کاربردهای گاز دی اکسید کربن چیست ؟

کاربردهای گاز دی اکسید کربن چیست ؟
فهرست مطالب

 

گیاهان برای رشد و فوتوسنتز به دی اکسید کربن نیاز دارند. بنا بر این می توان کاربردهای گاز دی اکسید کربن را حیاتی دانست. زیرا بدون این گاز زندگی نباتی عملاً نمی تواند وجود داشته باشد.

کربن دی اکسید چیست و چگونه کشف شده است ؟

ژوزف بلک شیمیدان و فیزیکدان اسکاتلندی اولین بار در سال 1750 کربن دی اکسید را شناسایی کرد. گاز دی اکسید کربن چیست ؟ گازی بی رنگ و بی بو است و خاصیت اسیدی دارد. ضمناً آتشگیر نیز نیست.

فرمول شیمیایی این گاز CO2 بوده و در آن کربن دارای پیوند دوگانه با اکسیژن است. کربن دی اکسید ر دمای 78- درجه سلسیوس منجمد می شود و به آن یخ خشک می گویند. این گاز تنها تحت فشار افزایش یافته می تواند در آب محلول شود. در غیر صورت با برداشته شدن فشار از آب به بیرون فرار کرده و خارج می شود.

کاربرد کربن دی اکسید

یکی از مهمترین کاربرد های گاز کربن دی اکسید برای انسان، استفاده از آن برای تولید نوشیدنی های گاز دار است. کربن دی اکسید تولید شده از بیکینگ پودر نیز باعث پف کردن کیک می شود.

برخی از آتش نشان ها از این گاز برای خاموش کردن آتش استفاده می کنند زیرا سنگین تر از هواست و می تواند آتش را خفه کند. این گاز می تواند مانع از رسیدن اکسیژن به محل آتش شود.

فناوری کافئین زدایی از قهوه به نام استخراج فوق بحرانی مایع با استفاده از گاز کربن دی اکسید انجام می شود. یخ خشک یا کربن دی اکسید منجمد در صحنه های تئاتر برای ایجاد مه مورد استفاده قرار می گیرد.

کربن دی اکسید و سلامت انسان

گاز کربن دی اکسید از اجزاء مهم گازی در سیستم تنفسی انسان است. درون بدن انسان اکسیژن به بافت ها می رسد و به جای آن کربن دی اکسید خارج می شود. این گاز pH خون انسان را تنظیم می کند و این مسأله بسیار حیاتی است.

از طرفی اگر غلظت این ماده در خون انسان از حد مجاز بیشتر شود می تواند مشکلات عدیده ای ایجاد کند.

کاربرد دی اکسید کربن در صنعت

وجود کپسول های گاز کربن دی اکسید مایع به عنوان یکی از ابزار های مهم در ایمنی ساختمان و وسایل نقیلیه اهمیت دارد. این کپسول ها در اندازههای مختلف برای مصارف افراد مختلف تهیه می شوند و آتش نشان ها بزرگترین اندازه کپسول را مورد استفاده قرار می دهند.

در استفاده از گاز کربن دی اکسید برای اطفاء حریق باید توجه داشت در صورت احتمال حضور افراد زنده در محیط آتش این گاز می تواند بدتر منجر به خفه شدن افراد شود.

گاز کربن دی اکسید در استخراج نفت از چاه های نفت در ایجاد اختلاف فشار و افزایش استخراج نفت نقش دارد.

موارد ذکر شده از جمله کاربردهای گاز دی اکسید کربن هستند.

منبع: lenntech

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا