موارد استفاده از کپسول گاز آرگون آزمایشگاهی چه می باشد؟

موارد استفاده از کپسول گاز آرگون آزمایشگاهی چه می باشد؟
فهرست مطالب

 

کپسول گاز آرگون آزمایشگاهی معمولاً با آرگون خلوص بالا گرید 5 و 6 یعنی 99.999 و 99.9999 درصد پر می شود و خلوص های پایینتر به استفاده های صنعتی مانند جوشکاری و یا کاربرد در لیزر ها اختصاص داده می شود. این کپسول ها معمولاً قابل شارژ مجدد هستند.

مشخصات و ویژگی های گاز آرگون

عدد اتمی آرگون 18 و نماد آن در جدول تناوبی عناصر Ar است. مابقی ویژگی های گاز آرگون را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

عدد اتمی 18
جرم اتمی 39.948 gr/mol
چگالی در صفر درجه سلسیوس 0.00178 gr/cm3
نقطه ذوب C 189-
نقطه جوش C 185.7-
تعداد ایزوتوپ ها 6

تاریخچه گاز آرگون

آرگون را داشمندانی به نام های لرد ریلی و ویلیام رامزی در سال 1894 کشف کردند. آرگون سومین گاز نجیب در جدول تناوبی عناصر است و حدود 1% از جو زمین را تشکیل می دهد. انحلال آرگون در آب به مقدار انحلال اکسیژن در آب و 2.5 برابر انحلال نیتروژن در آب است. این گاز بی اثر در هر دو حالت مایع و گاز، بی رنگ و بدون بو است.

آرگون را از تقطیر هوای مایع به دست می آورند و تولید آرگون سالانه به 750 هزار تن می رسد.

کاربرد های گاز آرگون

گاز آرگون را به عنوان گاز آزمایشگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار می دهند.یکی از کاربرد گاز آرگون به عنوان گاز محافظ در جوشکاری قوس الکتریکی مصرف می شود و سبب بالا رفتن کیفیت جوش می گردد. از این گاز برای پر کردن وسط شیشه های دو جداره به عنوان گاز عایق نیز استفاده می کنند زیرا هدایت گرمایی ان کمتر از هوای معمولی است.

آرگون در طبیعت

ایزوتوپ های مختلفی از گاز آرگون در طبیعت یافت می شوند و نیمه عمر برخی از آن ها به یک ماه می رسد. فروپاشی هسته ای پتاسیم 40 سبب آزاد شدن گاز آرگون می شود. به همین دلیل آرگون در معادن پتاسیم نیز وجوددارد.

تاثیر گاز آرگون بر سلامتی

این عنصر می تواند از طریق تنفس به بدن جذب شود. اما سمیتی برای آن ذکر نشده است و تنها در صورت جایگزینی با اکسیژن و ایجاد کمبود اکسیژندر هوای مورد تنفس می تواند مشکل ساز باشد.

تاثیر آرگون بر محیط زیست

هیچ گونه تخریب اکولوژیکی برای گاز آرگون ذکر نشده است و آسیبی برای جانوران و گیاهان از این گاز دیده نشده است. گاز آرگون در دسته ی آلاینده ها قرار ندارد.

نکات ایمنی برای استفاده از کپسول گاز آرگون آزمایشگاهی

برای استفاده از کپسول گاز آرگون آزمایشگاهی باید از ابزار کاهنده فشار مانند رگولاتور گاز آزمایشگاهی استفاده کرد. آرگون مایع دمای بسیار پایینی دارد و در صورت تماس با پوست سوختگی ایجاد می کند. کپسول گاز آرگون آزمایشگاهی تحت فشار بسیار بالا پر شده است و گاز درون آن به صورت مایع است.

منبع: lenntech

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا