کاربرد کالیبراسیون گاز سنج چیست ؟

کاربرد کالیبراسیون گاز سنج چیست ؟
فهرست مطالب

چرا کالیبراسیون دستگاه های گازسنج اهمیت دارد ؟

از دقت عملکرد گاز سنج ها پس از مدتی کاسته می شود و نیاز به واسنجی دارند. به همین جهت واسنجی یا کالیبراسیون گاز سنج به منظور گرفتن جواب دقیق از آشکارساز های گازی اهمیت دارد.

نکات ایمنی واسنجی برای گاز سنج ها

مراحل انجام واسنجی برای گاز سنج ها از سوی شرکت به طور دقیق دیکته می شود. عمل کردن به دستور کالیبراسیون برای فراهم کردن شرایط ایمنی لازم است.

گاز کالیبراسیون

برای کالیبراسیون و واسنجی گاز سنج ها نیاز به گاز های مخصوص کالیبراسیون است. با توجه به اینکه چه نوع آشکار سازی نیازمند واسنجی باشد، نوع گاز نیز تعیین خواهد شد.

برای ابزار های دقیق آزمایشگاهی برای کاربرد های خاص از گاز های خلوص بالا استفاده می کنند و در مواردی برای کالیبراسیون از مخلوط گازی استفاده می شود.

یکی از مهمترین پارامتر ها در واسنجی نوع گازی است که برای آن مورد استفاده قرار می گیرد و پارامتر مهم دیگر فرد متخصص و آموزش دیده ای است که این کار را انجام خواهد داد.

گاهی گاز های کالیبراسیون به صورت سفارشی طبق خواست مشتری تهیه می شود و دقیقاً با ترکیب درصدی که خواسته شده است.

اهمیت واسنجی

از گاز های کالیبراسیون برای واسنجی دستگاه هایی مانند سوانگاری (کروماتوگرافی) گازی، آنالیزگر های گازی و دستگاه های گاز سنج استفاده می شود. این دستگاه ها در صنایع مهمی مانند نفت، گاز، پالایشگاه ها، پتروشیمی، حفاری، معادن، صنایع پزشکی و … کاربرد دارد پس صحت و دقت عملکرد آن ها حیاتی است.

واسنجی تخصصی

معمولاً فرد متخصص باید مسئولیت واسنجی را به عهده بگیرد، همانطور که راه اندازی و استفاده از گاز سنج ها نیازمند بهره گیری از فردی متخصص در رابطه با دستگاه مورد نظر است.

دستگاه های گاز سنج انواع قدیمی و جدید دارند و هر کدام به روش خاص خود واسنجی می شوند.

در اینجا به بررسی برخی از مهمترین مزایای واسنجی گاز سنج ها می پردازیم.

کاهش هزینه های ناخواسته

در صورت اشتباه در اندازه گیری های گاز سنج ها ممکن است اتفاقات ناگوار و پر هزینه ای رخ دهد و حتی جان افراد به خطر بیفتد. به همین دلیل هزینه کردن برای کالیبراسیون و واسنجی کاری معقول و مقرون به صرفه خواهد بود.

تطابق با استاندارد ها

تنها در صورت کالیبراسیون و واسنجی به موقع است که می توان گفت نتیج مطابق با استاندارد ها به دست می آید. در غیر این صورت نتایجی که گاز سنج ارائه می دهد در شرایط حساس و دقیق ابداً قابل اتکا نیست.

فواصل زمانی کالیبراسیون

فواصل زمانی انجام کالیبراسیون بسته به شرایط می تواند متفاوت باشد. اما در بیشتر موارد برای گاز سنج ها با فواصل چند ساله کالیبراسیون انجام می شود تا عملکرد دقیق و صحیح آن ها تضمین شود. تنها راه کاهش خطرات به دلیل تشخیص های نادرست کالیبراسیون گاز سنج ها در زمان مناسب است.

منبع: forcetechnology

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا