ازون از چه گاز هایی تشکیل شده است؟

ازون از چه گاز هایی تشکیل شده است؟
فهرست مطالب

گاز ازون چیست؟

آیا می دانید گاز ازون چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ازون ماده ای با فرمول شیمیایی O3 و در شرایط استاندارد به شکل گاز است. این ماده مولکول های قطبی دارد و زاویه پیوند در آن حدود 116 درجه اندازه گیری شده است.

ازون از سه اتم اکسیژن تشکیل شده و در لایه ی بالایی جو زمین انباشته است. در واقع لایه ی ازون که نسبتاً در بین مردم مشهور است، لایه ی محافظتی زمین در برابر پرتو فرابنفش خورشید به شمار می رود. البته کاربردهای بسیاری نیز برای این ماده تعریف می شود که درادامه بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.

خواص فیزیکی و شیمیایی گاز ازون

در ابتدا توضیحاتی در مورد اینکه خواص فیزیکی و شیمیایی گاز ازون چیست را با هم مرور می کنیم. ازون در دمای بیش از 25 درجه سلسیوس به سختی در آب حل می شود و ماده ای فرار است. البته انحلال آن در حلال های غیرقطبی نظیر کربن تتراکلراید نسبت به اب بیشتر است. رنگ این گاز آبی کم رنگ یا بی رنگ است. ازون ماده ای اکساینده به شمار می رود. برخی از ترکیباتی که با ازون اکسید می شوند عبارتند از آمونیاک، باکتری های موجود در غذا و سطح پوست، سولفیدها، سیانیدها، آرسنیک، مواد شوینده، دیوکسین، دود سیگار، هالوفرم ها، تری هالومتان، اکثر فلزات، فنل و …. .

تولید گاز ازون

روش تولید گاز ازون چیست؟ روش های مختلفی برای تولید گاز ازون وجود دارد. سه روش عمده برای تولید آن عبارتند از روش جرقه داغ یا Hot spark، نور فرابنفش و پلاسمای سرد.  در روش اول یعنی جرقه ی داغ که مدتاً در صنعت کاربرد دارد، از روش تخلیه کورنا ازون را استحصال می کنند. دو روش دیگر برای تولید ازون برای مقاصد درمانی به کار گرفته می شوند.

با توجه به اینکه ازون از اتم های O تشکیل شده است و O2 ماده ای اصلی در تولید آن به شمار می رود، جای این وجود دارد که در این بخش به این پرسش که گاز اکسیژن چگونه تولید میشود نیز کمی بپردازیم. امروزه دستگاه هایی تحت عنوان اکسیژن ساز برای تولید O2 وجود دارند و روش های شیمیایی مختلفی نیز منجر به تولید آن می شوند. یکی از روش های رایج این است که این گاز را از تقطیر جزء به جزء هوای مایع استحصال کنند.

کاربردهای گاز ازون

اگر نمی دانید کاربردهای گاز ازون چیست این بخش از متن را با دقت بخوانید. همانطور که گفت قدرت اکسایش در ازون بسیار بالاست. به همین دلیل در مصارف خانگی و صنعتی بسیاری مورد توجه واقع شده است. از این گاز با ارزش در تصفیه آب و هوا و همچنین تصفیه فاضلاب بهره می گیرند. این ماده از بین برنده ی انگل خاک نیز هست. به دلیل اینکه گندزدای قوی محسوب می شود در ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها و همچنین در انبارهای غله و مرکبات و در تصفیه آب استخرها از آن بهره می گیرند.

ازون می تواند به عنوان علف کش و همچنین ضد عفونی کننده در مراکز درمانی به کار گرفته شود. از طرفی کاربردهای درمانی برای بدن انسان نیز برای ازون تحت عنوان ازون تراپی امروزه رایج شده است.

اطلاعات ایمنی  گاز ازون

حال با توجه به اینکه آگاه شدیم کاربردهای گاز ازون چیست ، لازم است به نکات و اطلاعات ایمنی در خصوص آن بپردازیم. در صورتیکه ازون با پوست تماس پیدا کند احساس سوزش ایجاد می کند و برای رفع مشکل می توان محل را با آب شستشو داد. البته این گاز از طریق تماس با پوست جذب نمی شود. ممکن است ازون با چشم تماس پیدا کند یا مورد استنشاق قرار گیرد. باید چشم ها را پس از تماس با ازون با آب خنک شست و در صورت استنشاق آن و ایجاد سوزش خود را به هوای تازه رساند.

تأثیرات گاز ازون بر سلامتی

این نکته بسیار مهم است که بدانیم جنبه های سلامتی گاز ازون چیست و چه تاثیراتی بر بدن انسان دارد. با وجود اینکه خواص و فواید زیادی برای ازون تعریف شده است و از آن برای کاربردهای مختلفی بهره می گیرند، باید دانست که قدرت اکسایش بالای ازون می تواند برای سلامت مضر باشد و در تماس با آن باید احتیاط نمود.

اگر ازون با غلظت بالا در تماس با بدن انسان و مورد استنشاق قرار بگیرد مشکل ساز می شود. البته خوشبختانه ازون گازی دارای بو است و می توان غلظت بالای آن را از طریق حس بویایی تشخیص دارد و از محل دور شد. استنشاق زیاد ازون می تواند احساس سوزش در مجرای تنفسی ایجاد کند که البته موقت است و برطرف می گردد. ازون تا کنون سبب مرگ و میر نشده است.

فروش گاز ازون

با توجه به کاربردهای متنوعی که برای ازون تعریف شده است این گاز و یا دستگاه های تولید کننده ی آن در بازار به فروش می رسند.

در این مقاله به خوبی بررسی شد که گاز ازون چیست و چه خواص فیزیکی و شیمیایی دارد، چگونه تولید می شود و از کجا باید آن را تهیه کرد.

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا