گاز استیلن چگونه تولید می شود؟

گاز استیلن چگونه تولید می شود؟
فهرست مطالب

چگونگی تولید گاز استیلن

پیش از توضیح روش تولید گاز استیلن به شرح مشخصات و اینکه گاز استیلن چیست می پردازیم. استیلن ساده ترین آلکین به شمار می رود. استیلن گازی به شدت اشتعال پذیر و البته بدون رنگ است. این گاز از هوا سبک تر است  و بویی شبیه به بوی سیر دارد. با توجه به اینکه استیلن رنگ ندارد و آتشگیر است، از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند. همچنین به عنوان جزئِ از واکنش های شیمیایی نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در حالت خالص، گاز استیلن ناپایدار است.

روش تولید گاز استیلن

روش تولید گاز استیلن به شیوه ی تجاری، استحصال آن از واکنش شیمیایی بین کلسیم کاربید و آب است. این واکنش منجر به تولید گاز استیلن همراه با مقدار زیادی حرارت می شود. این حرارت در مقیاس زیاد باید کنترل شود تا منجر به انفجار استیلن نگردد. به همین دلیل برودت در روش تولید گاز استیلن بسیار اهمیت دارد.

کشف گاز استیلن

ادموند دیوی، استاد شیمی و داشمند معروف جهانی، اتیلن را در سال 1836 کشف کرد. در سال 1860 دانشمند دیگری در فرانسه نیز این گاز را کشف نمود و نام استیلن را او بر روی این ماده گذاشت.

مشخصات شیمیایی استیلن

وزن مولکولی : 26.038

حجم ویژه : 14.7 CF/lb

محدودیت شعله وری : 2.5 تا 100% در هوا

کاربرد استیلن

کاربرد های فراوانی برای گاز استیلن وجود دارد. در حقیقت بیش از 80% استیلن تولید شده، سالانه در صنایع شیمیایی مصرف می شود و 20% مابقی در جوشکاری اکسی استیلن و برشکاری با شعله ی داغ مصرف می گردد. زیرا دمای شعله ی استیلن از هر سوخت دیگری بالاتر است.

به طور کلی از استیلن در سنتز پلیمر، در چراغ های روشنایی قدیمی، در جوشکاری و برشکاری، در مراکز تحقیقاتی، در کربنیزه کردن فولاد و .. استفاده می کنند.

ایمنی استیلن

گاز استیلن هیدروکربنی است که ساختار غیر اشباعی دارد. این گاز به شدت ناپایدار است و در مجاورت اکسیژن به راحتی شعله ور می گردد. به همین دلیل آن را در مخازن حاوی مواد متخلخل (مثل خاک دیاتومه) و همراه با استون نگه می دارند.

ذخیره سازی

از آنجا که استیلن ماده ای منفجره به شمار می رود، باید با دقت زیادی ذخیره سازی و جا به جا شود. معمولاً در کپسول های ذخیره استیلن از خاک دیاتومه و استون استفاده می کنند. این کار باعث می شود که خطر انفجار استیلن کاهش پیدا کند و راحت تر بتواند جا به جا شود.

محیطی که کپسول های استیلن در آن نگهداری می شوند باید دارای تهویه مناسب و به دور از تماس هر گونه مواد شیمیایی و خورنده باشد. ضمناً کپسول گاز اکسیژن و نیتروس اکساید نیز نباید در مجاورت آن قرار بگیرد. در ادامه ی روش تولید گاز استیلن نحوه ی ذخیره سازی آن نیز اهمیت دارد.

منبع : acetylenegasplant

 

اشتراک گذاری در :

۱ در مورد “گاز استیلن چگونه تولید می شود؟”

  1. ثبت شرکت پایتخت

    ا قانون تجارت حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت
    سهامی عام پنج میلیون ریال و برای شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال تعیین شده است ؛ ولی قانون تجارت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا