گاز sf6 چیست ؟

گاز sf6 چیست ؟
فهرست مطالب

 

آیا می دانید گاز sf6 چیست ؟ گاز sf6 یا گوگرد هگزافلوئوراید یک گاز غیر آلی، بدون رنگ، بدون بو، غیر آتشگیر، گلخانه ای و عایق الکتریکی است.

ویژگی های گاز sf6 چیست ؟

گوگرد هگزافلوئوراید ساختاری هشت وجهی دارد و دارای 6 اتم فلوئور است که به یک اتم گوگرد مرکزی متصل گردیده اند. تعداد پیوند ها در مولکول های این گاز زیاد است. همانطور که برای هر گاز غیر قطبی انتظار می رود، گوگرد هگزافلوئوراید نیز در آب به مقدار بسیار کم انحلال پذیر است و در حلال های آلی به خوبی حل می شود. چگالی این گاز در حالت مایع حدود 6 برابر هوای مایع است.

گاز گلخانه ای

Sf6 یکی از مستعد ترین گاز ها برای ایجاد اثر گلخانه ای در کره زمین است و در یک دوره 100 ساله چندید هزار برابر کربن دی اکسید زمین را گرم کرده است.

روش تولید گاز sf6 چیست ؟

گوگرد هگزافلوئوراید را می توان از واکنش SF4 و CoF3 با Br تهیه کرد و نمی تواند مستقیماً از واکنش گوگرد و فلوئوراید تهیه شود.

کاربرد های گاز sf6 چیست ؟

هر ساله بیش از 10 هزار تن گاز گوگرد هگزافلوئوراید در دنیا تولید می شود. که بیشتری مقدار آن حدود 8 هزار تن به عنوان بستر گازی دی الکتریک در صنایع الکتریکی به مصرف می رسد. دیگر کاربرد های مهم آن عبارتند از گاز بی اثر در ریخته گری منیزیم و گاز عایق در پنجره های دو جداره.

کاربرد sf6 در پزشکی

از این گاز برای عکسبرداری اولتراسوند استفاده می کنند و به صورتی تزریق وریدی وضوح سونوگرافی از رگ های خونی را بالا می برند. این نوع عکسبرداری از تومور ها رایج است.

از گاز گوگرد هگزا فلوئوراید در عمل چشم نیز استفاده می کنند. این گاز در تجهیزات عکسبرداری با اشعه ایکس نیز استفاده می شود.

کاربرد های دیگر گاز sf6

پلاسمای sf6 در صنعت مواد نیمه رسانا کاربرد دارد.

در صنعت تولید منیزیم مقادیر زیادی از sf6 مورد استفاده قرار می گیرد. به ویژه به عنوان گاز بی اثر در ریخته گری منیزیم.

گوگرد هگزافلوئوراید افزایش دهنده فشار در سیستم های مایکروویو پر قدرت نیز هست.

از این گاز در ساخت بلند گو های الکترواستاتیک استفاده می شود زیرا قدرت دی الکتریک آن بالاست و وزن مولکولی نسبتاً بالایی نیز دارد.

شرکت نایک در تولید کفش های خود از سال 1992 تا سال 2006 از این گاز استفاده می کرده است.

این گاز ماده اولیه ساخت سلاح شیمیایی دی سولفور دکافلوئوراید بوده است.

تنفس این گاز نیز می تواند مانند گاز هلیوم تغییر صدا ایجاد کند. اما بر خلاف هلیوم چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد. اما به اندازه ی هلیوم بی خطر نیست و خاصیت بیهوش کنندگی دارد.

سیستم های رادار، شتاب دهنده های ذره ای و میکروسکوپ های الکترونی نیز از جمله موارد دیگری هستند که ذیل عنوان کاربرد گاز sf6 چیست می گنجند.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا