گاز کریپتون چه کاربردی دارد ؟

گاز کریپتون چه کاربردی دارد ؟
فهرست مطالب

 

کاربردهای گاز کریپتون مانند دیگر گاز های نجیب به حوزه ساخت لامپ، لیزر و … مربوط می شود. یکی از کاربردهای گاز کریپتون تعیین استاندارد برای واحد متر بوده است.

کریپتون را دو دانشمند شیمیدان در لندن از بقایای تقطیر جزء به جزء هوای مایع کشف کردند و به خاطر شناسایی تمام عناصر گروه گاز های نجیب موفق به اخذ جایزه نوبل شده اند.

مشخصات عنصر کریپتون چیست ؟

 گاز کریپتون یکی از عناصر در گروه گاز های نجیب در جدول مندلیف با نماد Kr و عدد اتمی 36 است. این عنصر گازی شکل بوده و بدون مزه، بدون رنگ و بدون بو است. از کریپتون در ساخت لامپ های فلوئورسنت استفاده می کنند.

برای کریپتون 5 ایزوتوپ پایدار شناسایی شده است. ایزوتوپ کریپتون 78 نیمه عمری بسیار طولانی دارد و دومین ایزوتوپ پایدار در دنیا پس از ایزوتوپ سلنیوم 78 است.

مصارف کریپتون

کریپتون یونیزه شده با تخلیه نور سفیدی از خود انتشار می دهد و این ویژگی سبب شده است یکی از کاربردهای گاز کریپتون ساخت لامپ فلاش دوربین های عکاسی باشد. از این نوع فلاش های دوربین در عکاسی سریع استفاده می کنند. همچین ترکیب کریپتون با گاز های دیگر در ساخت لامپ های درخشان با نور سیز مایل به زرد استفاده می شود.

از دیگر کاربرد های کریپتون ساخت لامپ های فلوئورسنت در ترکیب با آرگون است. این ترکیب مصرف انرژی را کاهش داده و سبب افزایش نور خروجی می شود. کریپتون همراه با زنون نیز برای پر کردن لامپ های رشته ای برای کاهش تبخیر رشته ها و امکان کارکرد در دمای بالاتر استفاده می شود.

کریپتون در لیزر

لیزر کریپتون فلوئوراید در پژوهش های انرژی جوش هسته ای در آزمایش های محرمانه اهمیت دارد. این لیزر دارای یکنواختی پرتو، طول موج کوتاه و اندازه ی اسپات قابل تغییر است.

کریپتون در فیزیک تجربی

کریپتون مایع برای ساخت کالریمتر الکترومغناطیسی شبه همگن استفاده می شود. البته این کاربرد نادر است زیرا ترجیح بر استفاده از آگون بوده که قیمت کمتری دارد. البته کریپتون به دلیل داشتن شعاع کوچکتر دارای همپوشانی کمتری است.

کریپتون در MRI و اسکن

کریپتون در تصویر برداری رزونانس مغناطیسی MRI از راه های هوایی ریه کاربرد دارد. به طور ویژه کریپتون به رادیولوژیست ها این امکان را می دهد که بین سطوح آبگریز و آب دوست حاوی راه های هوایی ریه تمیز دهند.

از کریپتون در پزشکی هسته ای برای اسکن ریه استفاده می شود که در طی اسکن کریپتون استنشاق شده و تصویر برداری با پرتو گاما انجام می شود.

کریپتون در صنعت و کار های نظامی

از کریپتون برای شناسایی مخازن تأسیسات بازیافت سوخت هسته ای در کشور ها استفاده می شود. گاهی از این گاز برای پر کردن فضای درون پنجره های دو جداره به عنوان عایق نیز کمک می گیرند.

موارد ذکر شده از جمله کاربردهای گاز کریپتون در زندگی بشر هستند.

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا