رگولاتور گاز آزمایشگاهی چیست ؟

رگولاتور گاز آزمایشگاهی چیست ؟
فهرست مطالب

 

انتخاب رگولاتور گاز آزمایشگاهی مناسب نیاز به آگاهی و دانش لازم در این زمینه دارد. مشتریان معولاً برای انتخاب رگولاتور گاز آزمایشگاهی متناسب با مصرف خود از فروشندگان راهنمایی می گیرند. ما نیز در این نوشته راهنمایی های لازم برای انتخاب و خرید صحیح را ارائه خواهیم کرد.

رگولاتور چیست ؟

رگولاتور گاز وسیله ای است که برای تنظیم و کنترل فشار انواع گاز ها. گاز های آزمایشگاهی و غیر آزمایشگاهی در کپسول هایی تحت فشار بالا پر شده و عرضه می شوند. لذا باید برای استفاده کردن گاز درون این سیلندر ها از رگولاتور مناسب استفاده کرد.

چرا از رگولاتور برای گاز ها استفاده می شود ؟

گاز ها با فشار بسیار زیادی درون کپسول های گاز قرار داده می شوند تا بتوان مقدار بیشتری از گاز ها را با حجم کمتری حمل کرده و مورد استفاده قرار داد. عملاً فشار بالای درون کپسول اجازه ی استفاده ی مناسب از گاز را نمی دهد و با باز شدن شیر، گاز به سرعت خارج شده و هدر می رود. به همین دلیل برای کاهش این فشار  به فشار پایین تری که برای مصرف مناسب باشد از رگولاتور استفاده می کنند.

دسته بندی رگولاتور ها

عمده ترین دسته بندی رگولاتور ها به این صورت انجام می شود که مناسب برای گاز های سمی و خورنده هستند یا خیر. زیرا گاز های آزمایشگاهی ممکن است خورندگی داشته باشند و از هر نوع رگولاتوری نتوان برای آن ها استفاده نمود.

دسته بندی دیگری که برای رگولاتور ها انجام می شود مربوط به تک مرحله ای و دو مرحله ای بودن ان هاست.

نصب رگولاتور

نصب رگولاتور
نصب رگولاتور

پیش از خرید یک رگولاتور گاز آزمایشگاهی به چه اطلاعاتی نیاز است ؟

مشخص بودن نوع گاز به تنهایی برای انتخاب یک رگلاتور کافی نیست. برای مثال کپسول های مختلف گاز هوای فشرده، محل اتصال سیلند به رگلاتور متفاوتی دارند. البته این تفاوت مطابق استاندرد است و برای مثال برای هوای فشرده 346، 347، 590 و 702 است. به این پارامتر CGA fitting می گویند.

همچنین رگلاتور باید فشار گازی که به آن وارد می شود را تحمل کند برای مثال بعضی از رگولاتور ها تا psi 4000 فشار را تحمل می کنند.

مواد رگولاتور

رگولاتور ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند برای مثال از فولاد ضد زنگ یا برنج آبکاری شده با کروم. برخی از این رگولاتور ها به خاطرجنس مواد سازنده قیمت کمتری دارند و برخی دیگر قیمت بیشتر.

برای گاز های خورنده نیاز است که از رگولاتور مقاومی مانند فولاد ضد زنگ استفاده شود. گاز های بی اثر مانند هلیوم که خورندگی ندارند با هر نوع رگولاتوری سازگاری دارند.

رگولاتور های دو مرحله ای و تک مرحله ای

رگولاتور دو مرحله ای زمانی استفاده می شود که فشار خروجی باید ثابت نگه داشته شود. اما رگولاتور تک مرحله ای برای رایطی که ثابت بودن فشار خروجی اهمیت نداشته باشد و تغییرات آن مشکل ساز نباشد، به کار گرفته می شود.

 

وقت خرید

زمانی که اطلاعات گفته شده در بالا تکمیل شود یعنی نوع محل اتصال کپسول به رگولاتور، نوع گاز مورد استفاده و فشار گاز مورد استفاده مشخص شود می توان رگولاتور مناسب را انتخاب کرد. در این مرحله بهترین رگولاتور، رگولاتوری است که کمترین قیمت و در عین حال بالاترین کارایی را برای مشتریان داشته باشد.

این نوشته مختص رگولاتور گاز آزمایشگاهی تهیه شده است.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا