هوا از چند درصد گاز نیتروژن تشکیل شده است؟

هوا از چند درصد گاز نیتروژن تشکیل شده است؟
فهرست مطالب

چند درصد هوا گاز نیتروژن است؟

تنفس حیاتی ترین فرآیند برای تمام جانوران زنده است. انسان و حیوانات اکسیژن را تنفس می کنند و کربن دی اکسید تولید می کنند. گیاهان برعکس کربن دی اکسید مصرف کرده و اکسیژن آزاد می کنند. این دو گاز به علاوه گاز نیتروژن به مقدار زیادی در هوا وجود دارند.

چند درصد هوا گاز نیتروژن است ؟ می توان گفت نیتروژن فراوان ترین گاز در جو زمین به شمار می رود. هوا از حدود 78 درصد نیتروژن تشکیل شده است و 21 درصد اکسیژن دارد. 0.9 درصد گاز آرگون و به اندازه 0.1 درصد از گازهای دیگر در ترکیبات هوای اطراف زمین اندازه گیری شده است. دیگر گازهایی که وجود آن ها در هوا بیش از دیگر گازها دیده می شود عبارتند از نئون، هلیوم، متان، نیتروس اکساید و اوزون.

تثبیت گاز نیتروژن

نیتروژن برای تمام جاندارن اهمیت دارد. زیرا پایه ی بسیاری از ترکیبات ضروری برای حیات را شکل می دهد. شاید اینکه چند درصد هوا گاز نیتروژن است و مقدار زیادی نیتروژن در هوا وجود دارد نیز تاییدی بر اهمیت آن باشد. پروتئین ها، آنزیم ها، هورمون ها، کلروفیل گیاهان همگی در ترکیبات خود نیتروژن دارند. RNA و DNA نیز زنجیره های بلندی از نوکلئیک اسید ها دارند که در ساختار خود حاوی نیتروژن است. البته جانداران نمی توانند نیتروژن را به شکل گاز مورد مصرف قرار دهند و این عنصر در خاک طی فرآیند تثبیت نیتروژن به شکلی قابل مصرف برای جانداران در می آید. باکتری های تثبیت کننده ی نیتروژن که در خاک در اطراف برخی از گیاهان رشد می کنند نیتروژن گازی را به ترکیباتی مثل نیترات و آمونیاک تبدیل می کنند که جذب ریشه ی گیاهان می شود.

منبع تولید گاز نیتروژن

توجه به اینکه چند درصد هوا گاز نیتروژن است مشخص می کند که عمده ترین منبع تولید نیتروژن تقطیر جزء به جزء هوای مایع خواهد بود. طی این فرآیند، اکسیژن و آرگون نیز تولید می شوند و برای عرضه به بازار در کپسول بسته بندی می گردند. البته روش های سرمایشی و غشایی نیز برای به دست آوردن نیتروژن و اکسیژن خالص می توانند به کار گرفته شوند.

مهمترین کاربرد های گاز نیتروژن

تنها توجه به اینکه چند درصد هوا گاز نیتروژن است کافی نیست، باید بدانیم که نیتروژن کاربرد های فراوانی در زندگی روزمره ی انسان دارد.

5 کاربرد نیتروژن در زندگی روزمره را به این ترتیب نام برد:

کاربرد در تولید لامپ روشنایی

کاربرد در بسته بندی مواد غذایی

کاربرد در تولید کود کشاورزی

کاربرد در تولید محصولات الکترونیکی مانند ترانزیستور و دیود

کاربرد در تولید مواد دارویی

کاربرد های گاز نیتروژن در صنعت

اینکه چند درصد هوا گاز نیتروژن است و فراوانی آن سبب شده است این گاز با قیمت مناسبی برای مصارف صنعتی به کار گیری شود.

کاربرد گاز نیتروژن در صنعت چیست ؟ از نیتروژن معمولاً در تولید صنعتی فولاد ضد زنگ استفاده می کنند. این کاربرد سبب می شود که فولاد مقاومت بیشتری در برابر خوردگی پیدا کند. گاز فشرده و خشک نیتروژن به عنوان گاز دی الکتریک در ابزارهای ولتاژ بالا استفاده می شود. از این گاز در کنترل آلودگی به ویژه در حذف حلال های آلی فرار از مایعات استفاده می شود و می تواند بخارات و مایعات مضر را در صنعت جداسازی کند.

آیا از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو ها می توان استفاده کرد؟

از نیتروژن می توان برای پر کردن تایر خودرو استفاده نمود. مزایای استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک خودرو این است که نیتروژن قابلیت مهاجرت از درون لاستیک تایر را ندارد و فشار لاستیک مدت زمان بییشتری پایداری خود را حفظ می کند. این موضوع به ویژه برای مسابقه دهندگان رالی اهمیت بالایی دارد. مهم است که برای پر کردن لاستیک خودرو از گاز نیتروژن خشک استفاده شود و تا حد امکان از ورود بخار آب به درون لاستیک ها جلوگیری شود. پایدار ماندن فشار لاستیک از نظر اقتصادی و مصرف سوخت تاثیر زیادی خواهد داشت.

می دانیم که چند درصد هوا گاز نیتروژن است، در تایر های خودرو نیز تا درصد زیادی از نیتروژن می توان استفاده نمود.

اطلاعات ایمنی گاز نیتروژن

بی خطر بودن نیتروژن را می توان از روی اینکه چند درصد هوا گاز نیتروژن است دریافت. ما هر روزه حجم زیادی از این گاز را در دم و بازدم خود جا به جا می کنیم. حتی در مخلوط های گازی تنفسی حاوی اکسیژن، از نیتروژن استفاده می شود، زیرا تنفس اکسیژن خالص برای ریه ها خطرناک است. تنفس نیتروژن در فشار بسیار بالای اعماق دریاها و اقیانوس ها از کپسول مخلوط گاز نیتروژن و اکسیژن می تواند خطرناک باشد و تاثیر تخدیری بر غواص خواهد داشت. به همین دلیل در عمق زیاد از مخلوط هلیوم و اکسیژن به جای نیتروژن و اکسیژن استفاده می شود.

فروش گاز نیتروژن

نیتروژن عنصر شیمیایی با عدد اتمی 7 است. در شرایط استاندارد نیتروژن به صورت مولکول های N2 به شکل گازی بدون رنگ و بدون بو و بدون مزه وجود دارد و 78% از هوای اطراف ما را اشغال کرده است. نیتروژن مایع دمای بسیار پایینی دارد. نیتروژن را به صورت مایع و فشرده جا به جا می کنند. شرکت هوا مایع زاگرس اقدام به فروش گازهای با خلوص بسیار بالا کرده است و نیاز افراد و شرکت های مختلف در زمینه ی تأمین گازها را برطرف می کند. عرضه کپسول های نیتروژن نیز توسط این شرکت انجام می شود. برای تهیه ی کپسول های نیتروژن خلوص بالا می توانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

منبع : sciencing ، worldofchemicals

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا