رگولاتور گاز مایع چیست؟

رگولاتور گاز مایع چیست؟
فهرست مطالب

اطلاعاتی درباره رگولاتور گاز مایع

وظیفه ی رگولاتور از هر نوعی که باشد این است که به عنوان شیر کنترل عمل کند و فشار ورودی را کم کرده به حد مطلوب فشار خروجی برساند. رگولاتور گاز مایع ابزاری انتگرالی دارای تنظیم عبور است و حسگر و محدود کننده ای در خود دارد.

رگولاتور گاز مایع انواع مختلفی برای مصارف خانگی و صنعتی دارد. این ابزار می تواند صرفا محل عبور جریان مایع و یا حتی حرارت برای مصرف باشد و مانند رگولاتور گاز معمولی تغییر فشار ایجاد نکند. در واقع برای گاز مایع تنها عبور یک مایع پر فشار است که اهمیت دارد و نباید فشار آن برای مصرف مانند گاز خروجی کاهش پیدا کند.

رگولاتور چیست؟

کارکرد رگولاتور گاز چیست؟ رگولاتور های گازی در واقع وسیله ای هستند که امکان استفاده از گاز پر فشار درون کپسول را ممکن می سازند. در صورتی که شیر یک کپسول بدون استفاده از رگولاتور باز شود، گاز پرفشاری که درون آن قرار دارد به سرعت خارج می شود. به همین دلیل باید رگولاتوری بر سر راه خروج این گاز قرار بگیرد که از فشار آن بکاهد تا گاز درون کپسول قابل استفاده باشد. رگولاتور با کاهش فشار امکان کنترل خروج گاز را فراهم می کند. استفاده از گازها نیازمند ابزارهای مختلفی است که رگولاتور گازی و رگولاتور مخصوص گاز مایع از جمله ی این ابزارها هستند. در ادامه ی متن به توضیحاتی در مورد رگولاتور مخصوص گاز مایع نیز می پردازیم.

رگولاتور گاز چند نوع دارد؟

رگولاتوری که بری یک گاز مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای شرایط خاصی باشد. انواع رگولاتور گاز و نکات ایمنی آن چیست ؟ انواع رگولاتور گاز را می توان بر مبنا های مختلفی دسته بندی نمود. رگولاتورها را بر اساس نوع گازی که بناست برای آن مورد استفاده قرار بگیرند، بر اساس محلی که باید در آن نصب شوند و بر اساس میزان دقت در فشار خروجی (تک مرحل ای و دو مرحله ای) دسته بندی می کنند.

رگولاتورهای گازی برای انواع گاز های صنعتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند که در بین آن ها گاز های سمی و خورنده نیز وجود دارند. به همین دلیل باید توجه کرد که رگولاتور متناسب با نوع گاز باشد زیرا در غیر اینصورت خطرات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

وظیفه اصلی رگلاتورها

اگر رگولاتور گازی برای گاز غیر خورنده ساخته شده باشد معمولاً در آن از فلز برنج استفاده شده است. اما، اگر رگولاتور برای گازهای سمی و خورنده ساخته شده باشد در آن معمولاً از فولاد ضد زنگ استفاده شده است. البته به طور کلی می توان گفت رگولاتور های با جنس فولاد ضد زنگ طول عمر کارایی بالاتری دارند. لازم است که درجه خلوص گازهای آزمایشگاهی حین کاهش فشار با رگولاتور ثابت بماند. به همین دلیل وظیفه ی رگولاتورهای آزمایشگاهی در این حوزه نیز تعریف می شود و بعضاً قیمت بالاتری نیز دارند.

رگولاتور مایع یا مانومتر

رگولاتور گاز مایع یا مانومتر وسیله ای برای انداازه گیری فشار است. در واقع باید گفت که مانومتر نوعی فشار سنج محسوب می شود. مانومتر محل عبور مایع گاز پر فشار به محل مصرف است.

اقسام رگلاتورهای مایع:

مانومتر ها یا رگولاتور گاز مایع انواع مختلفی دارند. برای مثال مانومتر بوردون (سی شکل) و مانومتر یو شکل دو نوع رایج هستند. رگولاتور های مایع که برای عبور گاز مایع مورد استفاده قرار می گیرند در سه نوع مختلف رگولاتور فشار قوی، رگولاتور نیمه فشار و رگولاتور فشار ضعیف برای مصارف مختلف ساخته می شوند.

الف)فرق رگولاتور گاز و رگولاتور گاز مایع

تفاوت هایی بین رگولاتور گاز و رگولاتور مخصوص گاز مایع وجود دارد. از رگولاتور های گازی به عنوان فشار شکن و یا کاهنده ی فشار استفاده می کنند و رگولاتور گاز مایع یا مانومتر محل عبور مایع خواهد بود و از آنجا که مایع پر فشار است باید برای عبور آن از مانومتر استفاده شود. گاز مایع معمولاً ترکیبی از گاز های بوتان و پروپان است و به عنوان سوخت و برای گرمایش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل رگولاتور های مخصوص گاز مایع برای مصارف خانگی و صنعتی تولید می شوند و برای فشار های ضعیف یا قوی ساخته می شوند.

ب)اقدامات احتیاطی که هنگام کار با رگولاتور باید رعایت شود

از جمله اقدامات احتیاطی که باید هنگام کار با رگولاتور رعایت کرد این است که: انواع رگولاتور ها برای نصب روی کپسول ها باید از اتصالات و بست های محکمی برخوردار باشند. این بست ها نباید بیش از اندازه سفت و یا شل باشند. بست های استاندارد مانع از نشتی گاز می شوند.

استفاده از نوار درزگیر و یا مواد روان کننده برای نصب رگولاتور ممنوع است.

هنگامی که شیر رگولاتور برای اولین بار باز می شود لازم است رو به فرد نباشد و شیر آن باید به آهستگی باز شود.

لازم است که اگر شیر رگولاتور را تا انتها باز کرده اید کمی آن رابرگردانید. زیرا ممکن است فرد نا آگاهی شیر قبلا باز شده را با تلاش و به وسیله ی آچار باز کند و از این جهت خطراتی ایجاد خواهد شد.

منبع : en.m.wikipedia

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا