کاربردهای عمده گاز آرگون

کاربردهای عمده گاز آرگون
فهرست مطالب

گاز آرگون یکی از گازهایی است که مثل هلیوم در دسته گازهای نجیب یا بی اثر قرار می گیرد و با نماد Ar نشان داده می شود. این گاز سومین گاز فراوان در جو و فراوان ترین گاز در پوسته زمین است. عدد اتمی گاز آرگون 18 است ولی دارای ایزوتوپ های فراوانی است. ایزوتوپ های یک عنصر دارای عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوت هستند. رایجترین ایزوتوپ، آرگون-36 است اما آرگون موجود در جو از نوع آرگون-40 رادیوژنیک است. ممکن است شما اسم آرگون را به عنوان گاز جوشکاری شنیده باشید، این یکی از متداول ترین کاربردهای آن است، زیرا فضایی بی اثر را فراهم می کند که تحت آن فلزات جوش داده شده اکسید نمی شوند. با این حال، گاز آرگون را می توان در طیف گسترده ای از صنایع برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. با ما همراه باشید تا با کاربردهای عمده گاز آرگون آشنا شویم.

کاربردهای پزشکی و درمانی

آیا می دانستید که آرگون به طور گسترده در زمینه مراقبت های پزشکی و بهداشتی استفاده می شود؟ لیزر آرگون در درمان جداشدگی شبکیه و فتوتراپی آن برای افراد دیابتی استفاده می شود. همچنین در جراحی های جوش دادن عروق و از بین بردن تومورها استفاده های زیادی دارد. کاربردهای سیستم لیزر آرگون عمدتاً در زمینه پزشکی است، زیرا قادر است مناطق را با دقت بسیار بالایی هدف قرار دهد. سوزن های کرایو در درمان تومورهای کلیه استفاده می شود و در طی آن خنک سازی توسط آرگون انجام می شود در واقع بافت ناسالم یا غیر طبیعی با انجماد از بین برده یا برداشته می شود. آرگون همچنین برای درمان مشکلات دیگری مانند آریتمی قلبی یا تغییرات در ریتم ضربان قلب استفاده می شود.

کاربرد در نورپردازی

گاز آرگون در لوله های نئون برای نورپردازی استفاده می شود. هنگامی که الکتریسیته از طریق آرگون عبور می کند، درخشش آبی مایل به بنفش ایجاد می شود. انتشار نور با گاز آرگون با ولتاژ بسیار کمی انجام می شود که در نتیجه صرفه جویی در هزینه های برق را به همراه دارد. همین موضوع سبب شده است که گاز آرگون به عنوان گاز ترجیحی در کاربردهای نورپردازی مطرح گردد. این در مورد نور فلورسنت نیز مشابه است. آرگون در لامپ های رشته ای برای جلوگیری از اکسیداسیون سریع رشته استفاده می شود. این باعث افزایش طول عمر لامپ می شود.

صنعت غذا و نوشیدنی

به دلیل بی اثر بودن، آرگون را می توان در صنعت غذا و نوشیدنی نیز مورد استفاده قرار داد. با استفاده از این گاز می توان مواد غذایی را از در معرض اکسیژن قرار گرفتن یا اکسید شدن تا حدودی محافظت کرد.

صنایع تولیدی

آرگون در صنایع جوشکاری و ریخته گری به ویژه در ساخت آلیاژهای ویژه و تولید تیتانیوم به طور رایج استفاده می شود. همچنین به عنوان یک گاز محافظ در طول جوشکاری قوس الکتریکی استفاده می شود، زیرا از فلزی که روی آن کار می شود در برابر اکسیژن محافظت می کند. در TIG که مخفف “گاز بی اثر تنگستن” است، از مخلوط گاز آرگون استفاده می شود. در ساخت فولاد در یک مبدل، آرگون تلفات کروم را کاهش می دهد، به این معنی که محتوای کربن مورد نظر را می توان در دمای کاهش یافته و پایین تری به دست آورد. در ساخت آلومینیوم نیز، آرگون به عنوان عاملی جهت حذف هیدروژن و گاز زدایی استفاده می شود.

حفظ اسناد و اشیای باستانی

یکی از جذاب ترین کاربردهای گاز آرگون، حفظ اسناد و اشیای قدیمی و باستانی است. ماهیت بی اثر بودن گاز آرگون به این معنی است که می تواند یک فضای محافظتی ایجاد کند. این امر از تخریب و آسیب دیدن اشیا در حین نگهداری و نمایش آن ها جلوگیری می کند.

استفاده در ساخت پنجره های دو جداره

شاید تا به حال به این گاز فکر نکرده باشید، اما آرگون در خانه نیز بسیار مفید است! این گاز به عنوان عایق حرارتی در پنجره ها استفاده می شود. به طور خاص، در پنجره های دو جداره که امروزه بسیار رایج هستند از آرگون برای پر کردن فضای بین شیشه ها استفاده می شود. استفاده از این گاز موجب می شود انتقال حرارت از طریق پنجره کاهش پیدا کند.

غواصی

این گاز نجیب ممکن است به عنوان عایق لباس خشک برای غواصی در آب سرد استفاده شود. این به این دلیل است که آرگون بی اثر است و رسانایی حرارتی کمی دارد. همچنین می‌توان از آن به شکل آرگوکس استفاده کرد، آرگوکس به گاز تنفس غواصی ساخته شده از آرگون و اکسیژن گفته می شود.

سایر کاربردهای رایج گاز آرگون

آرگون به دلیل مقرون به صرفه بودن و فراوانی آن بسیار جذاب است و دارای کاربردهای بسیار گسترده ای است که نام بردن از همه آنها غیرممکن است. این گاز تقریباً 1 درصد جو را تشکیل می دهد و می توان آن را از طریق تولید اکسیژن مایع و نیتروژن مایع به دست آورد. لیست زیر شامل کاربردهای بیشتر این گاز نجیب است:

  • به عنوان گاز حامل در فیلمبرداری
  • استفاده در جراحی با کرایو، تبرید، اطفاء حریق، طیف‌سنجی و باد کردن کیسه های هوا
  • در شکل مایع، آرگون اغلب به عنوان هدف برای آزمایشات نوترینو و جستجوی مستقیم برای ماده تاریک استفاده می شود.
  • آرگون در استارترهای درخشان فلورسنت نیز استفاده می شود.
  • لیزر یون آرگون در کاربردهایی مانند پزشکی قانونی، چاپ با سرعت بالا، هولوگرافی، نمایش لیزری در سرگرمی ها و میکروسکوپ استفاده می شود.

منبع: adamsgas

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا