علائم و درمان اولیه در مسمومیت با مونوکسید کربن

علائم و درمان اولیه در مسمومیت با مونوکسید کربن
فهرست مطالب

درمان مسمومیت با منوکسید کربن

مسمومیت با گاز کربن مونوکسید بسیار خطرناک است و باید نسبت به راه درمان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن آگاهی داشت تا در شرایط خطر واکنش صحیحی در برابر آن انجام گیرد. راه درمان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از طریق اکسیژن درمانی تا اندازه ی زیادی علائم مسمویت را کاهش می دهد.

تشخیص مسمومیت با کربن مونوکسید

آیا تا به حال به این فکر کرده ایدکه علائم نشت گاز مونوکسید کربن چیست ؟ متاسفانه گاز سمی مونوکسید کربن بی رنگ، بدون بو و بدون مزه است و نمی توان نشتی آن را به سرعت تشخیص داد به همین دلیل است که آن را قاتل خاموش می نامند. زیرا اگر افراد در خواب در معرض تنفس آن قرار بگیرند ممکن است جان خود را از دست بدهند.

مسمومیت خفیف با این گاز، سر درد، سرگیجه، خواب آلودگی و علائمی از این دست را در پی دارد و در صورت شدت گرفتن منجر به ایجاد آسیب های مغزی، کما و مرگ می شود. برای تایید تشخیص مسمویت با گار کربن دی اکسید پزشک می تواند آزمایش خون تجویز کند.

منابع مسمومیت

گاز مونوکسید کربن یکی از محصولات سوختن ناقص مواد حاوی کربن است. اگر ای گاز در فضای بسته آزاد شود می تواند منجر به مسمویت های جدی و شدید گردد. گاز خروجی از اگزوز وساسیل نقلیه، نشتی لوله های دودکش و حتی شعله های گاز در فضای بدون تهویه مناسب منابع خطر آفرین هستند.

کربن مونوکسید در بدن چه می کند ؟

کربن مونوکسید از طریق تنفس وارد خون می شود و با هموگلوبین که وظیفه ی اکسیژن رسانی را برعهده دارد ترکیب می شود. قابلیت ترکیب مونوکسید کربن با هموگلوبین 250 برابر از اکسیژن بیشتر است و به همین دلیل جایگزین اکسیژن می شود.

راه درمان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

اولین راهکار این است که فرد سریعا خود را به هوای تازه برساند، پنجره ها را باز کند و یا به فضای باز برود. سپس باید در صورت شدت داشتن علائم، به پزشک مراجعه کرد و یا اورژانس را خبر نمود. تنگی نفس، تهوع، گیجی و ضعف حالاتی هستند که نشان می دهند فرد نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

راهکار های درمانی در بیمارستان

وقتی فردی را که دچار مسمویت با گاز مونوکسید کربن شده است به بیمارستان منتقل می کنند، اقدام اول قرار دادن ماسک اکسیژن روی صورت فرد است. اکسیژن خالص باعث می شود، اکسیژن رسانی به اندام ها و سلول های بدن بهتر شود. گاهی نیاز است تنفس با دستگاه انجام گیرد.

در بسیاری از موارد تنفس اکسیژن خالص در اتاقکی با فشار بالاتر از جو زمین تجویز می شود. فشار بالا سبب می شود اکسیژن بتواند جایگاه خود را در سلول ها بازیابی کند. این راه درمان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در موارد شدید مسمومیت تجویز می شود.

منبع: acutecaretesting

اشتراک گذاری در :

۱ در مورد “علائم و درمان اولیه در مسمومیت با مونوکسید کربن”

  1. علی کرامتی

    این اطلاعات بسیار مفید است و باید دودکشها را خیلی دقیق و زود به زود کنترل کنیم از اطلاعات مفیدتان متشکرم عالیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا