در گاز مخلوط لیزر از چه گازهایی استفاده می شود ؟

در گاز مخلوط لیزر از چه گازهایی استفاده می شود ؟
فهرست مطالب

 

تهیه هر مخلوط گازی از جمله گاز مخلوط لیزر نیاز به نرم افزار مناسب دارد. نرم افزار ها می توانند اختلاط گاز را یکپارچه کنند. طیف سنج جرمی می تواند به دقت اجزائ تشکیل دهنده مخلوط گازی را مشخص کند. گاز لیزری از جمله پر کاربردترین انواع لیزر هستند و به همین جهت تهیه مخلوط گازی برای آن ها اهمیت دارد.

مخلوط گازی از فشرده شدن مولکول های دو یا چند گاز مختلف تهیه می شود و معمولاً یک گاز جزء اصلی آن را تشکیل می دهد و درصد آن از بقیه اجزاء بیشتر است.

گاز های لیزر

گاز لیزر در واقع گازی است که جریان الکتریکی وارده را به نور تبدیل می کند. این گاز در ناحیه فعال لیزر قرار می گیرد. به همین دلیل خلوص بالای گاز های لیزر حایز اهمیت است. وجود کمترین ناخالصی به ویژه ناخالصی های هیدروکربنی می تواند توان لیزر را تا حد زیادی کاهش دهد. توان لیزر در برخی از کاربرد ها مثل استفاده از لیزر در صنعت برای برشکاری بسیار مهم است و مستقیماً بر کیفیت محصول خروجی تأثیر دارد.

اجزاء مخلوط گازی لیزر

معمولاً در مخلوط گازی لیزر از گاز هایی مانند نئون، هلیوم، آرگون، کربن دی اکسید و غیره استفاده می شود. البته نوع گاز های مورد استفاده در مخلوط گازی با نوع لیزر گازی مرتبط است. برای مثال در مخلوط گازی لیزر گاز کربنیک از هلیوم، نیتروژن و کربن دی اکسید به عنوان گاز های اصلی و از هیدروژن، بخار آب و زنون نیز در برخی از موارد استفاده می شود. یا برای ساخت لیزر گازی هلیوم-نئون از مخلوط گاز نئون و هلیوم استفاده می شود. البته کاربرد دو نوع لیزر گازی نام برده بسیار متفاوت است و توان خروجی آن ها از چند میلی وات تا چند کیلو وات تفاوت دارد.

تاثیر خلوص گاز ها بر عملکرد لیزر

خلوص و کیفیت گاز های استفاده شده در مخلوط گازی بر افزایش کیفیت کارایی لیزر، سرعت عملکرد لیزر، توان خروجی لیزر، افزایش طول عمر مفید لیزر و کاهش نیاز به تعمیرات آن نقش دارد. به همین دلیل تهیه گاز های لیزر باید از شرکت های معتبر انجام شود تا کمترین میزان ناخالصی در گاز ها وجود داشته باشد. معمولاً برای این مخلوط های گازی از گاز های با گرید 5 و بالاتر استفاده می شود.

انواع لیزر های گازی رایج

لیزر های گازی لیزر هایی هستند که ناحیه فعال لیزر در آن ها با گاز یا مخلوطی از گاز ها کار می کند. برانگیخته شدن مولکول های گاز با تخلیه الکتریکی منجر به آزاد سازی فوتون در محدوده های طول مشخصی می شود.  لیزر های هلیوم-نئون، لیزر گاز کربنیک، لیزر کربن مونوکسید، لیزر اکسیمر و لیزر نیتروژن از جمله رایج ترین لیزر های گازی هستند. به همین جهت گاز مخلوط لیزر متناسب با هر کدام از لیزر ها به صورت مخصوص تهیه می شود.

منبع: kaviangas ،minerva

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا