کارایی و وظیفه اصلی رگولاتور گاز چیست؟

کارایی و وظیفه اصلی رگولاتور گاز چیست؟
فهرست مطالب

وظیفه اصلی رگولاتور گاز چیست؟

کار رگلاتور گاز چیست و برای چه هدفی از آن استفاده می شود؟ کار اصلی رگلاتور گاز این است که جریان خروجی گاز را مطابق با مقدار مورد تقاضا تنظیم کند و از طرفی سبب خروج جریان ثابتی شود. صرف نظر از اینکه جریان خروجی گاز چه نوساناتی دارد، رگلاتور گاز سبب می شود که گاز با دبی ثابتی عبور کند.

رگولاتور گاز چیست؟

اساساً رگولاتور گاز چیست ؟ رگولاتور گازی یا رگولاتور فشار، در واقع شیر کنترلی بر سر راه خروج گاز است که می تواند فشار گاز خارج شونده را کنترل نماید. کار رگلاتور گاز چیست رگلاتور گاز کمک می کند تا فشار خروجی گاز به میزان دلخواه برسد.

نمونه ای از مدل ها و انواع رگولاتور گاز

تاثیر مدل ها و انواع بر کار رگلاتور گاز چیست  دو نوع کلی از رگلاتور های گازی وجود دارد که بر اساس عملکردشان دسته بندی شده اند. رگلاتور های تک مرحله ای و رگلاتور های دو مرحله ای، دو دسته ی اصلی رگلاتور های گازی هستند.

طی سالیان اخیر پیشرفت فناوری منجر به استفاده ازمواد جدید در تولید رگلاتور های گازی شده است. موادی مانند تفلون و ویتون، طراحی های مقاوم در برابر شعله و آتش و بسپار های مهندسی جایگزین قسمت های فلزی نیز برای تولید رگلاتور های گازی به بازار وارد شده اند.

کارایی اصلی رگولاتور گاز چیست؟

اکر به طور دقیق تر بخواهیم بیان کنیم که کار رگلاتور گاز چیست باید به این مطلب اشاره کنیم که رگلاتور گاز، نوعی ابزار انتگرالی است که تنظیماتی برای خروجی سیال در آن وجود دارد.  یک محدود کننده و یک حسگر در رگلاتور جمع شده اند تا بتوانند خروج جریان را کنترل کنند.

رگولاتور از چه متریالی ساخته می شود؟

رگلاتور گاز را از مواد مختلفی می سازند و جنس این مواد بر کاربرد رگلاتور ها تاثیر گذار است. رگلاتور هایی که بر سر راه گاز های خورنده مورد استفاده قرار می گیرند باید از جنسی باشند که در معرض گاز مورد نظر دچار خوردگی نشوند. برای گازهای خورنده معمولاً رگلاتور هایی از جنس فولاد ضد زنگ به کار می رود که البته کمی گران قیمت تر هستند. در موارد دیگر رگلاتور گاز می تواند از جنس برنج باشد.

در هنگام خرید رگولاتور باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

استفاده از گاز های خاصی با خطرات زیادی همراه است. به همین جهت اگر تجربه ای در خرید، نصب و استفاده از رگولاتور های گازی ندارید، حتماً برای این کار از متخصصین با تجربه کمک بگیرید.

باید توجه داشته باشید که هرگز از یک رگلاتور گاز برای گاز هایی که برای آن طراحی نشده اند استفاده نکنید. برخی از رگلاتور ها به طور ویژه برای گاز های آتشگیر، گاز های اکسید کننده، گاز های خورنده و گاز های سمی تهیه می شوند.

رگولاتور گاز دارای چه محاسنی است؟

مزایای کار رگلاتور گاز چیست و استفاده از ان چه فایده ای دارد؟ در حقیقت رگولاتور وسیله ای است که امکان تنظیم فشار گاز خروجی را برای کاربر فراهم می کند و در واقع فشار بالای منابع و مخازن گازی را به فشار پایینتری که قابل استفاده باشد تبدیل می کند. زیرا انواع گاز ها تحت فشار بالا و به صورت فشرده ذخیره سازی می شوند.

نکاتی که در هنگام نصب رگولاتور گاز باید رعایت شود

شاید سوال داشته باشید که رگولاتور گاز را چگونه نصب کنیم؟ به طور کلی در اینجا نکاتی را در خصوص نصب رگولاتور بیان می کنیم.

باید رگولاتور را تمیز نگه دارید. فشار رگولاتور باید به آرامی بالا برده شود .

هنگام نصب نباید رگولاتور را روغن کاری کنید زیرا سامانه های ورودی و خروجی گاز باید خشک و تمیز باشند.

دقت کنید رگولاتور شیر عیب یاب نیست. پس نباید جریان آن را برعکس کنید.

باید دقت کنید که در هنگام نصب رگولاتور از دست شما به زمین نیافتد.

در خصوص اینکه طول عمر کار رگلاتور گاز چیست باید گفت که رگولاتور های گازی نیز مانند تمام وسایل  ابزارهای دیگر عمر مفیدی دارند. لازم است رگولاتور های گازی هر 10 سال یکبار تعویض گردند، البته بسته به کیفیت تولید ممکن است این زمان متغیر باشد و شرکت عرضه کننده  رگولاتور گاز این زمان را اعلام می کند.

به ویژه رگلاتور گازهای خورنده و اکسید کننده بهتر است پیش از فرسوده شدن تعویض گردند. معمولاً تعمیر رگلاتور چنین گاز هایی پر هزینه تر از تعویض آن است.

تفاوت بین رگولاتور خانگی و صنعتی چیست؟

در کاربرد های خانگی و صنعتی کار رگلاتور گاز چیست  همان طور که از نام آن پیداست رگولاتور های صنعتی برای مصارف صنعتی و مخازن بزرگ گازی به کار می روند و رگولاتور های خانگی اندازه ی کوچکتری دارند و برای مصارفی نظیر استفاده سر لوله گاز و یا کپسول گاز خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی گاز های سمی و خورنده مصرف خانگی ندارند و طراحی رگولاتور های خاص برای چنین گاز هایی برای کاربرد های صنعتی است.

منبع : dixonsofwesterhope ، en.wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا