اهمیت خلوص گاز های لیزر چیست ؟

اهمیت خلوص گاز های لیزر چیست ؟
فهرست مطالب

 

بعضی از انواع لیزر نیازمند مقادیر کمی از گاز های دیگر به جز هلیوم، نیتروژن و کربن دی اکسید نیز هستند، گاز هایی مانند گاز اکسیژن، هیدروژن و زنون. در تولیدات برخی از شرکت ها ممکن است درصد کمی گاز مونوکسید کربن نیز در این مخلوط گازی دیده شود. گاز مونوکسید کربن سمی و خورنده است و در صورت وجود این گاز، شرکت ها تمهیدات ایمنی بیشتری می اندیشند.

ترکیب درصد متداول دیگری نیز وجود دارد که به طور کلی می توان گفت این ترکیب شامل 3/0 تا 05/0 درصد هالوژن (هیدرید فلوئور یا کلر)، 1 تا 10 درصد گاز بی اثر ( کریپتون، زنون یا آرگون) و 90 تا 99 درصد گاز بافر ( هلیوم یا نئون) است. برای ایجاد ایمنی بیشتر است که گاز هالوژن همیشه با گاز بافری مانند گاز هلیوم یا گاز نئون رقیق می شود.

خلوص گازهای لیزر

امروزه تولید کنندگان لیزر در دنیا، تقاضای خود را بر استفاده از گاز های با خلوص هر چه بیشتر متمرکز کرده اند. وجود ناخالصی در گاز های لیزر می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. از جمله این که باعث کاهش توان خروجی لیزر می شود. باعث اختلال در همگنی تخلیه الکتریکی می شود و علاوه بر این ها، تعمیر و نگهداری مستمر لیزر را اجتناب ناپذیر می کند. به طور کلی هر چه ناخالصی ها در گاز لیزر کمتر باشند کیفیت لیزر تولید شده به مراتب بیشتر خواهد بود. انتخاب اجزاء مناسب در سیستم خوراک گازهای لیزر برای تضمین عملکرد لیزر و رضایت از کارایی آن اهمیت زیادی دارد.

به عنوان مثال ، در برش های لیزر ، ایجاد ناخالصی در گاز لیزر ، موجب پایین آمد توان لیزر شده ، و عمل برش با کیفیت بسیار پایین انجام می گیرد که موجب آسیب به قطعه می شود.

اهمیت خلوص گاز های لیزر

خلوص گاز های لیزر از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا مستقیماٌ بازده و عمر مفید لیزر را تحت تأثیر قرار می دهد. حداقل استاندارد برای خلوص این گاز ها 999/99 یا گرید 5 است. ترکیب مخلوط گازی نیز اهمیت دارد و باید برای اپراتور لیزر تعریف شده باشد. الزامات خاصی با توجه به تعدد گام های کاهش فشار، مواد، سفتی، سیستم تصفیه و تنظیم جریان خروجی برای ابزار تعبیه می شوند که برای کاهش فشار و پایدار سازی جریان گاز لیزر مورد استفاده قرار می گیرند.مضر ترین ترکیب بخار آب و هیدروکربن های هستند. البته وجود ناخالصی اجتناب ناپذیر است و ممکن است در زمان مونتاژ یا به علت طراحی ضعیف وارد سیستم شود. در هر صورت میزان ناخالصی در گاز لیزر باید به حد اقل برسد.

خلوص گازهای لیزر بسیار مهم است بطوری که کمترین ناخالصی در گاز لیزر، موجب پایین آمدن توان لیزر شده که این خود، در فرایند لیزر تاثیر مهم دارد .علاوه بر پایین آمدن کیفیت لیزر، آسیب بزرگی به آینه های لیزر می رساند که هزینه های بالایی را در بر می گیرد.

منبع: linde

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا