توافق نامه اکسیژن؛ دورانی جدید در تامین اکسیژن پزشکی

فهرست مطالب

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که دو شرکت  Air Liquide و Linde  به عنوان تامین کننده های گاز اکسیژن پزشکی، وارد توافقنامه بی سابقه ای شده اند که هدف آن فراهم کردن دسترسی بیشتر به اکسیژن پزشکی در کشورهایی است که سطح درآمد آن ها کم تا متوسط است. این توافق نامه را می توان به عنوان نقطه عطفی در در صنعت گازها و به ویژه در مبارزه با Covid-19 در نظر گرفت. دستیابی به موفقیت در تأمین اکسیژن پزشکی برای کشورهایی با سطح درآمدی کم تا متوسط، در جهت توسعه سلامتی و بهداشت جهانی از اهمیت کلیدی برخوردار است و این توافق نامه توسط جامعه جهانی مورد ستایش قرار گرفته است. در ادامه با دیدگاه و اظهار نظرهای برخی از سازمان ها و شرکت هایی که به این توافق نامه پیوسته اند بیشتر آشنا می شویم.

مرکز سلامتی Unitaid

یونایتید یکی از مراکز فعال در حوزه سلامتی در جهان است که در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها در کشورهای متوسط یا کم درآمد فعالیت می کند. این مرکز بویژه در زمینه اطلاع رسانی بسیار موثر عمل کرده است. دکتر فیلیپ دونتون، مدیر اجرایی یونایتید، از تعامل با شرکت هایAir Liquide  و  Lindeاستقبال کرده است. وی همچنین اذعان داشته که” این اولین بار است چنین توافق نامه ای برای کمک به سهولت دسترسی عادلانه به اکسیژن، که یک نیاز پزشکی ضروری و نجات دهنده است، انجام می شود. ما امیدواریم که سایر تأمین کنندگان اکسیژن هم از این الگو پیروی کنند و با یکدیگر تعامل کنند. این یک فرصت واقعی برای تغییر روند تاریخ است، هم برای همه گیری Covid-19، و هم برای مناطقی که اکسیژن پزشکی برای بیماری هایی مثل التهاب ریه و درمان عوارض زایمان بسیار حیاتی است اما با کمبود آن روبرو هستند.”

مرکز سلامتی CHAI

سازمان پیشرو در دسترسی به خدمات سلامتی کلینتون (CHAI) نیز یک سازمان جهانی فعال در حوزه بهداشت و سلامت است که خود را متعهد به نجات جان انسان ها و کاهش بار بیماری در کشورهای با سطح درآمدی کم تا متوسط می داند و عضو فعال این کارگروه ویژه است. زاخاری کاتز به عنوان معاون در بخش داروهای اساسی درCHAI ، در مورد پیوستن شرکت Air Liquide و Linde به عنوان اولین تامین کننده اصلی اکسیژن به این برنامه اظهار داشت: “این توافق نامه ها زمینه استفاده گسترده تر از اکسیژن پزشکی را در زمانی فراهم می کند که جهان همچنان از کمبودهای حاد رنج می برد. ما Air Liquide و Linde را تحسین می کنیم و مشتاقانه منتظر همکاری با یکدیگر برای گسترش دسترسی نیازمندان به اکسیژن در سراسر جهان هستیم.”

تامین کننده های گاز اکسیژن

لازم به ذکر است که توافق نامه ها در قالب یک تفاهم نامه غیر الزام آور و غیر انحصاری منعقد شده است، به این معنی که توافق با سایر تأمین کنندگان اکسیژن پزشکی نیز همچنان در حال پیگیری است، با این وجود شرکت هایAir Liquide  و  Lindeبه عنوان اولین تامین کننده های گازهای صنعتی به این توافق نامه پیوسته اند.

شرکت Air Liquide

ژان مارک دو رویه، معاون ارشد و عضو کمیته اجرایی گروه Air Liquide که مسئولیت برنامه های اجتماعی شرکت را نیز بر عهده دارد، در بیانیه ای گفته است: ” تلاش برای بهبود دسترسی اکسیژن در کشورهای با سطح درآمدی کم تا متوسط، که در ماه مارس 2021 اعلام شده است، بخشی جدایی ناپذیر از تعهدات توسعه پایدار ما است. این گروه با بهره گیری از تخصص فنی و دانش خود، همراه با Unitaid و CHAI فعالیت خواهد کرد و به راه حل هایی برای افزایش دسترسی اکسیژن در کشورهای با سطح درآمدی کم تا متوسط که در آن ها تقاضا زیاد بوده و شرایط عملیاتی چالش برانگیز است، کمک خواهد کرد.”

شرکت Linde

سانجیو لامبا (Sanjiv Lamba)، مدیر عامل شرکتLinde ، در مورد اهمیت دسترسی به بهداشت و درمان برای همه، به ویژه در طول همه گیری کرونا تاکید کرده است. وی گفته: ” همه گیری Covid-19 اهمیت دسترسی به مراقبت های بهداشتی را برای همه برجسته کرده است. کارمندان Linde در این شرایط فوق العاده، برای تولید و رساندن اکسیژن پزشکی پا پیش گذاشتند و نقشی اساسی در حمایت از سیستم های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان ایفا کردند. اگر تلاش ها در جهت بهبود دسترسی به اکسیژن پزشکی در کشورهای با سطح درآمدی کم تا متوسط، با تعامل و همکاری با یکدیگر انجام نشود ممکن است بی نتیجه باقی بماند. شرکت لیند مفتخر است که با مراکز سلامتی  Unitaid و CHAI همکاری می کند تا دسترسی به اکسیژن را به صورت منصفانه و عادلانه برای مردم جهان مهیا کند. ”

خبرنامه Gasworld

جان راکت (John Raquet) ناشر و مدیرعامل Gasworld نیز از طرف ائتلاف “هرنفس شمرده می شود” در مراحل مختلف با این گروه همراه بود. راکت در مورد اهمیت این پیشرفت، به عدم درک و ارتباطات مربوط به زنجیره تأمین اکسیژن در گذشته اشاره کرد و شروع یک کار جدید را به نفع همه دانست. وی ادامه داد: ” این همکاری می تواند به رفع نیاز فوری برای افزایش منابع اکسیژن در سراسر جهان کمک کند. در گذشته مطمئناً کمبود ارتباط بین تأمین کنندگان گاز و بخش های بهداشتی و سلامتی وجود داشته و مشارکت گروه های ذکر شده در این اطلاعیه باعث می شود که کانال متفاوتی برای گفتگو و فعالیت دراین حوزه فراهم شود. این نشان دهنده آغاز یک رابطه کاری جدید است که امیدواریم وضعیت فقر اکسیژن موجود در جهان را بسیار بهبود ببخشد.”

منبع: gasworld

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا