گاز هیدروژن چگونه تولید می شود ؟

گاز هیدروژن چگونه تولید می شود ؟
فهرست مطالب

روش تولید گاز هیدروژن

در جواب این سوال که گاز هیدروژن چگونه تولید می شود ، می توان به 4 روش تولید هیدروژن در خانه و آزمایشگاه اشاره کرد که در ادامه شرح داده شده اند:

روش اول تولید هیدروژن

یکی از ساده ترین روش ها برای دستیابی گاز هیدروژن ، گرفتن آن از آب است. در این روش با استفاده از روش برقکافت یا الکترولیز که آب را به مولکول های هیدروژن و اکسیژن می شکند، هیدروژن تولید می شود. برای اینکار به آب، باتری 9 ولتی و دو عدنن گیره کاغذ نیاز است.

گیره های کاغذ را به صورت سیم صاف در بیاورید و سر هر کدام را به یک قطب باتری وصل کنید. انتهای آزاد سیم ها درون آب قرار دهید. از انتهای دو سیم حباب های تولید می شود که درون آن هیدروژن وجود دارد. سیمی که حباب بیشتری تولید می کند در حال آزاد کردن هیدروژن خالص است و سیم دیگر اکسیژن آزاد می کند. اگر شک دارید که کدام گاز هیدروژن است می توانید با شعله فندک آن را امتحان کنید. گاز هیدروژن آتشگیر است ولی اکسیژن آزاد شده نمی سوزد. البته در این کار احتیاط کنید.

مخلوط اکسیژن هوا (o2) و گاز هیدروژن می تواند بسیار آتشگیر باشد. به همین دلیل باید گاز هیدروژن آزاد شده را به روش های مخصوص در ظرفی جمع آوری کرد که هوا با آن مخلوط نشود.

روش دوم تولید هیدروژن

برای افزایش بازده تولید گاز هیدروژن می توانید از گرافیت به عنوان الکترود استفاده کنید. گرافیت الکترود خوبی است زیرا از نظر الکتریکی خنثی است و طی واکنش برقکافت حل نمی شود. نمک نیز برای افزایش بازده استفاده می شود.

برای اینکار به دو عدد مداد، نمک، مقوا، آب، دو گیره کاغذ یا سیم رسانا و باتری (1.5 ولت یا بیشتر) نیاز دارید.

دو سر مداد ها را بتراشید تا گرافیت درون آن مشخص شود. از مقوا برای صاف نگه داشتن مداد ها در آب استفاده کنید. آب را با نمک مخلوط کنید و مداد ها را درون آن قرار دهید. به انتهای بالایی مداد ها سیم وصل کرده و سر دیگر آن را به قطب های باتری برسانید تا گاز هیدروژن برای شما تولید شود.

روش سوم تولید هیدروژن

از واکنش هیدروکلریک اسید با فلز روی نیز گاز هیدروژن تولید می شود. حباب هایی که از واکنش این دو ماده پدید می آید حاوی هیدروژن خالص است. البته اگر از این روش استفاده می کنید دقت کنید که هیچچ تماسی با اسید نداشته باشید. زیرا هیدروکلریک اسید بسیاری قوی و سوزاننده است.

روش چهارم تولید هیدروژن

واکنش سدیم هیدروکسید (سود) با آلومینیوم یکی از روش های ساده برای تولید گاز هیدروژن در آزمایشگاه است. دقت کنید که این واکنش گرما زا است و ظرف حاوی این دو ماده ممکن است خیلی داغ شود.

اگر کسی از شما بپرسد گاز هیدروژن چگونه تولید می شود ؟ می توانید هر کدام از روش های بالا را توضیح دهید.

منبع: thoughtco

اشتراک گذاری در :

۵ در مورد “گاز هیدروژن چگونه تولید می شود ؟”

  1. علیرضا یزدانی

    روش پنجم از گاز امونیاک توسط واحد کرکر در دمای ۸۵۰ تا ۹۰۰ درجه با حضمر نیکل کاتالیست روش صنعتی برای تولید نیتروژن با خلوص بالا

  2. سلام
    شما میتوانید به من کمک کنید یک واحد تولید متانول بسازم در مقیاس خیلی کوچک؟
    اگر من برق ارزان یا رایگان داشته باشم میتونید برام یک واحد تولید هیدروژن و بعد هم تبدیل هیدروژن به متانول با واکنش دی اکسید کرربن یا منوکسید کربن بسازید؟
    خواهش می کنم جواب بدهید من خیلی عاشق این کار هستم.

  3. سلام و احترام خدمت دوستان عزیز

    به همت و تلاش مبتکران ایرانی دستگاه تولید هیدروژن با راندمان و خلوص بالا طراحی و ساخته شده است چنانچه عزیزان در صنعت نیازمند گاز هیدروژن میباشند اطلاع دهید
    باتشکر ۰۹۰۳۳۹۸۰۷۹۰
    جهان ابادی

  4. سید محمد حسینی

    سلام ، روش ششم
    تولید گاز هیدورژن از گاز طبیعی (ch4) یا بخار آب و یا ترکیبی از این دو در دمای ۸۵۰ تا ۹۲۰ درجه سانتیگراد در حضور کاتالیست حاوی نیکل هست که تولید صنعتی گاز h2 و Co در شرکت های فولادی احیا مستقیم از این روش هست .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا