گاز اکسیژن چگونه تولید میشود ؟

گاز اکسیژن چگونه تولید می شود ؟
فهرست مطالب

گاز اکسیژن از ابتدا در کره ی زمین فراوان نبوده است و به مرور زمان تولید شده است. در طبیعت گاز اکسیژن چگونه تولید میشود ؟ گیاهان مسئول ابتدایی ترین مراحل تولید اکسیژن در زمین هستند. در این بین جلبک ها و گیاهان دریایی نقش مهم و عمده ای دارند. شاید بتوان گفت اقیانوس ها و دریا ها به عنوان ریه های زمین بیشترین حجم اکسیژن را در طبیعت تولید می کنند.

در ادامه ی متن بررسی خواهیم کرد که برای مصارف متداول بشری گاز اکسیژن چگونه تولید میشود.

گاز اکسیژن چیست

حیاتی ترین عنصر روی زمین گاز اکسیژن چگونه تولید میشود ؟ جو کره ی زمین همیشه آکنده از اکسیژن حیات بخش نبوده است. زمانی در جو زمین، مخلوطی از گاز کربن دی اکسید و گاز های دیگر وجود داشته اندو جوی شبیه به مریخ یا زهره داشته است.

اکثریت بر این باورند که ظهور و پیدایش گیاهان باعث شد طی فرآیند فوتوسنتز گاز اکسیژن بیشتر تولید شود. اما این پیشنهاد نیز وجود دارد که تولید اکسیژن از گاز کربن دی اکسید به وسیله نور فرا بنفش رخ داده است. فیتوپلانکتون هایی که در اقیانوس ها زندگی می کنند نیز طی فرآیند فوتوسنتز اکسیژن زیادی را آزاد می کنند.

گاز اکسیژن بی رنگ و بی بو است و در حالت مایع و جامد اکسیژن رنگ آبی کمرنگی دارد و در هر دوحالت مایع و جامد دارای خاصیت پارا مغناطیس است. اکسیژن مایع را معمولاً با عمل تقطیر جزئی از هوای مایع به دست می آورند.

درصد اکسیژن در هوا

ما هوایی را تنفس می کنیم که در آن 21% اکسیژن وجود دارد.کشف اکسیژن در هوا راهی برای تولید مقرون به صرفه ی اکسیژن بوده است. با جدا کردن اکسیژن از دیگر گاز های موجود در هوا می توان اکسیژنی با خلوص بالای 95 درصد حاصل کرد. ذخیره کردن اکسیژن خلوص بالا در کپسول ها و انتقال آن به مصرف کننده نیاز های بازار را تامین می کند. معمولاً تولید اکسیژن از هوا در کنار جداسازی گاز های دیگری نظیر نیتروژن و .. از هوا انجام می شود و هزینه های جداسازی بین محصولات تقسیم خواهد شد. آیا تصور می کنید تنفس اکسیژن خالص می تواند مفید باشد ؟ اگر چنین تصوری دارید باید بدانید که اکسیژن خالص نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست.  اکسیژن خالص سمی است و می تواند باعث کاهش بینایی، تشنج و اغما شود.

کاربرد های گاز اکسیژن

کاربرد های مهمی برای اکسیژن در زندگی بشر تعریف شده است . اینکه گاز اکسیژن چگونه تولید میشود مسقیماً بر این کاربرد ها اثر خواهد داشت. از گاز اکسیژن به عنوان اکسید کننده در موشک ها استفاده می شود. اکسیژن در ترکیب با گاز هلیوم با نام تجاری هلیوکس (heliox) به عنوان کپسول تنفسی برای غواصان و بیماران تنفسی به کار می رود. از گاز اکسیژن در جوشکاری، در ساخت فولاد، در تولید متانول، در سیمان سازی و تولید سرامیک و همچنین در سفید کردن خمیر کاغذ در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود. تصفیه آب و فاضلاب با اکسیژن، تولید اتیلن اکساید و دستگاه های شناسایی و آنالیز مواد نیز از دیگر کاربرد های گاز اکسیژن هستند.

تولید اکسیژن با دستگاه های اکسیژن ساز

نیاز به اکسیژن برای کاربردهای پزشکی و تنفسی منجر به ساخت دستگاه های اکسیژن ساز شده است. اما در این دستگاه ها گاز اکسیژن چگونه تولید میشود؟ در این دستگاه ها، هوای اتاق توسط پمپ از روی پودر زئولیت عبور داده می شود و به این ترتیب اکسیژن خالص را از گاز های دیگر در هوا جدا می کند. می توان گفت دستگاه اکسیژن ساز به میزان اکسیژن در هوای یک اتاق نمی افزاید اما اکسیژن را با خلوص بیشتری در دسترس بیمار تنفسی قرار خواهد داد.

ایمنی کپسول گاز اکسیژن

دریافتیم که در دستگاه های اکسیژن ساز گاز اکسیژن چگونه تولید میشود. در این دستگاه ها خطری در رابطه با ذخیره و نگهداری اکسیژن وجود ندارد. اما در مواردی که باید اکسیژن را در کپسول های ذخیره جا به جا کرد باید به دقت نکات ایمنی را رعایت نمود. گاز اکسیژن به تنهایی خطر زا نیست. اما در صورتی که در کنار مواد آتش زا قرار بگیرد از آن جهت که یکی از مواد حیاتی برای شعله های آتش وجود اکسیژن است می تواند بسیار خطرناک باشد و مانع از مهار آتش شود. اکسیژن به عنوان یکی از اجزای اصلی در واکنش سوختن می تواند در صورت فراهم شدن شرایط آتش سوزی های سهمگینی به پا کند. به همین دلیل در محیط هایی نظیر بیمارستان ها که ذخیره اکسیژن زیادی وجود دارد، رعایت نکات ایمنی در مقابله با آتش سوزی بسیار ضروری است.

تولید گاز اکسیژن

شاید بتوان گفت اکسیژن فراوانترین عنصر پوسته ی زمین است. زیرا به جز اکسیژن موجود در هوا که ترکیب دوتایی از اتم اکسیژن و یا به صورت ترکیب سه تایی اتم اکسیژن است، این اتم در ترکیب با بسیاری از عناصر دیگر در سطح زمین و در آب و غیره وجود دارد. البته به جز کره ی زمین، این عنصر را در تمام جهان هستی و در ستارگان دور دست نیز می توان یافت.

در پاسخ به این سوال که گاز اکسیژن چگونه تولید میشود باید گفت که آن را با روش هایی از هوا استحصال می کنند.

منابع: livescience، science

اشتراک گذاری در :

۹ در مورد “گاز اکسیژن چگونه تولید میشود ؟”

  1. واقعا جای تاسف داره
    کلی توضیح نامرتبط با عنوان مقاله و اصل موضوع سر بسته و بدون جواب موند

  2. دقیقا در سطر آخر مینویسید
    پاسخ به این سوال که گاز اکسیژن چگونه تولید میشود باید گفت که آن را با روش هایی از هوا استحصال می کنند.
    خب بگید بلد نیستیم
    برید از پیشداد بپرسید

  3. حسین اسماعیل پور

    چشمه تولید اکسیژن کجاست کربن در قطب جنوب تبدیل به اکسیژن میشود همانطورک که اکسیژن در بدن ما تبدیل به کربن میشود همزمان با تولید کربن اکسیزن هم تولید میشود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا