تاثیر گاز کربن دی اکسید در نوشابه

تاثیر گاز کربن دی اکسید در نوشابه
فهرست مطالب

آیا گاز کربن دی اکسید در نوشابه مضر است ؟

آیا گاز کربن دی اکسید در نوشابه باعث کف کردن آن می شود ؟ گاز کربن دی اکسید تنها در نوشابه کاربرد ندارد و از آن در درست کردن انواع نوشیدنی ها و آب گاز دار استفاده می کنند. زیرا، تقریباً هیچ گاز دیگری همانند گاز کربن دی اکسید بدون بو و طعم حس تیز لذت بخشی روی زبان ایجاد نمی کند.

آب گاز دار چیست ؟

آبی که تحت فشار گاز کربن دی اکسید وارد آن شده باشد را آب گاز دار می نامند. نحوه تولید نوشابه گاز دار نیز به همین صورت است که تحت فشار گاز کربن دی اکسید را وارد آن می کنند.

آیا آب گاز دار اسیدی است ؟

کربن دی اکسید و آب طی واکنش شیمیایی کربنیک اسید تولید می کنند. این اسید ضعیف همان گیرنده هایی را روی زبان فعال می کند که خردل تحت تاثیر قرار می دهد.

پی اچ آب گاز دار حدود 3 تا 4 است یعنی در بازه اسیدی قرار دارد. اما نوشیدن آن نمی تواند بدن انسان را اسیدی تر کند. کلیه ها و ریه ها کربن دی اکسید اضافه را از بدن دفع می کنند و پی اچ بدن انسان تقریباً در حدود 7.5 یعنی ابتدای بازه قلیایی ثابت می ماند.

آیا آب گاز دار بر سلامت دندان ها اثر دارد ؟

پژوهش های انجام شده نشان می دهد آب گاز در مقایسه با آب معمولی تاثیر منفی زیادی بر مینای دندان ندارد. اما استفاده از نوشیدنی شیرین معمولی 100 برابر اثر تخریبی بیشتری بر مینای دندان ها می گذارد. نوشیدنی های گاز داری که شیرین هستند مانند نوشابه می توانند سلامت دندان ها را به مخاطره بیندازند.

تاثیر آب گاز دار بر گوارش

پژوهش ها نشان داده اند که آب گاز دار عمل بلع را راحت تر می کند و باعث می شود افراد کمتر به یبوست دچار شوند. ضمناً به گوارش و هضم غذا در معده نیز کمک می کند. آب گاز دارد می تواند سبب شود که افراد زودتر احساس سیری کنند.

اثر آب گاز دار بر استخوان ها

برخی بر این باورند که آب گاز دار بدن را اسیدی می کند و پوکی استخوان در پی دارد. اما پژوهش ها چنین چیزی را اثبات نمی کنند.

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که مصرف آب گاز دار حتی تاثیر خوبی بر رشد استخوان ها داشته است.

اثر نوشیدنی گاز دار و نوشابه بر سلامتی

می توان گفت تحقیقات انجام شده مضرات قطعی نوشیدنی گاز دار بر بدن را تایید نکرده اند. حتی ثابت شده است که آب گاز دار می تواند باعث هضم بهتر غذا شود. پس می توان نتیجه گرفت گاز کربن دی اکسید در نوشابه عامل مضرات آن نیست.

منبع: healthline

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا