گاز SF6 چه نوع کاربردی دارد ؟

چه نوع کاربردی دارد ؟ sf6 گاز
فهرست مطالب

 

کاربرد گاز SF6 بیشتر در صنایع الکتریکی است. گاز گوگرد هگزافلوئورید یک گاز دی الکتریلک فوق العاده است و برای کاربردهای ولتاژ بالا استفاده می شود.

گاز sf6 چیست ؟

این گاز معدنی در دسته ی گاز های گلخانه ای جای دارد. هندسه ی مولکولی این گاز به صورت شش وجهی است و از 6 اتم فلوئور و یک اتم گوگرد در مرکز تشکیل شده است. گاز SF6 یک گاز غیر قطبی است و به سختی در آب محلول است اما در حلال های آلی به راحتی حل می شود.

گاز sf6 چگونه تولید می شود ؟

این گاز خلوص بالا از واکنش بین گوگرد و فلوئور تهیه می شود. سالانه 8 هزار تن از این گاز دردنیا تولید می شود و بیش از 6 هزار تن از آن در صنعت برق وریخته گری منیزیم مورد استفاده قرار می گیرد از این گاز به عنوان گازی بی اثر هنگام پر کردن پنجره های دو جداره نیز استفاده می کنند.

این گاز از نظر شیمیایی بی اثر است و در دماهای پایین هم شکل گازی خود را حفظ می کند. آتشگیر نیست و خوردگی ایجاد نمی کند. ترکیبی از ویژگی های شیمیایی، گرمایی و الکتریکی مزایایی زیادی برای این گاز از نظر کاربردی ایجاد کرده است.

گاز SF6 به راحتی قابل دسترسی و جا به جایی است. قدرت ثابت دی الکتریک آن از چند هرتز تا چند گیگاهرتز است و برای حفاظت در برابر قوس الکتریکی نیز استفاده می شود. علاوه بر این ظرفیت گرمایی مولی بسیار بالا و گرانروی کم در این گاز باعث می شود حرارت را به صورت بسیار موثر انتقال دهد. از آن در مدارشکن های ولتاژ بالا و تجهیزات کلیدزنی وشتاب دهنده های ذره ای مانند میکروسکوپ های الکترونی ولتاژ بالا استفاده می کنند.

کاربردهای گوگرد هگزافلوئورید

گاز گوگرد هگزافلوئورید در کاربردهای مختلف الکتریکی و غیر الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند های طراحی شده برای ریخته گری منیزیم که در آن اتمسفر محافظ با پایه گازی SF6 مانع از شکل گیری محصولات نامطلوب می شود. در ریخته گری آلومینیوم نیز از مخلوط گازی نیتروژن با SF6 به عنوان پالایش گر و عامل دفع گاز استفاده می کنند.

از گوگرد هگزافلوئورید همچنین در صنایع مواد نیمه رسانا به عنوان گاز قلم زنی برای قلم زنی پلاسما یا به عنوان گاز پاک کننده برای پاک کردن محفظه ها پس از قلم زنی استفاده می کنند.

کاربرد گاز SF6 در پزشکی چیست؟

از کاربردهای گاز SF6 در پزشکی نیز می تواند استفاده از آن در چشم پزشکی و جراحی جدایش شبکیه چشم به عنوان تامپوناد نام برد. این گاز همچنین می تواند به عنوان عامل ایجاد کنتراست در عکس برداری سونوگرافی مورد استفاده قرار بگیرد. حباب های ریز این گاز به صورت محلول در محیط وضوح عروق خونی در تصاویر را بالا می برد.

تشخیص نشتی گاز، مطالعات گاز ردیاب، بلندگوهای پر صدا و لیزر نیز از موارد دیگر کاربرد گاز SF6 هستند.

منبع: fluorocarbons

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا