گاز سولفور هگزا فلوراید

گاز SF6 یا گاز سولفور هگزا فلوراید گاز بی رنگ و بی بو است. استنشاق گازهای سولفور هگزا فلوراید در غلظتهای بالا باعث خفگی میشود. این گاز بسیار سنگین تر از هواست و به عنوان گاز گلخانه ای دسته بندی شده است اثر گلخانه ای این گاز به مراتب از اثر گلخانه ای کربن دی اکسید بیشتر است.

انواع خلوص گاز سولفور هگزا فلوراید

 

گاز SF6 با خلوص متفاوتی قابل عرضه میباشد
گاز SF6 گرید 3 با خلوص حدود 99.9%
گاز SF6 گرید 4.5 با خلوص 99.995%
گاز SF6 گرید 4.8 با خلوص99.9998%
گاز SF6 گرید 5 با خلوص 99.9999%

خواص گازهای سولفور هگزا فلوراید

اکنون میپردازیم به ویژگی و خصوصیات گاز Sf6 چیست؟ این گاز  نوعی ترکیب معدنی به شمار می رود. این گاز را در زمره ی گاز های گلخانه ای به شمار می آورند. هندسه ی مولکولی آن 6 وجهی است و همانطور که از فرمول آن مشخص است، از 6 اتم فلوئور و یک اتم گوگرد تشکیل شده است که در مرکز 6 اتم دیگر قرار گرفته است. این ماده غیر قطبی است و به همین دلیل به سختی در آب محلول می شود و می تواند در حلال های غیر قطبی انحلال پذیر باشد. برای جابه جایی آن را به صورت گاز فشرده ی مایع در می آورند. این گاز تا 5 برابر از هوا سنگین تر و چگالی تر است و به دلیل پر شدن تمام ظرفیت های واکنشی به عنوان ماده ای غیر واکنش پذیر شناخته می شود. این گاز می تواند مانع جرقه زنی در ولتاژ بالا شود.

کاربردهای گاز SF6

یکی از کاربرد های عمده گازهای SF6 استفاده از آن به عنوان یک دی الکتریک محیط، عایق در قطع کننده مدار ها، چرخ دنده ها و پست های برق است و این کاربرد گاز sf6 در صنعت برق است. برای اینکه این گاز به عنوان دی الکتریک مورد استفاده قرار گیرد، باید دارای استاندارد ASTM D2472 و IEC باشد. گاز سولفور هگزافلوراید برای پر کردن پنجره های دو جداره به منظور کاهش انتقال صدا و انتقال حرارت استفاده می شود. پنجره های دو جداره تولید شده با این گاز کارایی بسیار بالاتری نسبت به هوای معمولی و گاز های دیگر دارند.

در برخی از لیزرهای شیمیایی از این گاز به عنوان منبع فلور استفاده می شود، این نوع لیزر به طور معمول در بخش های تحقیق و توسعه وجود دارند. گاز گوگرد هگزا فلوراید با توجه به چگالی بالا برای پوشش در حمام های بازی فلزات مذاب مانند منیزم مورد استفاده قرار می گیرد. گازهای SF6 نیز در آزمایشگاه ها به عنوان یک گاز حامل در کروماتوگرافی (سوانگاری) مایع سوپر کریستالی (SFC) و به عنوان یک محیط در استخراج مایع فوق بحرانی (SFE) برای تهیه نمونه استفاده می شود. گاز SF6 در پروتکل کیوتو ژاپن، با هدف کاهش تولید گاز های گلخانه ای فهرست شده است. از کاربرد های پزشکی این گاز می توان به جراحی شبکیه چشم نیز اشاره نمود.

منبع تولید گاز سولفور هگزا فلوراید

گاز SF6 از طریق فلوئوره کردن مستقیم گوگرد خالص تولید می شود. به طور کلی این گاز توسط شرکت های تولید کننده فلوئور برای اهداف دیگری مانند تولید فلوئور و کربن ها تولید می شود. برای به دست آوردن این گاز با خلوص بالاتر، تولید کنندگان مراحل خالص سازی بیشتر مانند تقطیر را انجام می دهند. وزن مولکولی گاز 146.06 گرم بر مول. نقطه جوش آن در فشار اتمسفر 63.9- درجه سلسیوس است.

اطلاعات ایمنی گاز های SF6

تفاوت زیاد چگالی گاز SF6 همانند گاز هلیوم می تواند بر بسامد تار های صوتی در تولید ارتعاشات صدا اثر بگذارد. به همین دلیل ممکن است، افرادی باشند که برای تفریح اقدام به استنشاق این گاز برای تغییر صدا کنند. این گاز نقطه مقابل هلیوم است. یعنی سبب کاهش ارتعاش تارهای صوتی و بسامد صدا می شود در صورتی که هلیوم بر عکس سبب افزایش آن می گردد. تنفس این گاز نیز مانند هر گاز عاری از اکسیژنی می تواند خطر خفگی و مرگ را در پی داشته باشد و توصیه می شود  افراد از این کار اجتناب کنند. زیرا کمبود اکسیژن می تواند خطر آسیب مغزی را نیز در پی داشته باشد.

فروش گاز سولفور هگزا فلوراید

شرکت هوا مایع زاگرس وارد کننده انواع کپسول های گاز خلوص بالا می باشد، که یکی از این کپسول های گاز خلوص بالا گاز سولفور هگزا فلوراید است. ما توانسته ایم با کیفیت و قیمت مناسب کپسول های گاز خلوص بالای این گاز را تهیه و به فروش برسانیم. لازم به ذکر است که شرکت هوا مایع زاگرس تجهیزات جانبی کپسول های گاز SF6 از جمله رگولاتر این گاز  را با قیمت مناسب به فروش می رساند. برای خرید کپسول  گازهای سولفور هگزا فلوراید و تجهیزات آن می توانید از طریق فرم خرید یا تماس با کارشناس فروش اقدام نمایید.

 

 

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “گاز سولفور هگزا فلوراید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا