گاز مخلوط تنفسی چه نوع گازی است ؟

گاز مخلوط تنفسی چه نوع گازی است ؟
فهرست مطالب

گاز مخلوط تنفسی گازی است که عناصر گازی آن برای تنفس استفاده می شوند. هوا شناخته شده ترین گاز تنفسی و البته طبیعی ترین گاز تنفسی است. اما مخلوط های گازی دیگر و یا حتی گاز های خالص دیگری وجود دارند که از آن در ابزارهای کمک تنفسی، غواصی، فضا و … استفاده می شود.

اکسیژن یکی از اجزاء اصلی مخلوط تنفسی است مگر در مخلوط های تنفسی که برای بیهوشی استفاده می شوند. گاز های دیگر معمولاً به منظور رقیق سازی اکسیژن تا غلظت مطلوب به مخلوط گازی افزوده می شوند و در برخی از موارد آن ها را به عنوان گاز های رقیق کننده نیز می نامند.

دیگر گاز های تنفسی برای بهبود عملکرد هوا، کاهش خطر بیماری های فشاری در ریه، کاهش خواب آلودگی ناشی از غلظت بالای نیتروژن و امنیت غواصی در عمق زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های گاز مخلوط  برا تنفس

یک مخلوط گازی مطمئن برای تنفس باید حاوی مقدار کافی اکسیژن باشد.

نباید حاوی گاز های مضر مانند مونوکسید و دی اکسید گربن باشد.

تحت فشار بالا نباید سمی شود. گاز هایی مانند اکسیژن و نیتروژن در فشار بالای عمق دریا اینگونه می شوند.

گاز های تنفسی برای استفاده در فشار محیط و فشار های کمتر از آن معمولاً مخلوطی از هوای معمولی با درصد بیشتری از اکسیژن هستند.

گاز های مورداستفاده در فشار زیاد

شرایطی که تنفس تحت فشار زیاد نیاز است مانند غواصی در آب های عمیق مخلوط گاز تنفسی کمک کننده است. مخلوط های گازی زیر معمولاً در شرایط کم فشار تر استفاده می شوند:

در غواصی عمق کم از هوا با ترکیب درصد 21% اکسیژن، 78% نیتروژن و 1% گاز های دیگر (عمدتاً آرگون) استفاده می شود. محدودیت عمق غواصی برای این مخلوط گازی حد اکثر 40 متر است. زیرا در عمق بیشتر نیتروژن خاصیت مخدر پیدا می کند.

اکسیژن خالص نیز برای غواصی و شیرجه در عمق کمتر از 6 متر استفاده می شود. مخلوط نیتروکس که مخلوطی از اکسیژن و هوا است (یعنی درصدر اکسیژن در آن بیش از 21% است) نیز برای غواصی مناسب است.

ترکیبات گازهای تنفسی برای فشار بالاتر

مخلوط هلیوکس، ترکیبی از اکسیژن و هلیوم. در این مخلوط با حذف نیتروژن نگرانی برای تخدیر وجود ندارد.

مخلوط هلیوم و هوا نیز سبب می شود تاثیر نامطلوب اکسیژن و نیتروژن در عمق زیاد حذف شود و تنفس تحت فشار بالا راحت تر باشد.

مخلوط اکسیژن، هلیوم و هیدروژن نیز نوع دیگری از مخلوط های گازی مورد استفاده برای غواصی در عمق زیر 130 متر است که با حذف نیتروژن در زمره گاز های بسیار مطلوب قرار می گیرد.

ترکیب اکسیژن و هیدروژن به نام هیدروکس و ترکیب نئون و اکسیژن به نام نئوکس نیز از جمله انواع گاز مخلوط تنفسی برای غواصی در اعماق دریا و فشار بسیار زیاد هستند.

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا