گاز دی اکسید کربن چیست ؟

گاز دی اکسید‌کربن چیست
فهرست مطالب

 

تقریباً اکثر افراد می‌دانند که گاز دی اکسید کربن چیست ؟ البته طبق نام گذاری صحیح جهانی درست‌تر این است که آن را «کربن دی اکسید» بنامیم. گاز کربن دی اکسید با نام اختصاری CO2 یک مولکول رایج در طبیعت است که از دو اتم گاز اکسیژن و یک اتم کربن تشکیل شده است و کربوهیدرات تولید شده در فرایند فوتوسنتز گیاهان به کار می رود و  از آنجا که انسان ها برای بقا به گیاهان نیاز دارد. فرایند فوتوسنتز نقش حیاتی در زندگی موجودات زنده در کره زمین دارد. این گاز در سرتاسر جو کره ی زمین موجود است و یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه ای به شمار می آید که در گرمایش زمین نقش موثری دارد.

آشنایی با چرخه کربن

قبل از اینکه با تولید دی اکسید کربن صحبت کنیم بهتر است به چرخه کربن اشاره کنیم. کربن اساسی‌ترین عنصر روی کره زمین است بنابراین همیشه مقداری کربن در جو  زمین وجود دارد و این کربن دایم در حال تغییر است و از گاز به جامد و به مایع تغییر می‌کند. به این فرآیند چرخه کربن می‌گویند.

چگونه دی اکسید کربن ساخته می‌شود؟

چگونه دی اکسید کربن ساخته می‌شود؟
چگونه دی اکسید کربن ساخته می‌شود؟

دی اکسید کربن از ترکیب یک اتم کربن با دو اتم اکسیژن به وجود می آید و از منابع مختلفی شامل منابع طبیعی (تنفس گیاهان، حیوانات، آتشفشان ها) و انسانی (سوخت های فسیلی مثل نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ و نفت) و چرخه کربن تامین می‌شود. دی اکسید کربن از احتراق و فرآیندهای بیولوژیکی و از کوره‌های آهک تولید می‌شود همچنین بیشتر دی اکسید کربن در جو زمین از سوزاندن سوخت‌های فسیلی به دست می آید. هنگام سوزاندن گاز طبیعی و زغال سنگ، دی اکسید کربن آزاد می‌شود.

ویژگی‌های گاز  دی‌اکسید‌کربن

کربن دی اکسید گازی بی رنگ و بی بو و غیرقابل اشتعال است و نقش مهمی در چرخه ی حیات در کره ی زمین دارد. همه ی انسان‌ها و حیوانات این گاز را تنفس می‌کنند و گازی سمی نیست بر خلاف مونو اکسید کربن که عامل گاز گرفتگی ناشی از عدم خروج پسماند گازی بخاری هاست. گیاهان با استفاده از گاز کربن دی اکسید طی فرآیند فتوسنتز رشد می‌کنند و پایه‌ای برای زنجیره غذایی بنا می گذارند. این گاز در مقادیر کم طبیعی و بی ضرر است اما در سطح بالا در خواب تاثیرگذار است. دی اکسید کربن دردمای 31 درجه سانتی گراد  (87.4  درجه فارنهایت) مایع می شود.

مزایای گاز دی اکسید کربن

مزایای گاز دی اکسید کربن
مزایای گاز دی اکسید کربن

دی اکسید کربن در صنایع مختلف نقش پررنگی دارد. این گاز به عنوان مبرد در کپسول‌های آتشنشانی و صنایع غذایی به کار می رود. همچنین از این گاز برای باد کردن قایق و جلیقه نجات استفاده می‌کنند. دی اکسید کربن در نوشابه های گازدار نیز وجود دارد و در نهایت این گاز برای تقویت رشد گیاهان در گلخانه‌ها بسیار ضروری است. در ادامه مزایای گاز دی اکسید کربن اشاره خواهیم کرد.

صنایع غذایی

از گاز دی اکسید کربن در صنایع غذایی برای سرمایش و گرمایش غذا استفاده می‌کنند. این گاز دو نقش مهم در صنایع غذایی دارد. به عنوان یک مبرد و سرد کننده غذا عمل کرده از طرفی مواد غذایی را در مدت زمان طولانی حفظ می‌کند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای

انتشار گازهای گلخانه‌ای
انتشار گازهای گلخانه‌ای

تحقیقات نشان می‌دهد که گاز دی اکسید کربن، رشد گیاهان را  تا 40 درصد در یک محیط گلخانه ای تحت کنترل افزایش می‌دهد. اما سیستم تهویه بسته باعث کاهش دی اکسید کربن می شود.

 جوشکاری

دی اکسید کربن یکی از پرکاربردترین و کم هزینه‌ترین گازها در صنایع جوشکاری است. Co2 خالص نفوذ پروسه جوشکاری را با عمق بیشتری فراهم می کند که این جوشکاری برای مواد ضخیم مفید است.

تاثیر گاز دی اکسیدکربن بر کره زمین

تاثیر گاز دی اکسیدکربن بر کره زمین
تاثیر گاز دی اکسیدکربن بر کره زمین

با شروع انقلاب صنعتی در دهه 1800 میلادی و ورود کربن به اتمسفر باعث شد که کربن ذخیره شده به دی اکسید کربن تبدیل شود و از انقلاب صنعتی تا کنون مقدار دی اکسید کربن در جو زمین از 280 قسمت در میلیون به 387 قسمت در میلیون افزایش پیدا کرده است. به طورکلی فراوانی دی اکسید کربن  در جو زمین منجر به افزایش دمای جهان و تغییرات آب و هوایی شده است که به آن گرمایش جهانی می گویند.

آیا دی اکسید کربن، گاز گلخانه‌ای است؟

گاز دی اکسید کربن به طور طبیعی در جو زمین وجود دارد و یکی از  مهم‌ترین گاز‌های گلخانه‌ای به شمار می‌رود. این گاز به جذب گرما در کره زمین کمک می‌کند یعنی می‌تواند انرژی خورشیدی را در زمین به دام بیندازد و دما را بالا ببرد. در غیر این صورت کره زمین سرد خواهد شد. افزایش این گاز در جو زمین در اثر سوختن سوخت‌های فسیلی و کاهش مناطق جنگلی در سطح جهان که مصرف کننده ی این گاز هستند، باعث گرم شدن کره ی زمین می‌شود که تبعاتی نامناسب دارد و آب و هوای زمین را دچار ناپایداری می کند.

کربن دی اکسید جامد چیست

"<yoastmark

کربن دی اکسید جامد به نام یخ خشک معروف است. علت نامگذاری آن به یخ خشک این است که هنگام ذوب شدن به مایع تبدیل نمی‌شود بلکه مستقیم به حالت گاز تغییر شکل می‌دهد. به نوعی به این فرآیند تصعید گفته می‌شود و برای حمل و نقل مواد غذایی یخ‌زده از آن استفاده می کنند.

مضرات گاز کربن دی اکسید

گاز دی اکسیدکربن غیر از مزایای زیادی که دارد می‌تواند مخرب باشد. این گاز غیر قابل اشتعال است اما در صورت تنفس شدن با غلظت بالا باعث تولید اسید ضعیفی در دهان می‌شود که طعم ترشی دارد و حالتی از سوزش گلو را احساس می‌‌کنید.در صورت تداوم تنفس می‌تواند باعث خفگی و  مرگ شود. دمای بالاتر هوا که یکی از اثرات دی اکسیدکربن است می تواند بر مقدار و کیفیت آب آشامیدنی تاثیر بگذارد و به خشکسالی منجر شود و محصولات کشاورزی و دام ها نیز تحت تاثیر قرار دهد.

کلام آخر

در این مقاله درباره تولید گاز دی اکسید کربن در جو زمین، مزایا و مضرات آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیم. به طور کلی دی اکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی بو است که نقش مهمی در محیط زیست و صنایع مختلف دارد و می‌توان به عنوان یک گاز مهم در جو زمین از آن یاد کرد. اما با افزایش دما این گاز عملکرد مخربی بر سلامت انسان، کشاورزی، دام ها و منابع آبی دارد. پیش از استفاده از این گاز باید در مورد اینکه ایمنی گاز دی اکسید کربن چیست مطالعه داشته باشید. امیدواریم این مطلب به سئوالات شما درباره گاز دی اکسید کربن پاسخ داده باشد.

منابع:scied.ucar ، drax، airthings

 

اشتراک گذاری در :

۲ در مورد “گاز دی اکسید کربن چیست ؟”

  1. سلام من یک پیشنهاد دارم و اینکه بتونیم گاز دی اکسید کربن رو از داخل زمین توسط یک تونل جوی به خارج از کره زمین هدایت کنیم تا دیگر اب و هوای مخدگربی نداشته باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا