گاز هوای خشک چیست ؟

گاز هوای خشک چیست ؟
فهرست مطالب

 

در این نوشته قصد داریم به پاسخ این پرسش که گاز هوای خشک چیست بپردازیم.  اکثر اوقات هوا به عنوان یک گاز معمولی در نظر گرفته می شود. درصورتیکه استفاده های صنعتی بسیاری دارد. گاز های صنعتی مختلف از هوا استخراج می شوند. برخی از این گاز های مهم عبارتند از اکسیژن، نیتروژن و آرگون. البته گاز های کمیاب دیگری مانند گاز نئون، کریپتون و گاز زنون نیز با غلظت بسیار کمتری از تقطیر هوای مایع به دست می آیند.

ترکیبات گاز هوای خشک چیست ؟

هوا عمدتا! از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن تشکیل شده است و مابقی آن گاز های دیگری هستند. رطوبت یا بخار آب نیز در هوا وجود دارد. در گاز هوای خشک رطوبت را از ان جدا می کنند و نیتروژن و اکسیژن اجزای اصلی ترکیب گاز هوای خشک هستند.

گاز هوای خشک آتشگیر نیست و مانند هوا بدون رنگ و بدون بو است. اما، می تواند به دلیل حضو اکسیژن آتش سوزی را تقویت کند.

نام دیگر گاز هوای خشک چیست ؟

گاز هوای خشک را به نام هوای فشرده یا هوای صفر (Ziro-air) نیز می شناسند که با روش های تخصصی رطوبت زدایی و فشرده شده است.

درصد گاز های نیتروژن و اکسیژن در هوای خشک به ترتیب 739.5 و 20.5 درصد است و نسبت به هوای معمولی اکسیژن در آن رقیق شده است.

مخلوط گازی هوای خشک

گاز هوای خشک را در اختلاط با گاز های دیگری از جمله گاز متان، هیدروژن و هیدروژن سولفید به منظور استفاده در کاربرد های خاص عرضه می کنند. این ترکیبات بیشتر در سامانه های نشت یاب گاز کاربرد دارند.

تأثیر دما بر رطوبت هوا

زمانی که دمای هوا زیاد می شود قابلیت جذب بخار آب نیز در آن بالا می رود. مقدار حد اکثر بخار آبی که توسط حجم معینی هوا در دمای مشخص می تواند جذب شود معلوم است. اما با تغییر دما این مقدار نیز تغییر می کند. در مناطق معتدل رطوبت هوا بین 1 تا 2 درصد در بهار و پاییز است. در روز های گرم و شرجی تابستان این مقدار به 5 درصد می رسد و در هوای سرد زمستان کمتر از 1 درصد خواهد بود.

مقایسه هوا و بخار آب

بخار آب چگالی کمتری نسبت به هوا دارد زیا وزن مولکولی بخار آب 18 و وزن مولکولی هوا 28 است. اختلاف چگالی این دو زمانی که هوا اشباع باشد، با افزایش دما بیشتر می شود.

کاربرد های گاز هوای خشک چیست ؟

از گاز هوای خشک در آشکار ساز های یونش شعله ای در دستگاه های سوانگاری (کروماتوگرافی) گازی استفاده می کنند. ضمناً به عنوان گاز پایه و تعدلی به عنوان گاز واسنجی (کالیبراسیون) در نشت یاب ها استفاده می شود تا نشت گاز ها درست تشخیص داده شود.

از این گاز به دلیل داشتن درصد اکسیژن بالا به عنوان مخلوط گاز تنفسی برای غواصان و بیماران در بیمارستان ها نیز استفاده می کنند

این موارد تعدادی از کاربرد های هوای خشک در پاسخ به سوال « کاربرد گاز هوای خشک چیست » بودند.

منبع: uigi

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا