کاربرد گاز sf6 در صنعت برق چیست؟

کاربرد گاز sf6 در صنعت برق چیست؟
فهرست مطالب

بخش عمده تولید گاز  sf6 در کجاها مصرف می شود ؟

بخش عمده تولیدات و شاید بتوان گفت 80% از تولیدات گاز sf6 در صنعت برق به مصرف می رسد. گاز sf6 در صنعت برق به عنوان عایق دی الکتریک در GIS یا سیستم های عایق شده با گاز در سیستم های توزیع برق با ولتاژ بالا ( بالاتر از 75.5 کیلو ولت) استفاده می شود.

تاریخچه گاز sf6

گاز sf6 در صنعت برق مقاومت دی الکتریک، حلالیت شیمیایی طی عملیات الکتریکی، انتقال گرمای عالی و سنتز آسان ایجاد می کند. گاز sf6 در سال 1901کشف شد و پیش از آن اکثر تولید کنندگان، تابلو برق روغنی تولید می کردند. اما امروزه تابلو برق های آن ها با گاز sf6 یا دی الکتریک های جامد تولید می شود.

گاز sf6 چیست ؟

آیا می دانید نام کامل گاز sf6 چیست ؟ گاز sf6 با نام کامل هگزا فلوئوراید گوگرد، دی الکتریک عالی با خواص بی نظیر عایق است و در صنعت برق و مصارف دیگری حتی مصارف پزشکی (در چشم پزشکی)، صنایع تولید مواد رسانا و … مورد استفاده قرار می گیرد.

این گاز را از واکنش بین گوگرد و فلوئور به دست می آورند و روش تولید آن در سال 1901 کشف گردیده است. این ماده پس از تولید بی اثر بوده و وارد واکنش نمی شود و به همین جهت به عنوان گاز بی خطر در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های دیگر گاز sf6 چیست ؟

گاز sf6 به جز صنعت برق، در دستگاه های عکسبرداری با اشعه ایکس، در صنایع ریخته گری برای ممانعت از نفوذ هوا، ساخت صفحات نمایشگر، ساخت سیستم های رادار، شیشه سازی، میکروسکوپ الکترونی وشتاب دهنده های ذرات نیز کاربرد دارد. اما عمده ترین کاربرد آن در همان صنعت برق است. برای مثال ویژگی آن در خاموش کردن جرقه و عایق بودن سبب شده است در کلید های فشار قوی از آن استفاده کنند

بازیافت گاز sf6

Sf6 قوی ترین گاز گلخانه ای است. گرمایشی که 450 گرم گاز sf6 برای زمین ایجاد می کند معادل 10 تن گاز کربن دی اکسید است. به علاوه ترکیب گاز sf6 ترکیبی پایدار است و و چیزی در حدود 3200 سال طول می کشد تا در جو زمین تجزیه شود. در حالیکه تجزیه ی کربن دی اکسید 200 سال زمان می برد! بنابراین سازمان های حفاظت از محیط زیست در دنیا همواره برای کاهش آزاد سازی این گاز در جو پیشنهاداتی ارائه می دهند. یکی از این راه ها بازیابی و بازیافت گاز sf6 از کپسول ها و سیستم هاست. مراکزی این گاز بازیافتی را مطابق با استاندارد ها مناسب برای استفاده می کنند.

خلوص گاز sf6

گاز sf6 با درصد های خلوص مختلفی از جمله 99.9%، 99.99%، 99.995% و 99.999% عرضه می شود و متناسب با نیاز مشتریان به گاز sf6 در صنعت برق یا مصرف دیگر به آن ها ارائه می گردد.

منبع: efgases

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا