کاربرد گاز نیتروژن در پزشکی چیست ؟

کاربرد گاز نیتروژن در پزشکی چیست ؟
فهرست مطالب

 

در کنار کاربرد گاز نیتروژن در جوشکاری موارد مهمتر و حیاتی تری مانند کاربرد گاز نیتروژن در پزشکی نیز وجود دارد که می تواند جان انسان ها را نجات دهد. یک مورد مهم از کاربرد گاز نیتروژن در پزشکی کرایوتراپی است که می تواند جان افراد را نجات دهد.

کرایوتراپی یک روش غیر تهاجمی است که می تواند سلول های نا متعارف را منجمد کرده و از بین ببرد. این روش برای از بین بردن سلول های آسیب دیده ی غیر طبیعی و سلول های سرطانی کاربرد دارد و یکی از مزایای ایجاد شده به علت کاربرد گاز نیتروزن در پزشکی است.

ویژگی های گاز نیتروژن

نیتروژن با نام دیگری تحت عنوان ازت نیز شناخته می شود و به صورت مولکول های دو اتمی N2 در طبیعت وجود دارد. عدد اتمی این عنصر در جدول تناوبی مندلیف 7 است. این گاز بدون رنگ، بدون بو و بی مزه است.

گاز نیتروژن حدود 78% از جو زمین را فرا گرفته است و از ان در ساخت ترکیبات مهمی مانند آمونیاک استفاده می کنند. این عنصر پر کاربرد را از تقطیر هوای مایع استخراج می کند.

نیتروژن مایع

نیتروژن مایع در دمای بسیار پایین 196- درجه سلسیوس تهیه می شود و خواص ظاهری آن بسیار به آب شبیه است زیرا بدون رنگ و بدون بو است. نیتروژن مایع به علت سرمای زیاد برای کاربرد های بسیاری مناسب است.

در تمام کاربرد هایی که نیاز به خنک کنندگی وجود داشته باشد از نیتروژن مایع استفاده می کنند. گرچه در سال های اخیر برای خنک سازی دستگاه های ام آر آی از هلیوم مایع که دمای بسیار پایین تری دارد بهره می گیرند.

نیتروژن در کرایوتراپی چگونه عمل می کند ؟

برخلاف عمل های جراحی مرسوم، حتی جراحی لاپاروسکوپی، کرایو تراپی یک روش سرپایی و نسبتاً بدون درد است. این روش همچنین برای درمان زگیل و آب مروارید نیز استفاده می شود.

نیتروژن مایع دمایی در حدود 196- درجه سلسیوس دارد. نیتروژن را با گاز های دیگر مخلوط کرده و مقداری از آن را در ناحیه ی مورد نظر برای منجمد کردن سلول های ناخواسته قرار می دهند. این مواد به گونه ای طراحی شده اند که تنها بر موضع مورد نظر اثر کنند. این روش بسیار سریع و موثر است.

آیا کرایوتراپی با نیتروژن سرطان را درمان می کند ؟

برای حدف تومور های سرطانی از نوعی جرحی با روش انجمادی استفاده می کنند. به این صورت که نیتروژن مایع را بر سلول های سرطانی اسپری می کننند تا باعث مرگ این سلول ها شودو سلول های سرطانی مرده بعدا از طریق سیستم لنفاوی از بدن دفع می شوند و تنها سلول های سالم باقی می مانند.

با وجود تمام مزایای ذکر شده برای کاربرد گاز نیتروژن در پزشکی کرایوتراپی باید مراقب استفاده خود سرانه و سوختگی در اثر سرمای نیتروژن بود.

منبع: josefgases

اشتراک گذاری در :

۱ در مورد “کاربرد گاز نیتروژن در پزشکی چیست ؟”

  1. مجتبی اردشی

    سلام دوست عزیز من میتونم مقداری نیترژن مایع خرداری بکنم برایه درمان واز بین بردن زگیل تناسلی آخه مدتی هست میرم دکتر وایشون همین کاررو برام انجام میده توسط نیتروژن مایع والان دیگه چون هزینش زیاده وخیلی گرون شده به این فکر افتادم خودم بخرم واستفاده بکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا