گاز نیتروژن در خودرو چه نقشی دارد؟

گاز نیتروژن در خودرو چه نقشی دارد؟
فهرست مطالب

 

یک کاربرد گاز نیتروژن در خودرو می تواند نقش تأمین سوخت باشد. دانشمندان در تلاش اند تا خودرو هایی را طراحی کنند که به جای بنزین نیتروژن مایع مصرف کند. اگر از نیتروژن مایع به جای سوخت خودرو استفاده شود گاز های آلاینده ناشی از سوخت بنزین دیگر در هوا منتشر نمی شوند. انتظار می رود چنین خودرو هایی تا سال 2020 به بازار بیاید.

کاربرد نیتروژن در تایر خودرو

یک مورد دیگر کاربرد گاز نیتروژن در خودرو ، استفاده از گاز نیتروژن در تایر است. هوایی که ما تنفس می کنیم حدود 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن دارد و مابقی عناصر دیگر هستند. برای رسیدن به حد اکثر بازده تایر ها می توان از نیتروژن با خلوص 93% استفاده نمود. یعنی تنها 15% بیشتر از هوا نیتروژن وارد تایر خودرو شود.

آیا استفاده از نیتروژن در تایر خودرو فوایدی دارد ؟

گفته میشود استفاده از نیتروژن سبب افزایش طول عمر تایر و کاهش مصرف سوخت می شود. این مسائل به دلیل کنترل بهتر فشار باد در تایر خودرو و دمای حرکت کمتر تأمین می شود.

افزایش عمر تایر با حذف اکسیژن

حذف گاز اکسیژن از درون تایر های خودرو سبب می شود خوردگی در اثر وجود اکسیژن پیش نیاید و همین امر باعث افزایش عمر مفید لاستیک ها می گردد.

نیتروژن و ایمنی

نیتروژن گازی است که در صورت بروز آتش سوزی، در کنار اکسیژن نمی سوزد و این مساله از نظر ایمنی یکی از مزایای کاربرد گاز نیتروژن در خودرو است. ضمناً مولکول های گاز نیتروژن اندازه بزرگتری نسبت به گاز اکسیژن دارند و به همین دلیل از جداره ی لاستیک ها کمتر به بیرون نفوذ کرده و تعادل باد لاستیک را بر هم نمی زنند. از این نظر نیز مانع از خطرات ایجاد شده در اثر کاهش فشار باد لاستیک خواهند شد.

نیتروزن و دمای کمتر

نیتروژن خالص نسبت به هوای معمولی گرمای خود را سریع تر از دست می دهد. یکی از دلایل ترکیدن لاستیک ها، گرمای بیش از حد در روز های گرم است. استفاده از نیتروژن باعث می شود با پدیده ترکیدگی لاستیک نیز کمتر رو به شویم. معمولاً خودرو هایی که برای حرکت در سرعت های بسیار بالا ساخته می شوند مانند پوره نیز در لاستیک تایر ها از باد نیتروژن استفاده می کنند.

 

نظر مخالفان

تمام مزایای ذکر شده برای استفاده از نیتروژن در تایر خودرو مخالفانی نیز دارد که تصور می کنند مزایای ذکر شده ناچیز است و اثر مشهودی ندارد.

برخی بر این باورند که با توجه به عدم سهولت استفاده، مزایای ناچیز ایجاد شده و هزینه ها، استفاده از نیتروژن چندان ارزشی ندارد. راه بهتر برای بهینه سازی کارایی تایر ها استفاده از تنظیم کننده فشار باد برای آن هاست و این کاربرد گاز نیتروژن در خودرو محل بحث است.

منبع: planetforward، edmunds

اشتراک گذاری در :

۳ در مورد “گاز نیتروژن در خودرو چه نقشی دارد؟”

  1. با سلام و وقت بخیر! نیتروژن چند درصد برای لاستیک مناسبه؟ ۹۳ درصد مناسبه یا آخرین درصد خلوص بهتره؟

  2. سلام.چرا در کیسه هوایی ماشین گازنیتروژنه چرا گاز دیگری نیست فقط بخاطر واکنش ندادن بااکسیژن؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا