انواع مختلف رگولاتور های فشار برای گازهای صنعتی

انواع مختلف رگولاتور های فشار برای گازهای صنعتی
فهرست مطالب

مدیریت فشار گازهای صنعتی از نظر ایمنی بسیار اهمیت داشته و به نوعی حیاتی محسوب می گردد. از طرف دیگر به دلیل این که معمولا گازها در سیلندرها تحت فشار زیادی ذخیره می شوند بنابراین توجه به مدیریت و تنظیم فشار آن ها به ویژه در هنگام حمل و نقل بسیار ضروری است. سیلندرهای فشار بالا که توسط تولید کنندگان گاز ارائه می شوند بسته به اندازه سیلندر و نوع گاز ممکن است تحت فشار های مختلفی باشند که غالباً در حدود 200 بار است اما می تواند بسیار بیشتر از این مقدار نیز باشد. این سیلندرها را می توان به تنهایی به صورت تکی، به صورت دوتایی یا در بانک های بزرگ برای مکان هایی که حجم زیاد گاز یا تحویل مداوم آن اهمیت زیادی دارد، در سیستمهای مختلف نصب کرد.رگولاتور های گاز صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارند.

انتخاب مناسب رگولاتور ها

رگولاتورهای فشار برای سیلندرهای فشار بالا اغلب به عنوان تنظیم کننده های مرحله اول شناخته می شوند و فشار استاتیک سیلندر را که حدود 200 تا 400 بار است به اندازه ای کاهش می دهند تا به مقداری ایمن تر و قابل کنترل تر که می تواند عددی بین 5 تا 50 بار باشد برسد. در بعضی موارد ممکن است لازم باشد که از یک رگلاتور منفرد برای تحویل فشارهای کمتر مانند تجهیزات غواصی یا دستگاه تنفس استفاده شود و در این صورت یک تنظیم کننده دو مرحله ای مورد نیاز است. این واحد یک رگولاتور مرحله اول را با یک واحد مرحله دوم ترکیب می کند تا دو مرحله کاهش ایجاد کرده و فشار تحویل نهایی را تنظیم کند.

رگولاتورهای مرحله اول

رگولاتورهای مرحله اول اغلب مستقیماً به سیلندرهای فشار بالا با استفاده از پیچهایی که مخصوص گازهای خاص یا انواع گاز هستند، متصل می شوند. از آنجایی که از گازهای صنعتی اغلب در فرآیندهای بحرانی استفاده می شود و حجم پرشدن سیلندرهای فشار بالا محدود است، معمولاً استفاده از دو سیلندر جداگانه و یا حتی چندین سیلندر به صورت یک بانک سیلندر با یک رگولاتور ورودی دوگانه برای تغییر و جایگزینی آسانتر سیلندرهای دیگر (وقتی فشار یک سیلندر به یک نقطه مینیمم کاهش می یابد،) روش خوبی است. رگولاتورهای تغییر خودکار به کاربر اجازه می دهند سمت اصلی (یا سیلندر اصلی) را برای تأمین گاز تعیین کرده و سپس با رسیدن فشار اولیه به حداقل فشار تنظیم شده، به سمت ثانویه تغییر کند. هشدارها را می توان در این مرحله فعال کرد تا به کاربر اطلاع داده شود که یک سمت تأمین تخلیه شده و باید به سمت دیگر تعویض شود.

رگولاتورهای مرحله دوم

رگولاتورهای مرحله دوم یا تنظیم کننده های فشار میانی، ​​فشار کم شده را از مرحله اول تا 50 بار می گیرند و آن را تا فشار کاری مورد نظر که می تواند عددی بین بین 1.5 تا 50 بار باشد، تنظیم می کنند. این رگولاتورها متداول ترین نوع شیرهای کاهش فشاری هستند که معمولا در سایت های صنعتی مختلف دیده می شوند و تنظیمات دقیقی را برای دامنه وسیعی از فشارهای مورد نظر ارائه می دهند. از تنظیم کننده های مرحله اول و دوم اغلب می توان برای مایعاتی مانند آب یا روغن هیدرولیک استفاده کرد که البته تغییرات کمی در طراحی یا انتخاب الاستومر دارند.

رگولاتورهای مرحله سوم

رگولاتورهای مرحله سوم در مواقعی که فشار های بسیار پایین مورد نیاز است استفاده می شوند. زیرا رگولاتورهای مرحله دوم وقتی فشار مطلوب بین چند میلی بار تا یک بار باشد حساسیت کافی را ندارند. دیافراگم های با قطر بسیار بزرگ تری در این نوع رگولاتور به کار گرفته می شود که تشخیص رگولاتورهای مرحله سوم را از فاصله دور آسان می کند. این رگولاتور ها اغلب فقط برای هوا یا گاز استفاده می شوند زیرا به طور معمول در این فشارهای کم نیازی به مدیریت فشار مایعات نیست.

برای انتخاب صحیح رگولاتور فشار گاز یا مایع به چه اطلاعاتی نیاز است؟

رگولاتور گاز برای وظیفه کاهش دادن وتنظیم فشار گاز درون سیلندر به کار می رود.حالا برای انتخاب صحیح به این اطلاعات نیاز است.

نوع سیال

برای گازها و مایعات رایج، معمولاً کافی است که نام مایعات و محدوده دمای آن ها را بدانید. برای مایعات ویسکوز یا محلول های حاوی چندین ماده شیمیایی، مقاومت محلول، ترکیب درصد، ویسکوزیته و وزن مخصوص نیز باید در نظر گرفته شوند.

فشار

حداکثر فشار ورودی و دامنه فشار خروجی قابل تنظیم موارد اصلی هستند. در مواردی که باید دبی خاصی تأمین شود، فشار ورودی کاری نرمال می تواند برای تنظیم شیر جریان کمک کند.

جریان

در صورت نیاز به دستیابی به یک سرعت جریان مشخص، این امر باید کاملا مشخص شده تا اندازه شیر به طور متناسب در نظر گرفته شود.

جنس رگولاتور

آیا برای مطابقت با استانداردهای محل استفاده و یا جلوگیری از خوردگی نیاز به مواد خاصی دارید؟ بیشتر رگولاتور ها از موادی مثل آلومینیوم، برنج یا استیل ضد زنگ 316  ساخته می شوند و می توان بر حسب نوع الزامات یکی از این جنس ها را انتخاب کرد اگرچه ممکن است رگولاتورها از مواد دیگر نیز موجود باشند. انتخاب الاستومر ممکن است با توجه به سازگاری با نوع سیال و همچنین دامنه دمایی کاری و محیط تعیین شود.

شرایط محیطی محل مورد استفاده

دمای محیط، دمای تابش مستقیم خورشید، جو خورنده، رطوبت یا در معرض پاشش آب بودن، استفاده در محیط داخلی و یا خارجی ساختمان از عواملی مهم در انتخاب صحیح رگولاتور هستند.

منبع: measuremonitorcontrol

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا