گاز آرگون چیست ؟

گاز آرگون چیست ؟
فهرست مطالب

 

پیش از آن که بگوییم کاربرد های گاز آرگون چیست لازم است به معرفی این گاز بپردازیم. گاز آرگون با نماد شیمیایی Ar و عدد اتمی 18 در جدول تناوبی عناصر در دسته ی گاز های نجیب قرار دارد. آرگون از نظر فراوانی سومین گاز در جو زمین به شمار می رود. یعنی دو برابر بخار آب و 23 برابر گاز کربن دی اکسید و 500 برابر گاز در جو زمین آرگون وجود دارد.

ایزوتوپ های آرگون

ایزوتوپ آرگون 40 که حاصل تخریب پتاسیم 40 در پوسته زمین است فراوان ترین نوع آرگون در جو زمین بوده ولی در کل فراوان ترین ایزتوپ آرگون در کل جهان ایزوتوپ آرگون 36 است.

تهیه آرگون به صورت صنعتی

از طریق تقطیر جزء به جزء هوای مایع آرگون را به دست می آورند. آرگون معمولاً به عنوان گاز بی اثر محافظ در جوشکاری و دیگر فرآیندهای صنعتی در دماهای بسیار بالا استفاده می شود. زیرا در دمای بسیار زیادی برخی از موادی که در حالت عادی واکنش پذیری ندارند، واکنش پذیر می شوند وآرگون می تواند مانع وارد شدن آن ها به هر واکنش شیمیایی شود.

ویژگی های گاز آرگون

انحلال پذیری گاز آرگون در آب تقریباً برابر با انحلال پذیری اکسیژن در آب و دو برابر انحلال پذیری نیتروژن در آب است. آرگون تقریباً در اکثر شرایط گازی بی اثر و غیر واکنش پذیر است و هیچ ترکیب پایداری از ان در دمای اتاق تشکیل می شود.

با وجود اینکه آرگون گازی بی اثر است، تحت شرایط ویژه برای مثال در دمای کمتر از 17 درجه کلوین گاز آرگون با فلوئور و هیدروژن می تواند آرگون فلوئوروهیدرید بسازد.

کاربرد ها ی گاز آرگون

گاز آرگون ویژگی های مطلوبی دارد که آن را برای استفاده در مصارف خاص مناسب می سازد.

برای مثال آرگون از نظر شیمیایی بی اثر است.

این گاز ارزان ترین جایگزین برای گاز نیتروژن به شمار می رود.

هدایت گرمایی گاز آرگون بسیار پایین است.

آرگون دارای خواص الکترونی (یعنی یونش) است.

دیگر گاز های نجیب نیز برای کاربردهایی که آرگون در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، مناسب هستند. اما، آرگون تقریباً ارزان ترین گاز نجیب به شمار می رود زیرا به مقدار زیادی در جو زمین وجود دارد و قابل استحصال است. به جز گاز هلیوم تقریباً دیگر گاز های نجیب نیز از همین راه تهیه می شود و فراوانی بیشتر آرگون سبب راحت تر بودن دستیابی به آن است.

کاربرد گاز آرگون در صنعت

از گاز آرگون در کاربردهای صنعتی بسیاری استفاده می کنند. حضور این گاز به ویژه در دمای بالا اهمیت پیدا می کند. برای مثال از آرگون در کوره های الکتریکی گرافیت استفاده می کنند تا مانع سوختن گرافیت شود.

در بسیاری از این فرآیند ها حضور نیتروژن یا اکسیژن می تواند تخریب مواد را در پی داشته باشد. برای مثال در جوشکاری قوس الکتریکی از ان استفاده می شود. در مواردی از گاز آرگون برای رشد کریستال های سیلیکون و ژرمانیوم نیز استفاده می کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کاربردهای گاز آرگون چیست باید به مصارف آن در کاربردهای علمی و پزشکی نیز توجه کرد.

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا