گاز کریپتون چیست ؟

گاز کریپتون چیست ؟
فهرست مطالب

در این نوشته قصد داریم مطالبی در خصوص این که گاز کریپتون چیست ارائه دهیم. کریپتون یکی از عناصر شیمیایی در جدول مندلیف با نماد Kr است و عدد اتمی 36 را به خود اختصاص داده است. این عنصر در گروه گاز های نجیب از جدول تناوبی عناصر قرار دارد و عنصری بی رنگ، بدون بو و بدون مزه است. مقادیر ناچیزی از گاز کریپتون در جو زمین وجود دارد و معمولاً در ترکیب با دیگر عناصر نادر در ساخت لامپ های فلورسنت استفاده می شود.

کاربرد های گاز کریپتون چیست ؟

کریپتون مانند دیگر گاز های نجیب در نورپردازی عکاسی استفاده می شود. لامپ های ساخته شده با کریپتون خطوط زیادی در طیف نشان می دهند و پلاسمای کریپتون برای استفاده در لیزر های پر قدرت مناسب است. ترکیب کریپتون فلوئوراید نیز در لیزرسازی کاربرد دارد. از سال 1960 تا 1983 طول یک «متر» با طول موج 605 نانومتر طیف نارنجی در کریپتون 86 تعریف می شد.

تاریخچه گاز کریپتون چیست ؟

کریپتون اولین بار در سال 1898 توسط سر ویلیام رمزی یک شیمیدان اسکاتلندی و موریس تراورز یک شیمیدان انگلیسی در لندن کشف شد. پس از تبخیر تمام اجزاء هوای مایع یکی از اجزاء باقیمانده کریپتون بود. نئو و زنون نیز با ساز و کار مشابهی توسط این دانشمندان کشف گردیدند. ویلیام رامزی در سال 1904 به دلیل کشف مجموعه ی گاز های نجیب از جمله کریپتون موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.

در سال 1960 اندازه گیری واحد متر را بر اساس استاندار طول موج کریپتون تعیین کردند و این قرار داد جایگزین میله ی آلیاژ پلاتین-ایریدیوم در پاریس برای تعیین دقیق واحد متر بود.

مشخصات گاز کریپتون چیست ؟

کریپتون یکی از محصولات شکافت اورانیوم است. کریپتون جامد رنگ سفیدی دارد و دارای ساختار بلورین مکعبی است. البته تمام گاز های نجیب به جز هلیوم ساختار شش ضلعی دارند.

کریپتون دارای 5 ایزوتوپ پایدار است و حدود 300 ایزوتوپ ناپایدار از ان نیز شناسایی شده است. عنصر کریپتون مانند دیگر گاز های نجیب فعالیت شیمیایی دارد و بی اثر است. تا پیش از 1960 نیز هیچگونه ترکیب شیمیایی از کریپتون شناسایی نشده است. در سال 1963 سنتز کریپتون دی فلوئوراید پس از سنتز اولین ترکیب از زنون انجام شد.

بلور های کریپتون هیدرید نیز در فشار بالای 5 گیگا پاسکال رشد می کنند. این بلور ها ساختاری مکعبی دارند که حواشی آن با اتم های هیدروژن احاطه شده است.

فراوانی کریپتون

جو زمین حاوی تمام گاز های نجیب به جز هلیوم است و هلیوم را از میدان های گاز طبیعی استخراج می کنند. کریپتون به مقدار 1 پی پی ام در جو زمین یافت می شود. کریپتون را از هوای مایع با روش تقطیر جزء به جزء استخراج می کنند. مقدار کریپتون در فضا نا مشخص است.

امیدواریم مطالب گفته شده به آگاهی شما در پاسخ به این سوال که گاز کریپتون چیست بیفزاید.

 

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا