آیا گاز کریپتون جزء گازهای نجیب به شمار می آید؟

آیا گاز کریپتون جزء گازهای نجیب به شمار می آید؟
فهرست مطالب

آیا کریپتون گاز نجیب است؟

کریپتون که نام آن از واژه ی کریپتوس به معنی پنهان گرفته شده است، یکی از عناصر گروه گاز های نجیب در جدول تناوبی عناصر بوده و نماد آن Kr و عدد اتمی آن 36 است. کریپتون گاز نجیب بدون بو و بدون رنگی است که طعم و مزه ای نیز ندارد. همچنین کریپتون گاز نجیب کمیابی در جو زمین محسوب می شود و مقادیر ناچیزی از آن در هوا وجود دارد.

گاز نجیب چگونه گازی است؟

کریپتون گاز نجیب بی اثری است. در واقع نام گاز نجیب به دلیل همین ویژگی بی اثر بودن به این گروه از گاز ها اطلاق شده است. گاز های نجیب گاز هایی هستند که از نظر شیمیایی قابلیت واکنش پذیری ندارند و با عناصر دیگر واکنش نمی دهند. حتی با اتم خود نیز واکنش نمی دهند و به صورت تک اتمی وجود دارند. گاز کریپتون نیز همین گونه است. البته ممکن است تحت شرایط خاص وادار به واکنش با عناصر دیگر شود. اما، در حالت طبیعی بی اثر است.

اکثر گاز های نجیب را ویلیام رامزی بین سال های 1894 تا 1898 از تقطیر جزء به جزء هوای مایع به دست آورد و بابت تکمیل گروه گاز های نجیب موفق به اخذ جایزه نوبل گشت.

ویژگی ها و مزایای گازنجیب کریپتون

کریپتون گاز نجیب با کاربردی در لامپ ها و عکاسی است. نور منتشر شده از کریپتون در حالت برانگیختگی خطوط طیفی زیادی دارد. اصلی ترین رنگ ها در طیف گاز کریپتون چیست ؟ رنگ های سبز و زرد دو رنگ اصلی در طیف کریپتون هستند. پلاسمای کریپتون در لیزر های گازی پر قدرت مزایای خوبی دارد.

کریپتون گاز نجیب قابل تبدیل به مایع است. هر چه عدد اتمی گاز نجیب بیشتر باشد مایع کردن آن ساده تر خواهد بود و انرژی کمتری نیاز دارد. این گاز نجیب به مقدار بسیار کمی در آب محلول است.

گاز های نجیب با افزایش عدد اتمی شعاع بزرگتری پیدا می کنند. به همین جهت انرژی یونش در آن ها بالا می رود و برای مثال این انرژی در کریپتون بالاتر از هلیوم است و به همین دلیل این گاز برای تولید نور فلش عکاسی مناسب است.

گاز کریپتون چیست؟

کریپتون گاز نجیب بی رنگی است. اما در حالت جامد به رنگ سفید در می آید و ساختار بلورین مکعبی تشکیل می دهد. البته این ویژگی را تقریباً در تمام دیگر گاز های نجیب نیز می توان مشاهده نمود. به جز هلیوم که ساختار بلورین شش ضلعی دارد.

گاز کریپتون چگونه تولید می شود؟

کریپتون گاز نجیب تولید شده از شکست اتمی است. تمام گاز های نجیب به جز هلیوم به مقدار قابل استحصال اما کم در جو زمین وجود دارند. برای مثال مقدار کریپتون موجود در جو اطراف کره ی زمین در حدود 1ppm است. البته مقدار کریپتون در فضا نا معلوم است زیرا اندازه گیری مقدار آن روش دقیقی تا کنون نداشته است. اندازه گیری های اولیه مشخص کرده اند که مقدار این گاز در فضا فراوان است.

به جز هلیوم، دیگر گاز های نجیب از جمله کریپتون را می توان از طرق تقطیر جزء به جزء هوای مایع به دست آورد.

فرمول گاز کریپتون جیست؟

کریپتون گاز نجیب با نماد شیمیایی Kr است و در واقع نمی توان به نماد، فرمول شیمیایی گفت.البته در سال 1962 برای اولین بار ترکیبی شیمیایی از کریپتوندر شرایط آزمایشگاهی ساخته شد که فرمول آن KrF2 بود و از ترکیب کریپتون با گاز فلوئور تهیه شده بود. بعد تر مشخص شد که کریپتون در لیزر فلوئور-کریپتون با جذب انرژی می تواند با فلوئور واکنش دهد و همتافت ناپایداری با فرمول KrF تولید نماید. این همتافت با فروپاشی انرژی جذب شده را آزاد می کند و دوباره به عناصر کریپتون و فلوئور تجزیه می شود. نتیجه ی این تجزیه انتشار نور لیزر قدرتمند کریپتون فلوئور است.

موارد مصرف از گاز کریپتون در زمینه های مختلف :

کریپتون گاز نجیب با کاربردی در صنایع مختلف است. اکنون می پردازیم به اینکه گاز کریپتون چه کاربردی دارد . کاربرد گاز کریپتون که به دلیل انتشار نور سفید در حالت یونیزه در عکاسی تعریف شده است. کریپتون در فلش های عکاسی برای عکاسی سرعتی استفاده می شود. همچنین کریپتون می تواند با دیگر گاز ها ترکیب شود نور زرد مایل به سبزی انتشار دهد.

ترکیب کریپتون با آرگون در لامپ های فلوئورسنت مصرف انرژی را کاهش می دهد. البته قیمت کریپتون 100 برابر گاز آرگون است.

استفاده از کریپتون در لیزر منوط به اختلاط آن با فلوئور است. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد نوری که از این لیزر منتشر می شود بسیار قوی و قدرتمند است و لیزر کریپتون-فلوئور را به یکی از لیزر های قوی مبدل کرده است.

ایزوتوپ کریپتون 85 در کار نظامی نقش داشته است. این ایزوتوپ که در جو زمین وجود دارد منجر به تشخیص سوخت هسته ای در کره ی شمالی و پاکستان در سال 2000 شده است.  و با استفاده از کریپتون گاز نجیب به این باور رسیده اند که پلوتونیوم مناسب برای تولید سلاح در آن جا وجود دارد.

منبع : en.wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا