شیوه کار حسگر مونوکسید کربن چگونه است؟

شیوه کار حسگر مونوکسید کربن چگونه است؟
فهرست مطالب

حسگر مونوکسید کربن چگونه کار می کند؟

در مطلبی که پیش رو دارید در مورد شیوه کار حسگر مونوکسید کربن و خطراتی که مونو اکسید کربن دارد توضیحاتی داده شده است. گاز کربن مونوکسید گازی خطرناک است که به آن لقب قاتل خاموش را داده اند. زیرا بدون بو و رنگ است و آرام و بی صدا جان افراد را می گیرد. گاز کربن مونوکسید حصول جانبی واکنش سوختن است و رایج ترین منابع آن در زندگی روزمره بخاری و اگزوز ماشین هاست. حتی مقادیر کمی از این گاز می تواند در انسان و جانوران مسمومیت ایجاد کند.

مشخصات گاز مونوکسید کربن

گاز مونوکسید کربن چیست ؟ چرا برای این گاز حسگر طراحی شده است؟ گاز کربن مونوکسید از یک اتم کربن و یک اتم اکسیژن تشکیل و فرمول شیمیایی آن CO تعیین شده است. کربن مونوکسید از سوخت ناقص موادی نظیر چوب، زغال، پروپان، گاز طبیعی، بنزین و نفت چراغ تولید می شود. اگر این گاز در فضای باز تولید شود خطر آفرین نیست. اما، اگر در فضای بسته و بدون تهویه تولید شود آسیب های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

چرا مونوکسید کربن خطرناک است؟

گاز مونوکسید کربن گازی است که به ندرت می توان حضور آن را تشخیص داد. مگر اینکه حسگر مونوکسید کربن در محیط وجود داشته باشد و هشدار دهد. این گاز به محض ورود به ریه ها جذب گلبول های قرمز خون می شود و اکسیژن رسانی به بدن را مختل می کند. علائم شایع تنفس این گاز احساس خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع، استفراغ، خستگی و ضعف است. زمانی که غلظت این گاز به ppm 150 برسد هوشیاری را از فرد سلب می کند.

مونوکسید کربن چگونه شناسایی می شود؟

شناسایی مونوکسید کربن چگونه است و علائم نشت گاز مونوکسید کربن چیست ؟ حسگرهای مونوکسید کربن سریعترین راه برای آگاهی از وجود این گاز سمی در محیط است. شیوه کار حسگر مونوکسید کربن به این صورت است که شبیه به هشدار آتش سوزی کار می کنند و به محض اینکه حضور کربن مونوکسید را در محیط حس کنند صدای هشدار را پخش می نمایند. برخی از این دستگاه ها به تلفن هم متصل می شوند و پیام ارسال می کنند.

عملکرد حسگر مونوکسید کربن

شیوه کار حسگر مونوکسید کربن به گونه ای است که می توان مقدار حساسیت آن را تغییر داد. این ابزارها زمانی به صدا در می آیند که مقدار مشخصی از گاز مونوکسید کربن را در هوا شناسایی کنند. برخی از این دستگاه به شکلی ساخته شده اند که با باتری کار می کنند و در صورت قطعی برق نیز کماکان خاصیت هشدار دهی را خواهند داشت. برخی از انواع حسگر ها نیز به صورت هوشمند ساخته شده اند و قابلیت اتصال به هر گونه سیستم هشدار را دارند.

اگر حسگر مونوکسید کربن هشدار دهد باید چه کرد؟

هشدار دادن و پخش صدای آژیر در شیوه کار حسگر مونوکسید کربن تعبیه شده است. بسیاری از افراد در ppm 50 کربن مونوکسید نیز علائم آن را حس می کنند. با شنیدن صدای هشدار آرامش خود را حفظ کرده و خود را به هوای تازه برسانید و با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. تمام درها و پنجره ها را باز بگذارید و منبع سوخت و تولید کربن مونوکسید را خاموش کنید.

جایگاه نصب حسگر مونوکسید کربن کجاست؟

توجه به محل مناسب نصب سنسورهای هشدار دهنده گاز مونوکسید اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینکه کیفیت حسگر مونو اکسید کربن و طراحی شیوه کار حسگر مونوکسید کربن مهم هستند، محل نصب این دستگاه نیز در هشدار سریع و به موقع نقش مهمی دارد. پارکینگ، نزدیک بخاری و آشپزخانه از مهمترین مکان های افزایش غلظت و آغاز تولید مونوکسید کربن هستند. اگر حسکر کربن مونوکسید در این مکان ها قرار داشته باشد بلافاصله پس از تولید این گاز هشدار خواهد داد.

انواع حسگر مونوکسید کربن

مطابق با شیوه کار حسگر مونوکسید کربن، انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد. سنسورهای شبیه سازی شده حاوی ژلی هستند که در حضور کربن مونوکسید تغییر رنگ می دهد. اکسید های فلزی نیمه رسانا برای مثلا چیپ سیلیکا با کاهش مقاومت الکتریکی در حضور مونوکسید کربن هشدار پخش می کنند و حسگرهای الکترو شیمیایی دارای الکترود هایی هستند که درون نوعی محلول شیمیایی قرار دارد و در تماس با کربن مونوکسید جریان الکتریکی عبوری تغییر کرده و هشدار می دهد.

پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن

با توجه به اینکه شیوه کار حسگر مونوکسید کربن هشدار دادن در صورت نشت این گاز در فضای بسته است، لازم است با شیوه های پیشگیری از نشتی این گاز نیز آشنا باشید.

بهتر است برای گرم کردن منازل و فضاهای بسته از شومینه استفاده نکنید. زیرا شومینه عاملی برای ورود گاز کربن مونوکسید به فضای داخلی است. مدت زمان زیادی خودروی خود را روشن در پارکینگ نگه ندارید. مراقب باشید منزل و محل کار شما از تهویه مناسب برخوردار باشد. بهترین راه برای پیشگیری به موقع از مسمویت با گاز کربن مونوکسید استفاده از حسگر هاست.

منبع : safewise

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا