گاز زنون

گازهای صنعتی و تجاری خلوص مختلفی در هنگام عرضه دارند. همراه با این گازها ناخالصی های از گازهای دیگر نیز وجود دارد که مقادیر ناچیزی داشته و در بسیاری از کاربردها مشکلی ایجاد نخواهند کرد. اگر کاربرد گاز در زمینه های واسنجی و یا آزمایشگاهی باشد خلوص بیشتری مورد انتظار است و هر چه ناخالصی بیشتر باشد نتایج آزمایش ها خطای بیشتری خواهد داشت. گاز زنون با دو نوع خلوص مختلف قابل عرضه است.

انواع خلوص گاز زنون

 
گاز زنون گرید 4 با خلوص 99.99%
گاز زنون گرید 5 با خلوص99.999%

گاز زنون غیرقابل اشتعال، بی رنگ و بی بو و غیر واکنشی است. عدد اتمی عنصر زنون 54 است و در گروه گاز های نجیب در جدول تناوبی مندلیف قرار دارد. اولین بار دانشمندان انگلیسی به نام ویلیام رامزی و موریس تراورز توانستند، موفق به کشف این عنصر در محصولات حاصل از تقطیر جزء به جزء هوای مایع شوند. زنون گازی بی اثر است اما استنشاق آن در غلظت های بالا باعث خفگی می شود. چگالی این گاز از هوا بیشتر است. زنون در زمره گازهای سنگین قرار دارد و به دلیل چگالی بالاتری که از هوا دارد در لایه های زیرین جو بیشتر یافت می شود. درست بر عکس هلیوم که به سمت لایه های بالایی جو فرار می کند.

خواص گازهای زنون

فرمول شیمیایی گاز زنون Xe است. وزن مولکولی آن 131.29 گرم بر مول، نقطه جوش آن در فشار اتمسفر 108.12- درجه سلسیوس و نقطه ذوب ان حدود 111- درجه سلسیوس است. شعاع اتمی زنون حدود pm 130 اندازه گیری شده است و ظرفیت الکترونی در لایه های آن تکمیل است. به دلیل همین است که نمی تواند با عناصر دیگر وارد واکنش شیمیایی و تشکیل پیوند اشتراکی شود. ایزوتوپ های مختلفی از این گاز تا کنون شناخته شده است که برخی از آن ها پایدار و برخی دیگر ناپایدارند و نیمه عمری بین چند دقیقه تا چند روز دارند. زمانی که زنون دچار برانگیختگی شود با تخلیه الکتریکی نور آبی زیبایی از خود آزاد می کند.

 

خواص گاز زنون چیست

 

کاربردهای گاز زنون

گاز زنون در برخی لیزرهای ایگزایمر و یونی مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع لیزرها در کابردهای پزشکی، صنایع نیمه هادی و تحقیقاتی مصرف دارند. یکی از اصلی ترین کاربردهای گاز زنون، صنایع روشنایی است. لامپ های سدیم و جیوه که بصورت گسترده در فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرند، توسط زنون خالص پر می شوند. زنون در چراغ اتومبیل، فلش دوربین، لامپ های ویدئو پروجکشن، زمین فوتبال و … استفاده می شود. زنون در اسکنر CAT برای اسکن جریان خون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربردهای گاز زنون

 

از مخلوط گاز زنون با متان برای آشکارسازهای تابشی (اتاق های یونیزاسیون، تشخیص ید رادیواکتیو در آزمایشگاه تومور) استفاده می نمایند. ترکیبات شیمیایی مبتنی بر زنون به عنوان عامل فلوئورینگ و اکسید کننده در برخی از کاربردهای خاص استفاده می شود. از زنون برای واسنجی طیف سنج جرمی استفاده می کنند. از ایزوتوپ های زنون در نشانگرهای ردیابی MRI نیز استفاده می شود. از این گاز توسط فضا پیمای اروپا و همچنین فضا پیمای ناسا به عنوان سوخت موشکی برای موتور های کوچک یونی برای موقعیت ماهواره ها در مدار استفاده شده است.

 

دیگر کاربرد های گاز زنون

 

منبع تولید گاز زنون

گاز زنون نیز مانند برخی گازها محصول کارخانه های جداسازی هوا است. همانطور که پیشتر شرح دادیم، کشف اولیه ی این گاز نیز از طریق روش تقطیر جزء به جزء صورت گرفت و کاشفان این گاز و دیگر عناصر گروه گاز های نجیب به همین علت موفق به اخذ جایزه نوبل شدند. زنون در هوا غلظت ناچیزی دارد و برای اینکه تولید آن از جداسازی هوا، صرفه اقتصادی داشته باشد، باید کارخانه جداسازی هوا حجم بسیار بزرگی داشته باشد. در جریان جداسازی هوا، مخلوطی از زنون و کریپتون خام استخراج شده و پس از مراحل تصفیه و تقطیر جداگانه پردازش شده و زنون خالص تولید می شود.

 

منبع تولید گاز زنون

 

فروش گاز زنون

شرکت هوا مایع زاگرس وارد کننده انواع کپسول های گاز خلوص بالا است. یکی از این کپسول های گاز خلوص بالا زنون است. ما توانسته ایم با کیفیت و قیمت مناسب کپسول های گاز خلوص بالا زنون را تهیه کرده و به فروش برسانیم. لازم به ذکر است که شرکت هوا مایع زاگرس تجهیزات جانبی کپسول های گاز زنون از جمله رگولاتور گاز زنون را با قیمت مناسب  به فروش می رساند. برای خرید کپسول های زنون  و تجهیزات آن می توانید از طریق فرم خرید یا تماس با کارشناس فروش اقدام نمایید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “گاز زنون”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا