لیزر گازی چه کاربردی دارد ؟

لیزر گازی چه کاربردی دارد ؟
فهرست مطالب

 

کاربرد لیزر گازی به طور عمده در صنعت و پزشکی تعریف می شود. برای اشاره به برخی از انواع کاربرد لیزر گازی می توان کاربرد لیزر گازی در جوشکاری، حکاکی و همچنین جراحی لیزری را نام برد.

انواع لیزر گازی

لیزر های گازی با گاز های مختلفی کار می کنند. لیزر آرگون، لیزر های یونی، لیزر های اتمی خنثی، لیزر های مولکولی و لیزر های اگزیمر از جمله انواع لیزر گازی هستند.

لیزر های اتمی خنثی رایج ترین لیزر های گازی هستند و گاز مورد استفاده در آن ها هلیوم و نئون است. از این نوع لیزر معمولاً در آزمایشگاه فیزیک و دیگر موارد پژوهشی استفاده می شود و قیمت بسیار مناسبی دارند.

عملکرد لیزر های یونی به این صورت است که در لیزر های یونی تراز های انرژی اتمی یونیده وسعت پیدا می کند و با اولین برخورد اتم خنثی را دچار یونش می کند.

عملکرد لیزر های مولکولی نیز به این صورت است که از گذار بین تراز های انرژی مولکولی به عنوان نیرو محرکه لیزر استفاده می شود.

لیزر های اگزیمر به معنی دیمر تحریک شده در واقع از مولکول های دو اتمی استفاده می کند که در حالت برانگیختگی پایدار و در حالت پایه ناپایدار هستند.

لیزر گازی کربن دی اکسید نیز در صنایع برای برشکاری و جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار لیزر های گازی

عملکرد لیزر های گازی بر مبنای تخلیه الکتریکی است. گاز موجود در لیزر با استفاده از جریان الکتریکی قوی برانگیخته می شود  و یون ها و الکترون های آزاد به وجود می آیند. این یون ها با برخورد به اتم های خنثی آن ها را برانگیخته می کنند و این برانگیختگی انرژی لازم برای کارکرد لیزر را تأمین می کند.

مزیت لیزر های گازی نسبت به لیزر جامد

لیزر های گازی کاربرد های گسترده تری نسبت به لیزر های جامد دارند. زیرا طول مو ج های خاصی توسط لیزر های گازی می تواند تولید شود که از روش های دیگر لیزر قابل تولید شدن نیست. همچنین لیزر های گازی در مقایسه با لیزر های جامد توان خروجی بالاتری دارند و این امر باعث می شود مقرون به صرفه تر باشند.

اثرات لیزر پزشکی بر بدن

همانطور که گفته شد یکی از کاربرد های لیزر گازی در بحث پزشکی تعریف شده است. به همین جهت به بررسی اثرات لیزر بر بدن می پردازیم. لیزر گازی سبب تحریکات سلولی می شود. به این صورت که باعث تشدید رشد و ترمیم مجدد سلول ها می گردد و بر پوست، مفاصل و بافت های دیگر بدن اثر گذار است. درمان زخم ها توسط لیزر امکان پذیر است.

لیزر همچنین اثرات میکروب کشی و ضد ویروسی نیز دارد و به صورت انتخابی می تواند باعث کاهش رشد مو و یا افزایش رشد مو شود.

کاربرد لیزر گازی در پزشکی یکی از مهمترین کاربرد های این نوع از لیزر هاست.

منبع: sciencedirect

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا