گاز نئون دارای چه خواص و ویژگیهایی است؟

گاز نئون دارای چه خواص و ویژگیهایی است؟
فهرست مطالب

خواص و ویژگی های گاز نئون

از جمله خواص گاز نئون می توان به دمای ذوب 248.6- درجه سلسیوس و نقطه جوش 246.1- درجه سلسیوس اشاره کرد. خواص گاز نئون به عنوان یکی از گاز های نجیب، مانند دیگر هم خانواده ها بی اثر بودن، بی رنگ و بدون بو بودن نیز هست. گاز نئون با نماد شیمیایی Ne و عدد اتمی 10، دومین گاز نجیب در جدول تناوبی عناصر است.

ظرفیت سرمایشی نئون، 40 برابر هلیوم مایع است و 3 برابر بیشتر از هیدروزن مایع نیز سرمایش و برودت ایجاد می کند. به همین دلیل در تولید یخچال مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز نئون چیست؟

در پاسخ به این سوال که گاز نئون چیست؟ باید گفت نئون، عنصری کمیاب و بی اثر است که مولکول های  ان به صورت تک اتمی و در دما و فشار استاندارد به شکل گازی هستند.مقدار نئون در جو زمین 18 قسمت در میلیون است و از طریق تقطیر جزء به جزء هوای مایع می توان آن را به دست آورد. یکی از ویزگی های مهم نئون این است که با وجود بی رنگ بودن پس از قرار گرفتن در میدان الکتریکی نور قرمز مایل به نارنجی از خود ساطع می کند. نئون دومین گاز نجیب سبک پس از هلیوم است.

تاریخچه گاز نئون چیست؟

نام نئون را از کلمه یونانی Neos به معنای جدید اقتباس کرده اند. اولین کسی که موفق به کشف نئون شد، دانشمندی به نام ویلیام رامزی بود که همراه با یکی از دانشجویانش به نام موریس تراورز در سال 1898 موفق به کشف این عنصر شدند. ویلیام رامزی کسی بود که توانست به خاطر کشف تمام عناصر گروه گاز های نجیب موفق به اخذ جایزه نوبل شود.

چگونگی تولید و فرآیند گاز نئون

نئون گاز کمیابی است و آن را از جو زمین به دست می آورند. این گاز را به عنوان یکی از محصولات تقطیر جزء به جزء هوای مایع به دست می آورند. سه ایزوتوپ پایدار از نئون شناخته شده است. این ایزوتوپ های پایدار به مقدار زیادی در ستارگان تولید می شود و باید گفت که نئون پنجمین عنصر فراوان در کل جهان هستی محسوب می شود.

عمده ترین هدف از تقطیر هوای مایع، استحصال اکسیژن و نیتروژن است که عمده ترین قسمت های هوا را تشکیل می دهند. هوای مایع شده در حدود 5% از عناصر کمیابی مانند نئون را در خود دارد. در ابتدا مخلوطی از هلیوم-نئون از تقطیر هوای مایع به دست می آید که پس از آن از طریق انجماد نئون، هلیوم را به صورت گاز از آن جدا می کنند و نئون خالص را به دست می آورند.

مزایا و کاربردهای گاز نئون

خواص گاز نئون سبب شده است کاربرد های ویژه ای نیز برای آن تعریف شود. اصلی ترین کاربرد گاز نئون چیست؟ انتشار نور قرمز در میدان الکتریکی نئون را به گاز پر کاربردی برای ساخت تابلو های تبلیغاتی و هشدار دهنده مبدل کرده است. از نئون در ساخت لیزر های هلیوم-نئون نیز استفاده می کنند.

یکی از دیگر خواص گاز نئون این است که می تواند به عنوان منتقل کننده ی بار الکتریکی رعد و برق مورد استفاده قرار بگیرد. از نئون در لامپ تلویزیون، در شناساگر های اخطار دهنده، در تولید گاز لیزر، در حالت مایع به عنوان خنک کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی گاز ها عایق محسوب می شوند ولی جریان الکتریکی می تواند اتم های آن ها را به یون های مثبت و منفی تبدیل کند که در اثر یونش نورانی می شوند. شدت جریانی که از لامپ های نئونی عبور داده می شود تا چنین کاربردی را برای آن ایجاد کند، 10 تا 50 میلی آمپر است و برای روشن کردن هر متر للوله با قطر 18 میلی متر که با نئون پر شده است، 500 تا 600 ولت نیاز است.

گاز نئون دارای چه خواصی است:

در مورد خواص گاز نئون از نظر فیزیکی می توان به بی رنگ بودن، بی بو بودن و انتشار نور قرمز در صورت برانگیخته شدن اشاره نمود.

و در مورد خواص گاز نئون از نظر شیمیایی باید بی اثر بودن، عدد اتمی (10)، عدد جرمی (20amu)، نقطه ذوب (248- درجه سلسیوس)، نقطه جوش (246- درجه سلسیوس)، ساختار بلوری مکعبی و … را متذکر شد.

از دیگر خواص گاز نئون می توان موارد زیر را نام برد:

ظرفیت 8، عدد گروه در جدول تناوبی 18، دوره تناوبی 2، گرمای تبخیر 1.74 Kj/mol، دارای 3 ایزوتوپ پایدار و شعاع اتمی 38 و … . از نئون تحت شرایط خاص، می توان ترکیباتی با فلوئور نیز تولید کرد که ترکیبات رنگینی هستند. یون های نئون هیدروژن، نئون آرگون و نئون هلیوم نیز در طیف سنج جرمی تا کنون مشاهده شده است. ترکیبات هیدراته ناپایداری نیز از نئون وجود دارند.

نکاتی که هنگام خرید گاز نئون باید رعایت کنیم

گاز نئون با خلوص بالا را معمولاً در کپسول های فولادی و با خلوص 99.999% و 99.99% عرضه می کنند. گاز نئون به دلیل کمیاب بودن قیمت نسبتاً بالایی دارد.

منبع : elementalmatter

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا