مهم ترین علت کاربرد گازها در شیشه دو جداره

مهم-ترین-علت-کاربرد-گازها-در-شیشه-دو-جداره
فهرست مطالب

از آن جا که عایق بندی صدا و گرما یکی از ویژگی های مهم در پنجره های دوجداره است. گازها نقش مهمی در عملکرد شیشه های دوجداره دارند. برخی گازها خاصیت عایقی دارند به این معنی که با پر کردن این نوع گازها یک لایه محافظی در پنجره ساخته می شود تا از انتقال حرارت جلوگیری شود.   به وسیله بسیاری از گازها مثل کریپتون، زنون، نیتروژن و اکسیژن، شیشه را پر می کنند. در میان این گازها آرگون و کریپتون کاربرد بیشتری دارند. از گازهای آرگون و کریپتون برای جابه جایی هوای بین پانل های پنجره استفاده می شود. این گازها با ایجاد یک لایه اضافی، یک دیوار دفاعی می سازند که از انتقال صدا و گرما جلوگیری می کند. در این مقاله قصد داریم درباره گاز شیشه دوجداره آن بیشتر صحبت کنیم.

آرگون-و-کریپتون-گازهای-مناسب-شیشه-دوجداره
آرگون-و-کریپتون-گازهای-مناسب-شیشه-دوجداره

آرگون و کریپتون گازهای مناسب شیشه دوجداره

آرگون و کریپتون به عنوان گازهای پرکننده شناخته می شوند. دو مدل گاز شیشه دوجداره هستند.  بیشتر پنجره های دوجداره یا سه جداره با گاز آرگون و یا گاز کریپتون پر می شوند. اما در برخی موارد به وسیله گازهای ترکیبی مثل زنون، نیتروژن و اکسیژن عایق می شود.  تفاوت گاز کریپتون و آرگون، هزینه و بهره وری انرژی است. ویژگی مهم در مورد گاز آرگون این است که  رسانایی حرارتی گاز آرگون حدودا 67% درصد هوا است. اما تولید کریپتون نسبت به آرگون هزینه برتر است. و  زمانی که دو ویژگی هزینه و عملکرد با هم در نظرگرفته می شود. آرگون در این رقابت پیروز است زیرا هم کارآمدتر و ارزان تر از گاز گریپتون است. از گاز آرگون در شکاف های بزرگ تر استفاده می شود.  بنابراین گزینه خوبی برای پنجره های دوجداره است. برعکس کریپتون گزینه خوبی برای شکاف های تنگ تر است که بیشتر برای پنجره های سه جداره انتخاب می شود.

تاثیر-گاز-آرگون-در-شیشه-دوجداره
تاثیر-گاز-آرگون-در-شیشه-دوجداره

تاثیر گاز آرگون در شیشه دوجداره

گاز ارگون شیشه دوجداره  بسیار پرکاربرد است. این گاز به جز اینکه غیرسمی است، فوق العاده مقرون به صرفه نیز است بنابراین جایگزین مناسبی به جای گازهای دیگر است. در ادامه به مهم ترین مزایای گاز آرگون در شیشه دو جداره اشاره خواهیم  کرد.

تطابق با انواع  آب و هوا

گاز آرگون در هر نوع آب و هوایی استفاده می شود. به این معنی که فرقی نمی کند که در یک منطقه بارانی زندگی می کنید یا در جایی هستید که بیشتر آفتابی باشد. این گاز در آب و هوای آفتابی و یا بارانی کاربرد دارد. و انرژی را حفظ می کند. این گاز در ساختمان مسکونی یا تجاری در هر اندازه و سایزی قابل استفاده است.  به طور کلی گاز آرگون  گزینه عالی برای عایق حرارتی در آب و هوای گرم و سرد است. بنابراین در فصل تابستان می توانید به عنوان یک گزینه عالی برای عایق عبور گرما به کار ببرید.

کاهش هدر رفتن انرژی

بهینه سازی انرژی موضوع بسیاری مهمی است که دغدغه مالکان تجاری و مسکونی است. مصرف گاز آرگون، در بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش قبوض انرژِی موثر است. بنابراین یک انتخاب مهم برای صاحبان کسب و کارها، مغازه دارها و یا منازل مسکونی به شمار می رود.

جلوگیری از انتقال گرما (انتقال حرارتی)

گازهای آرگون نسبت به گازهای دیگر عایق بهتری برای انتقال گرما هستند. هرچه مقدار R-Value در پنجره بیشتر باشد، در برابر گرما و اتلاف گرما و انرژِ مقاومت بیشتری دارد. آرگون 50% کمتر نسبت به هوای معمولی گرما را منتقل می کند. بنابراین بیشتر از آرگون و کریپتون استفاده می کنند زیرا ایمنی بیشتری دارند علاوه برآن جزو گازهای پایدار به شمار می روند.

جلوگیری-از-انتقال-گرما-(انتقال-حرارتی)
جلوگیری-از-انتقال-گرما-(انتقال-حرارتی)

عایق برای انتقال صدا

گاز آرگون در برابر انتقال صدا عایق است. و سرعت انتقال صدا در گاز آرگون پایین تر است. بنابراین در صورتی که خانه شما کنار خیابان شلوغ و پررفت و آمد است خیال تان راحت باشد که صدای ماشین ها شما را آزار نخواهد داد.

جلوگیری از خوردگی مواد پنجره

گاز آرگون برخلاف اکسیژن، عامل خوردگی فلزات نیست. در نتیجه با استفاده از گاز آرگون هزینه تعمیرات نسبت به هوا بسیار کاهش پیدا می کند. ویژگی مهم دیگر در مورد گاز آرگون اینکه یخ زدگی را در طول سال کاهش می دهد. و از ورود اشعه فرابنفش و مضر جلوگیری می کند. برای اینکه گاز آرگون اثر موثری داشته باشد حتما باید پنجره ها پر از گاز آرگون شوند تا از هدر رفتن گاز جلوگیری شود.

روش تشخیص گاز آرگون شیشه دو جداره

یک روش تست گاز آرگون شیشه دو جداره تراکم بین شیشه است. در این حالت هوا جایگزین گاز آرگون شده است. و دمای پنجره به اتاق نزدیک می شود. در صورتی که شکافی بین قاب پنجره و دیوار مشاهده کردید، احتمالا مقداری آرگون از دست رفته است.  راه دیگر این است که لولاهای پنجره را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ایمن هستند. بهتر است برای جلوگیری از فرار گازها از فاصله دهنده شیشه یا اسپیسر استفاده می کنند. این جداکننده ها از گازهای پرکننده محافظت می کنند.

چگونه گاز آرگون را به شیشه دو جداره تزریق کنیم

نحوه تزریق گاز آرگون شیشه دو جداره به این صورت است که از طریق یک سوراخ کوچک گاز آرگون را در امتداد اسپیسر به داخل پمپ وارد می کنند. در همین حال هوا از سوراخ کوچک دیگری خارج می شود.

ماندگاری گاز آرگون در شیشه های دوجداره

ماندگاری-گاز-آرگون-در-شیشه-های-دوجداره
ماندگاری-گاز-آرگون-در-شیشه-های-دوجداره

فضای بین جداره های شیشه را می توان با هوا پر کرد. هوا ارزان تر از گاز آرگون است. اما ارزان بودن هوا مشکلاتی مثل خوردگی و زنگ زدگی فلزات را دارد. و پنجره های پرشده از هوا، کارایی کمتری دارند. اما طبق تحقیقات ماندگاری و دوام گاز آرگون در شیشه های دوجداره ثابت شده است به شرط آب بندی و عایق بندی خوب و کیفیت شیشه تا 20 سال تضمین شده است.

جمع بندی

در این مقاله درباره گازهای پرکننده و  تاثیرگاز شیشه دو جداره صحبت کردیم . گازهایی شامل نیتروژن، اکسیژن، کریپتون و آرگون متداول ترین گازهای پرکننده هستند. اما از میان گازها آرگون به صرفه تر از گازهای دیگر است. گاز آرگون اثبات شده است. این گاز بی خطر، ایمن و مقرون به صرفه است. پنجره هایی که این گاز آرگون دارند می توانند بهره وری انرژی را بالا ببرند. بنابراین قبل از هر چیز به وجود آرگون در پنجره دو جداره مطمئن شوید. با یک بار هزینه کردن می توانید تا سال ها انرژی گرمایشی و انتقال صدا را کنترل کنید.

 

منبع : championwindow

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

بیوگاز-چگونه-ساخته-می-شود؟

بیوگاز چیست و چگونه تولید می شود؟

بیوگاز یک منبع انرژی طبیعی تجدید پذیر است که اثرات موثری در طبیعت و صنایع  به جا می گذارد.  این گاز از تجزیه مواد آلی شامل کود های حیوانی، ضایعات

اسکرول به بالا