گاز میکس چیست ؟

گاز میکس چیست ؟
فهرست مطالب

 

آیا می دانید گاز میکس چیست ؟ میکس کردن گاز فرآیندی است که در آن گاز های مختلفی را به منظور اهداف خاص با ترکیب مشخصی مخلوط می کنند.

کاربرد های گاز میکس چیست ؟

کاربرد های متنوعی برای میکس گازی تعریف شده است. از گاز های میکس با ترکیبات متفاوت برای اهداف علمی و صنعتی، در صنایع غذایی، بسته بندی و ذخیره سازی و به عنوان گاز های تنفسی استفاده می کنند.

در جوشکاری کاربرد گاز میکس چیست ؟

گاز های میکس جوشکاری گاز های بی اثری هستند که در جوشکاری قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند تا محدوده ی مورد جوشکاری را از تماس اکسیژن و ایجاد اکسید ها محافظت کنند و کیفیت جوش را بالا ببرند.

در صنایع غذایی کاربرد گاز میکس چیست ؟

درون بسته بندی هایی که در صنعت غذا استفاده می شود مقداری هوا محبوس است که باعث می شود که مواد غذایی سریع تر فاسد گردند. به همین دلیل از میکس گاز های دیگری برای پر کردن درون بسته ها استفاده می کنند تا مدت ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهند. برای مثال اگر غلظت اکسیژن بالا باشد قرمزی و تازگی گوشت را حفظ می کند و اگر غلظت اکسیژن کم باشد باعث کند شدن رشد کپک در سبزیجات می شود.

کاربرد گاز میکس برای تنفس

گاز های تنفسی نمی توانند به صورت اکسیژن خالص باشند و باید مخلوطی از اکسیژن با گاز های دیگر باشند. البته جزء اصلی در مخلوط گازی تنفسی قطعا گاز اکسیژن است.

از گاز های تنفسی مخلوط برای بیماران تنفسی و برای غواصان استفاده می شود. یکی از متداولترین مخلوط های گازی تنفسی اکسیژن/هلیوم است. در این مخلوط چگالی کمی که گاز هلیوم دارد سبب می شود که به سبکی در مجرای تنفسی حرکت کند و یک گاز ایده آل برای بیماران تنفسی باشد.
مخلوط اکسیژن و نیتروژن برای غواصی در عمق کم و مخلوط اکسیژن و هلیوم برای غواصی عمیق استفاده می گردد. زیرا نیتروژن در عمق زیاد و فشار بالای اعماق آب خاصیت تخدیری دارد و هوشیاری فرد را از بین می برد.

کالیبراسیون با گاز میکس

مخلوط های گازی سفارشی مطابق با نیاز مشتریان نیز در دنیا تولید و عرضه می شوند. دستگاه های آزمایشگاهی نیاز دارند که با مخلوط گازی با غلظت و ترکیبات مشخصی کالیبره و واسنجی شوند تا نتایج آزمایشگاهی دقیق باشد. به همین دلیل وجود مخلوط گازی کالیبراسیون اهمیت زیادی در این حوزه دارد. حتی برخی از ابزار ها نقش حیاتی و هشدار دهنده دارند و دقت کار کرد آن ها مستقیماً با حفظ جان افراد در ارتباط است.

در این کاربرد مخلوط گازی باید به گونه ای باشد که غلظت ترکیبات گاز در تمام نقاط یکسان باشد و بتواند کالیبراسیون را به دقت انجام دهد.

در این نوشته به صورت کامل شرح داده شده که گاز میکس و کاربرد های گاز میکس چیست ؟

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا