آیا می دانید در بسته بندی مواد غذایی از گاز نیتروژن استفاده می شود؟

آیا می دانید در بسته بندی مواد غذایی از کاز نیتروژن استفاده می شود؟
فهرست مطالب

علت استفاده از گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی چیست؟

شاید گاهی با باز کردن بسته بندی مواد غذایی از این مساله متعجب شوید که چگونه ماه ها و ماه ها مواد غذایی تازگی خود را حفظ نموده اند. برای مثال یک بسته چیپس را که باز می کنید تازگی آن را حس خواهید کرد. اما همین بسته پس از باز شدن در هوای اتاق پس از چند روز طعم نا مطلوبی به خود می گیرد. علت این امر را باید در کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی جستجو کرد.

برای اولین بار از گاز نیتروژن در چه زمانی استفاده کردند؟

اولین بار در دهه 1930 میلادی از اتمسفر اصلاح شده برای بسته بندی و جا به جایی سبزیجات و میوه و ماهی استفاده شد. ابتدا گاز کربن دی اکسید غلیظ برای این کار مورد مصرف قرار می گرفت. اما بعد از مدتی پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شد و کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی نیز در کنار کربن دی اکسید جایگاه خود را پیدا کرد. درحال حاضر روش های اصلاح اتمسفر در بسته بندی مواد غذایی برای غذا های نیم پخته، ماهی، پاستا، میوه ها و سبزیجات و بسیاری از مواد غذایی دیگر استفاده می شود.

گاز نیتروژن چه کاربردی دارد؟

گاز نیتروژن مانند دیگر گاز هایی نظیر گاز هیدروژن از هوا استحصال می شود. اگر مایلید بدانید کاربردهای گاز هیدروژن چیست ؟ به مطلب مربوط به آن مراجعه کنید. از گاز نیتروژن در صنایع دارویی، در صنایع غذایی، در صنعت نفت، در تولید برخی از فلزات نیازمند جو فاقد اکسیژن، در پر کردن باد لاستیک خودرو و … استفاده می شود. در صنعت شیمیایی برای تحقیقات از گاز نیتروژن در تولید آمونیاک و تبخیر حلال نیز استفاده می کنند.

کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی و به چند طریق انجام میشود

همانگونه که می دانید گاز نیتروژن در زنذگی ما نقش بسزایی دارد. مهمترین کاربردهای نیتروژن در زمینه های مختلف از مطالب بسیار قابل بحث و مهم است. کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی یکی از روش های اصلی نگهداری مواد غذایی است. وجود نیتروژن با دور کردن اکسیژن از فساد مواد غذایی جلوگیری می کند. اکسیژن به عنوان عامل اکسید کننده ی قوی با ترکیباتی نظیر چربی و قند واکنش می دهد. نمونه ای از فساد در معرض اکسیژن را در تیره شدن رنگ سیب قاچ شده می بینید. انواعی از باکتری نیز وجود دارند که برای ادامه ی حیات نیازمند اکسیژن هستند و حضور نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی باعث می شود این باکتری ها سبب فساد مواد غذایی نگردند.

هوا زدایی در بسته بندی غذایی به وسیله نیتروژن

کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی به این صورت است که با پمپ  خلأ ابتدا هوای داخل بسته بندی مواد غذایی را خالی می کنند تا بعدا با نیتروژن پر شود. گاهی این مرحله تنها مرحله در بسته بندی خواهد بود. این نوع بسته بندی را در گوشت و ماهی زیاد مشاهده کرده اید.

بسته های اسنک و چیپس را با مهمترین کاربردهای نیتروژن در زمینه های مختلف پر می کنند. این کار هم اثر محافظتی در برابر ضربه و جلوگیری از خرد شدن و دارد و هم اینکه تازگی آن ها را به خاطر نبود اکسیژن حفظ می کند.

استفاده از گاز نیتروژن در تهیه مواد غذایی

مهمترین استفاده از گاز نیتروژن در صنایع غذایی همین کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی است که ب آن پرداخته شد. بدون بسته بندی با گاز نیتروژن بسیاری از مواد غذایی مانند سبزیجات را نمی توان سالم به دست مشتری رساند زیرا سرعت فساد پذیری بالاست. از طرفی استفاده از نیترژن باعث ماندگاری بیشتر و صرفه اقتصادی برای تولید کننده و همچنین رضایت مشتری می شود.

خاصیت پوششی و بسته بندی در مواد غذایی

کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی به خاطر خاصیت پوششی آن، سالهاست که مورد استفاده قرار گرفته است. انواع بسته های مواد غذایی شامل کیسه، بطری، قوطی کنسرو، جعبه، پلاستیک و محفظه های مقوایی است. استفاده از نیتروژن از سوی تولید کنندگان مواد غذایی، راه حلی بی خطر وایمن برای حفظ کیفیت مواد غذایی است.

اثرات گاز نیتروژن بر سلامتی انسان

کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی با توجه به سمی نبودن و بی اثر بودن مورد توجه و استفاده واقع شده است. تنفس گاز نیتروژن برای انسان ضرری ندارد. همانطور که می دانید 80% از ترکیب هوا را نیز نیتروژن تشکیل داده است. مواردی که نیتروژن می تواند خطر ساز باشد، استنشاق نیتروژن خالص به مدت طولانی و خطر کمبود اکسیژن برای مغز است و تماس با نیتروژن مایع نیز به دلیل دمای بسیار پایینی که دارد میتواند سوختگی شدید ایجاد کند.

اثرات زیست محیطی نیتروژن

در این مقاله تمرکز بر شرح کاربرد گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی بود. برای توضیح اثرات زیست محیطی نیتروژن به صور مختصر می توان گفت که سالانه حدود 150 تن آمونیاک در دنیا با استفاده از نیتروژن تولید می شود. نیتروژن همانقدر که برای انسان ها مفید است می تواند رای محیط زیست آسیب زا نیز باشد. گیاهان برای رشد به نیتروژن نیاز دارند. اغلب مقدار نیتروژن موجود در خاک کم است و کشاورزان برای حد اکثر بهره وری از کود های تهیه شده از آمونیاک استفاده می کنند و مقدار زیاد نیتروژن سبب آلودگی خاک می شود.

منبع : generon ، verywellfit ، southteksystems

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا