گاز کلگز CalGaz دارای چه خواص و ویژگی هایی است؟

گاز کلگز دارای چه خواص و ویژگی هایی است؟
فهرست مطالب

گاز کلگز چیست؟

کلگز در واقع مخفف calibration gas یا همان گاز مورد استفاده در کالیبراسیون است. این دسته از گازها به صورت خالص یا مخلوط برای استاندارد سازی و واسنجی دستگاه های شناسایی کننده ی گاز و یا آنالیزگرهای گازی استفاده می شود. همانطور که می دانید دستگاه ها پس از مدتی دچار خطا می شوند و نیاز دارند مطابق با استاندارد دوباره تنظیم شوند.

با استفاده از گاز کالیبراسیون می توان میزان حساسیت و دقت دستگاه ها را برای تشخیص نوع خاصی از گاز یا مخلوط گازی بالا برد. گازهای کالیبراسیون یا calgaz به عنوان گاز مرجع در دستگاه های مختلف مانند کروماتوگرافی یا سوانگاری گازی، کوانتومتر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

خواص کلگز چیست؟

ویژگی این گاز در این است که به عنوان گاز مرجع استفاده می شود. یکی از مهمترین کاربردهای آن در تنظیم صحت و دقت آشکار سازها است. برای مثال یک آشکار ساز تک گازی تنها با یک نوع گاز کالیبره یا واسنجی می شود یا مثلاً آشکار ساز گاز اکسیژن را باید با همین گاز، کالیبره نمود و آشکار ساز گاز هیدروژن سولفید نیاز به واسنجی با گاز هیدروژن سولفید دارد.

گاهی لازم است که مخلوط گازی به کار گرفته شود. برای مثال مخلوط گاز می تواند چهارگانه و متشکل از کربن مونوکسید، هیدروژن سولفید، اکسیژن در تعادل با نیتروژن باشد و گاهی باتوجه به نیاز مشتریان مخلوط های گازی به صورت سفارشی تهیه و عرضه می شوند.

بنابراین خواص مختلفی با توجه به کاربرد برای calgaz مد نظر قرار می گیرد.

گاز کالیبراسیون چه نوع گازی است؟

انواع مختلف گاز کالیبراسیون چیست؟ گازهای کالیبراسیون با توجه به کاربردهای گوناگون، انواع مختلفی خواهند داشت. گازهای کالیبراسیون مورد استفاده در لیزرها، گازهای کالیبراسیون تنفسی، گازهای کالیبراسیون میکس P10 برای دستگاه های اشعه ایکس، گازهای کالیبراسیون میکس هیدروژن با نیتروژن، گازهای کالیبراسیون سوختنی و …. همگی از انواع مختلف کلگز هستند.

بدون استفاده از calgaz نمی توان دقت  صحت کافی از خروجی دستگاه های شناسایی را انتظار داشت و به همین دلیل است که درصد مخلوط های گازی کالیبراسیون باید بسیار دقیق باشد تا دستگاه بتواند با تشخیص آن نقظه ی صفر را مشخص نماید. هر گونه خطا در استفاده از گازهای کالیبراسیون منجر به خطا در نتایج آزمایش ها می شود.

تولید کلگز چگونه است؟

در صورتی که کلگز مخلوطی از گازهای مختلف باشد و به صورت آماده در بازار موجود نباشد با سفارش مشتریان توسط شرکت تولید می شود. در تولید گازهای کالیبراسیون ممکن است از گازهای تولید داخلی و یا گازهای وارداتی استفاده شود. اگر گاز مورد نیاز برای واسنجی به صورت تک گاز باشد به راحتی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت و البته در این مورد باید از گازهای خلوص بالا استفاده شود. مخلوط های گازی پر کاربرد و رایج نیز برای عرضه به مشتریان آماده و در دسترس هستند. گاهی مخلوط گازی calgaz مورد نیاز پیچیده و مخلوطی از بیش از 20 نوع گاز مختلف خواهد بود.

کاربردهای کلگز

این گاز کاربردهای بسیار متنوعی دارد. برای مثال ترکیبی از نیتریک اکساید و گوگرد دی اکساید برای واسنجی دستگاه های کنترل کننده و نظارت گرمایی به کار می رود. اگر کاربرد گاز های کالیبراسیون در دستگاه های تجزیه وتحلیل آزمایشگاهی باشد و برای مقاصد تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد، لازم است که تا حد ممکن فاقد هر گونه ناخالصی باشد. در این شرایط مخلوط های کالیبراسیون را با سندی به نام مدرک سطح دقت یا مدرک آنالیز عرضه می کنند که در آن اطلاعاتی در مورد گازهای به کار رفته، روش مخلوط نمودن و استانداردهای لازم calgaz در آن قید شده است.

اطلاعات ایمنی Calgaz

با توجه به گازهای به کار رفته در تهیه ی مخلوط این گاز، می توان ایمنی لازم را تعریف نمود. گاهی گازهای خطرناک و سمی برای واسنجی آشکارسازهای این نوع گازها در تولید مورد استفاده قرار می گیرد که باید کلیه ی نکات ایمنی در تولید، حمل و نقل و نگهداری رعایت شود. گاهی نیز گازهای مورد استفاده در تولید مخلوط کالیبراسیون قابل اشتعال هستند و باید دور از کپسول اکسیزن انبارداری شوند ودر معرض حرارت مستقیم و نور مستقیم خورشید قرار نگیرند.

هر نوع کپسول گازی از جمله کپسول calgaz نباید روی زمین غلتانده شود و متناسب با گازهای درون هر کپسول باید از رگولاتور گاز مخصوص به آن استفاده شود.

فروش کلگز

شرکت هوا مایع زاگرس وارد کننده ی بسیاری از گازهای پر کاربرد است و قادر به تولید گازهای کالیبراسیون یا کلگز مطابق نیاز مشتریان در حجم درخواستی است. برای تهیه ی گازهای کالیبراسیون و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

کیفیت در تولید و عرضه ی گازهای کالیبراسیون منجر به صحت و دقت ابزارهای کاربردی می شود به همین دلیل باید گازهای کالیبراسیون با کمترین ناخاصی ممکن تهیه شوند. شرکت هوا مایع زاگرس کیفیت گازهای کالیبراسیون خود را تضمین می کند.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا