گاز مونوکسید کربن چگونه تولید می شود؟

گاز مونوکسید کربن چگونه تولید می شود؟
فهرست مطالب

چگونگی تولید گاز مونوکسید کربن

آیا می دانید گاز مونوکسید کربن چگونه تولید میشود ؟ گاز کربن مونوکسید حاصل واکنش سوختن است، که به صورت ناقص انجام شود. در اثر سوختن ناقص کربن است که گاز کربن مونوکسید حاصل می شود. تمامی وسایلی که با سوزاندن هیدروکربن ها کار می کنند قابلیت تولید گاز کربن مونوکسید را دارند. بخاری های گازی یا نفتی، آب گرم کن و حتی موتور خودروها گاز کربن مونوکسید تولید می کند. البته مقدار تولید گاز کربن مونوکسید بستگی به شیوه ی احتراق دارد. هر چه درصد اکسیژن کمتر باشد، سوختن ناقص انجام خواهد شد و به جای کربن دی اکسید گاز کربن مونوکسید تولید می گردد.

گاز مونوکسید کربن چیست؟

شرح دادیم که گاز مونوکسید کربن چگونه تولید میشود در ادامه به چیستی این گاز می پردازیم. این گاز ترکیبی از یک اتم اکسیژن با یک اتم کربن است و فرمول شیمیایی CO را دارد. گاز کربن مونوکسید آتشگیر و سمی است و 200 برابر اکسیژن میل ترکیبی با هموگلوبین خون در بدن انسان دارد. گاز مونوکسید کربن کاربردهای صنعتی فراوانی دارد. اما، آنچه باعث شده است که در بین مردم مشهور شود سمی بودن و کشنده بودن آن است. در صورتی که افراد در حال خواب در معرض این گاز قرار بگیرند، جان خود را از دست می دهند به همین دلیل این گاز را به عنوان قاتل خاموش یاد می کنند.

خواص گاز مونوکسید کربن چیست؟

گاز کربن مونوکسید دارای جرم مولی 28 گرم بر مول، چگالی 1.25 کیلوگرم بر متر مکعب در فشار 1 اتمسفر و دمای صفر درجه سلسیوس است. نقطه ذوب کربن مونوکسید 205- درجه سلسیوس و نقطه جوش آن 191- درجه سلسیوس است.

در ادامه بررسی می کنیم که ترکیبات گاز مونوکسید کربن چگونه تولید میشود؟

ترکیبات گاز مونوکسید کربن

ترکیبات گاز مونوکسید کربن چگونه تولید میشود ؟ ترکیباتی که از این گاز با گازهای دیگر تولید می شود در صنعت کاربرد دارند. مخلوط گاز کربن مونوکسید همراه با گاز نیتروژن در صنعت بسیار پر کاربرد است و در پتروشیمی با درصدهای مختلف مورد مصرف قرار می گیرد. یکی از ترکیبان گاز کربن مونوکسید که در صنعت سیمان سازی بسیار پر کاربرد است. مخلوط گاز کربن مونوکسید همراه با گاز اکسیژن، گاز متان و گاز نیتروژن است.

در ادامه شرح می دهیم که کاربردهای گاز مونوکسید کربن چیست؟

کاربردهای گاز مونوکسید کربن چیست؟

گاز مونوکسید کربن نوعی ماده ی شیمیایی برای تولید سنتز بسیاری از مواد است. تولید آلدهیدها از طریق واکنش گاز کربن مونوکسید و گاز هیدروژن در حضور کاتالیزگرها انجام می شود. از روش هیدروژن دار کردن گاز کربن مونوکسید نیز می توان متانول به دست آورد. فسژن یک ماده ی راهبردی در تولید جنگ افزارهای شیمیایی است که از طریق عبور گاز کربن مونوکسید خالص در کنار گاز کلر از بستر متخلخل کاتالیزگر حاصل می شود. برای خالص سازی نیکل از گاز کربن مونوکسید استفاده می کنند. گاز کربن مونوکسید در لیزرهای فرو سرخ پر توان کاربرد دارد. این گاز در آزمایشگاه ها نیز کاربردهای خاص خود را دارد.

خطرات گاز مونوکسید کربن

دانستن این موضوع که گاز مونوکسید کربن چگونه تولید میشود کمک می کند در برابر خطرات حاصل از آن هشیارتر عمل کنیم. گاز کربن مونوکسید بسیار سمی است و رنگ و بو ندارد. به همین دلیل با حواس معمولی و بدون سنسور هشدار دهنده نمی توان به وجود آن در محیط پی برد. اما این گاز خطرناک می تواند با هموگلوبین خون ترکیب شود و جای اکسیژن را بگیرد. اگر مقدار گاز کربن مونوکسید در خون انسان به 20% برسد، سبب مرگ خواهد شد. به طور طبیعی کمتر از 5% گاز کربن مونوکسید در خون وجود دارد.

سنسور مونوکسید کربن چیست؟

در اصل سنسور مونوکسید کربن  می تواند جان افراد را نجات دهد، ولی باید در نظر داشته باشیم که محل نصب سنسور مونوکسید کربن کجا است. زیرا بدلیل نداشتن رنگ و بو تشخیص گاز کربن مونوکسید در فضای بسته ممکن نیست. افرادی که در معرض استنشاق این گاز قرار می گیرند قبل از هر علامتی دچار کرختی و خواب آلودگی می شوند و اگر به خواب فرو روند جان خود را از دست خواهند داد. هشدار دهنده های گاز کربن مونوکسید کمک می کنند، تا افراد به موقع از خطر این قاتل خاموش آگاه شوند و خود را به هوای تازه برسانند و از مرگ نجات پیدا کنند.

فروش گاز مونوکسید کربن

بدون تمرکز بر این موضوع که گاز مونوکسید کربن چگونه تولید میشود باید بدانیم که گاز کربن مونوکسید گازی وارداتی است. این گاز معمولاً در کپسول های 50 لیتری به فروش می رسد. گاز درون این کپسول ها با فشار بالای تا 150 بار پر می شود. سه نوع خلوص مختلف از گاز کربن مونوکسید عرضه می گردد. گاز کربن مونوکسید با خلوص 99.99% یا گرید 4، گاز کربن مونوکسید با خلوص 99.95% یا گرید 3.5 و گاز کربن مونوکسید با خلوص 99.9 یا گرید 3 از جمله رایج ترین انواع خلوص این گاز هستند که به فروش می رسند.

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا