گاز زنون دارای چه خواصی می باشد؟

گاز زنون دارای چه خواصی می باشد؟
فهرست مطالب

 

خواص گاز زنون

آیا می دانید خواص گاز زنون چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟ زنون عنصری است با عدد اتمی 54 در جدول تناوبی عناصر که 54 پروتون دارد. در دما و فشار استاندارد، چگالی گاز زنون خالص 5.761 کیلوگرم بر متر مکعب است. این چگالی 4.5 برابر چگالی هوا در سطح دریاست. چگالی زنون جامد نیز از چگالی گرانیت حتی بیشتر است.

زنون مایع قطبیت پذیری بالایی دارد زیرا حجم اتم های آن زیاد است به همین دلیل حلال خوبی محسوب می شود. زنون می تواند هیدروکربن ها، مولکول های زیستی و حتی آب را در خود حل کند.

گاز زنون

به طور کلی گاز زنون چیست ؟ زنون عنصری شیمیایی با نماد Xe است. زنون بدون رنگ، بدون بو و یکی از عناصر گروه گاز های نجیب است. گرچه زنون به طور کلی واکنش پذیر نیست، تحت شرایط خاصی می تواند واکنش دهد و ترکیباتی از آن مشاهده شده است.

زنون در حالت طبیعی 8 ایزوتوپ پایدار دارد و بیش از 40 ایزوتوپ نا پایدار برای آن کشف شده است. ایزوتوپ های زنون ابزاری مهم برای مطالعه ی تاریخچه منطومه شمسی هستند.

در حالت جامد خواص گاز زنون چیست ؟

ساختار بلور های زنون جامد از مکعبی شکل تا 6 ضلعی متغیر است. زنون جامد در فشار 155 گیگا پاسکال فلزی خواهد بود. در این شرایط به رنگ آبی آسمانی در می آید و رنگ قرمز را به خود جذب می کند.

از نظر فیزیکی و شیمیایی خواص گاز زنون چیست ؟

جدول زیر به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی گاز زنون اشاره دارد:

ویژگی مقدار
عدد اتمی 54
نقطه ذوب (درجه سلسیوس) 111.7-
نقطه جوش 108-
شعاع اتمی pm 130
حالت استاندارد گاز
الکترونگاتیویته 2.6
دوره تناوبی 5
گرمای ویژه J/g 0.158

ترکیبات گاز زنون چیست ؟

همانطور که گفته شد زنون جزء عناصر گروه گاز های نجیب با ظرفیت صفر است و در شرایط طبیعی واکنش پذیری ندارد. اما حد اقل 80 ترکیب مختلف از گاز زنون تا کنون شناخته شده است که در آن ها اتم فلوئور یا اتم اکسیژن با زنون وارد ترکیب شده اند. برخی از ترکیبات زنون رنگی هستند اما بیشتر ان ها ویژگی زنون مبنی بر بی رنگ بودن را حفظ کرده اند.

برخی از ترکیبات شناخته شده از زنون عبارتند از: زنون تترا فلوئورید، زنون دی فلوئورید، زنون هگزا فلوئورید، زنون تر اکسید، دوترات زنون و هیدرات زنون.

آیا گاز زنون خطرناک است ؟

در صورت تنفس گاز زنون فرد دچار سرگیجه، تهوع، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و در شرایط حاد منجر به مرگ می شود. زنون گازی خفقان آور است و می توان جایگزین اکسیژن در خون شود و ظرف مدت بسیار کوتاهی سبب بیهوشی و در صورت عدم رسیدگی منجر به مرگ شود.

به نظر شما دیگر خواص گاز زنون چیست ؟

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا