گاز هیدروژن

استاندارد هایی برای گازهای خلوص بالا آزمایشگاهی وجود دارد. معمولاً بالاترین درصد خلوص مربوط به کاربرد های آزمایشگاهی است و به همین ترتیب قیمت آن نیز بالا تر خواهد بود. اما درصد خلوص های کمتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و قیمت های مقرون به صرفه تری دارند. برای گاز هیدروژن انواع خلوص متفاوتی قابل عرضه است.

انواع خلوص گاز هیدروژن

  • هیدروژن با خلوص حدود 99.99% یا گرید 4 برای کاربرد های صنعتی مناسب معرفی شده است
  • همچنین هیدروژن گرید 5 با خلوص 99.999% و هیدروژن گرید 5.5 با خلوص99.9995% نیز برای کاربرد های صنعتی استفاده می شوند
  • هیدروژن با خلوص بیشتر از گرید 4 و 5 نظیر گرید 6 با خلوص 99.9999% برای کاربرد های آزمایشگاهی و تحقیقاتی مناسب خواهد بود

فروش گاز هیدروژن

اگر برای کاربرد های صنعتی، آزمایشگاهی و یا تحقیقاتی به کپسول های گاز هیدروژن نیاز دارید، شرکت هوا مایع زاگرس به خوبی می تواند هیدروژن مورد نیازتان را به دست شما برساند. شرکت هوا مایع زاگرس وارد کننده انواع کپسول های گاز خلوص بالا است و یکی از این کپسول های گاز خلوص بالا  هیدروژن است. ما توانسته ایم با کیفیت و قیمت مناسب کپسول های گاز خلوص بالا هیدروژن را تهیه کرده و به دست مشتریان برسانیم. لازم به ذکر است که شرکت هوا مایع زاگرس تجهیزات جانبی کپسول های هیدروژن از جمله رگولاتر هیدروژن را با قیمت مناسب  به فروش می رساند. برای خرید کپسول هیدروژن و تجهیزات آن می توانید از طریق فرم خرید یا تماس با کارشناس فروش اقدام نمایید.

کاربرد گازهای هیدروژن

کاربرد هیدروژن

برای گاز هیدروژن کابرد های گوناگونی تعریف شده است. در گذشته از هیدروژن به دلیل چگالی کم و وزن سبکی که نسبت به هوا دارد، برای پر کردن بالن های پرنده استفاده می شده است. اما به دلیل خطراتی که وجود دارد و اشتعال پذیری شدید آن، کم کم جای خود را به گاز هلیوم داده است. از هیدروژن خالص و یا مخلوط آن با نیتروژن در نشتی یابی و پیدا کردن سوراخ های ریز در نیروگاه ها، مخابرات، خودرو سازی و … بهره می گیرند. از این گاز به مقادیر زیاد برای هیدروژنه شدن روغن های گیاهی و حیوانی برای تولید مارگارین و سایر چربی ها، آبرسانی به فرآورده های نفتی و هیدرودیسولفوراسیون برای حذف گوگرد از سوخت بهره برداری می شود.

کاربرد-هیدروژن

هیدروژن در صنعت

  • هیدروژن در صنعت شیشه برای تامین سوخت مشعل اکسیژن-هیدروژن در رابطه با شیشه های کوارتز به کار می رود
  • هیدروژن خلوص بالا به طور گسترده در صنایع الکترونیک به عنوان عامل کاهش دهنده و گاز حامل استفاده می شود
  • همچنین در سوانگاری (کروماتوگرافی) گازی در نقش گاز حامل از آن استفاده می کنند
  • هیدروژن در جوشکاری و برش فلزات نیز کاربرد دارد
  • برای تولید گاز آمونیاک طی فرآیند هابر از هیدروژن استفاده می شود
  • برای تولید برخی از انواع الکل ها نظیر متانول کاربرد دارد
  • برای تولید اسید هیدروکلریدریک در کنار گاز کلر از این گاز استفاده می شود
  • هیدروژن می تواند در احیاء سنگ معدن فلزی نیز مورد استفاده قرار بگیرد
  • ظرفیت گرمایی بسیار بالا در خنک کنندگی دارد و تحت شرایط ایمن به عنوان خنک کننده استفاده می شود
منبع تولید گاز هیدروژن

منابع تولید گاز هیدروژن

هیدروژن منابع متفاوتی برای تولید دارد. روش هایی که برای تولید آن وجود دارند را می توان به دو دسته ی آزمایشگاهی و صنعتی تقسیم نمود. روش هایی که شامل واکنش های شیمیایی هستند عمدتاً در دسته ی روش تولید آزمایشگاهی قرار دارند. یکی از منابع تولید آن محل تولید گاز طبیعی است. یکی دیگر از منابع تولید، فرآیند کلرآلکالی است که برقکافت محلول کلرید سدیم برای تولید کلر است و به عنوان یکی از محصولات هیدروژن نیز به دست می آید. همچنین هیدروژن از بازیافت پالایشگاه های نفت (که روشی اقتصادی و مقرون به صرفه است) و بازیافت گاز کوره کک در صنایع فولاد تولید می شود. رایج ترین راه، تولید گاز هیدروژن از آب یعنی تولید هیدروژن از طریق برقکافت آب است.

خطرات هیدروژن

از آنجایی که هیدروژن گازی به شدت آتشگیر است باید موارد ایمنی را در هنگام استفاده از آن رعایت کرد و خطرات گاز هیدروژن را جدی گرفت. دمای شعله ی هیدروژن حدود 500 درجه سلسیوس است که بسیار بالا بوده و از خود پرتو فرابنفش ساطع می کند. به همین دلیل نشتی و آتش گرفتن هیدروژن بی نهایت خطرناک است. جدی بودن خطر این گاز مشخص می کند که حمل و نقل آن باید با دقت و ظرافت انجام شود و ابداً نباید در کنار کپسول های گازی آتشگیر دیگر و علی الخصوص گاز اکسیژن و نیتروس اکساید قرار بگیرد. برای رعایت دقیق نکات ایمنی باید کپسول های هیدروژن را دور از نور مستقیم آفتاب و قرار گرفتن در معرض حرارت نگه داشت. کپسول های هیدروژن نباید ابداً روی زمین غلتانده شوند و حفظ سالمت بدنه ی کپسول ها بسیار مهم است.

هیدروژن در زبان یونانی به معنی آب زا است و روی این عنصر به عنوان ماده ی اولیه ی تولید آب گذاشته شده است. گاز هیدروژن اولین عنصر در جدول تناوبی مندلیف است و عدد اتمی یک را به خود اختصاص داده است. یکی از فراوانترین عناصر در جهان به شمار می رود و 75% از جرم مواد طبیعی را تشکیل داده است. خواصی که از خود نشان داده است سبب شده کاربرد های فراوانی در آزمایشگاه و صنعت پیدا کند و در حجم زیاد در دنیا مورد خرید و فروش قرار بگیرد.

 

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “گاز هیدروژن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا