گاز هوای خشک

گاز هوای خشک
فهرست مطالب

هوای خشک چیست؟

گاز هوای خشک به نام هوای خشک یا هوای فشرده نیز شناخته می شود. هوای اطراف ما مخلوطی از گاز های مختلف است که عمده ترین آن ها را گاز نیتروژن (بیش از 70 درصد) و گاز اکسیژن (حدود 20 درصد) تشکیل داده اند. مقادیر کمی بخار آب، آرگون، کربن دی اکسید و گاز های دیگر نیز در آن وجود دارند. به دلیل وجود جریان باد مقدار ترکیبات هوا در مناطق مختلف تنها به مقدار جزئی متفاوت خواهد بود. البته میزان بخار آب با توجه به منطقه، دما و زمان تغییرات زیادی دارد.

هوای خشک گازی است که از حدود 5/20 درصد اکسیژن و 5/79 درصد نیتروژن تشکیل شده است و حداقل رطوبت را داراست. البته این درصد ها مطابق استاندارد متغیر هستند. بی رنگ، بدون بو و اشتعال ناپذیر است ولی به دلیل داشتن درصد بالای اکسیژن می تواند آتش را تقویت کند.

کاربردها گاز هوای خشک

این گاز برای کاربرد های آزمایشگاهی که در آن حتی ذرات هیدروکربن، گوگرد و… تأثیرگذاری منفی دارند، لازم است. چنین موادی به دلیل آلودگی در هوای اطراف ما وجود دارند اما گاز هوای خشک عاری از این مواد است.

کروماتوگرافی یا سوانگاری گازی یکی از محل های استفاده از این گاز است و معمولاً در کنار گاز هیدروژن برای آشکار ساز FID استفاده می شود. هم چنین از این گاز به عنوان گاز پایه نشتی یاب نیز بهره می گیرند.

در کنار مخلوط هلیوم و اکسیژن که با نام تجاری هلیوکس شناخته شده است از هوای خشک نیز به عنوان گاز تنفسی در بیمارستان ها و غواصی استفاده می شود.

در صنعت از این گاز هم به صورت خالص و هم در ترکیب با گاز های دیگر استفاده می کنند. برای مثال در سامانه های نشت یابی خطوط انتقال گاز از مخلوط هوای خشک با گاز متان یا گاز هیدروژن سولفید یا گاز هیدروژن استفاده می کنند.

روش های تولید گاز هوای خشک

برای تولید این گاز روش های مختلفی را برای رطوبت زدایی از هوا به کار می گیرند از جمله روش خشک کن سرمایشی، روش تراکم حد اکثری، روش خشک کردن جذبی سطحی و … .

درجه خلوص هوای خشک

هوای خشک با درجات خلوص متفاوتی عرضه می شود. عمده ترین خلوص عرضه شده گرید 5 و 6 یعنی خلوص 99.999% و 99.9999% هستند.

نکات ایمنی هوای خشک

هواخشک به خودی خود آتشگیر نیست ولی همانطور که گفته شد به دلیل وجود اکسیژن می تواند آتش را تقویت کند و شدت ببخشد. کپسول های حاوی هوای خشک باید در محل های خنک زیر 52 درجه سانتیگراد نگهداری شوند و در معرض مواد اسیدی و قلیایی نباشند.

تولید داخلی گاز هوای خشک

امکان تولید هوای خشک با ترکیب درصد های طبق سفارش مشتری وجود دارد. به دلیل وارداتی نبودن و امکان تولید در داخل کشور، گاز هوای خشکبا قیمت مناسبی در بازار عرضه می شود.

منبع: peakscientific

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا