گاز میکس چه نوع کاربردی دارد ؟

گاز میکس چه نوع کاربردی دارد ؟
فهرست مطالب

 

کاربردهای آزمایشگاهی یا میکس چیست ؟

اگر بخواهیم بگویم کاربردهای گاز میکس چیست ؟ می توانیم به گاز کالیبراسیون به عنوان یکی از پرکاربردترین مخلوط های گازی در واسنجی ابزار های آزمایشگاهی اشاره کنیم. گاز های کالیبراسیون یا واسنجی خود به دو نوع تقسیم می شوند. برخی از این گاز ها نوع مشخصی از گاز با غظت مشخصی را در تماس با آشکارساز دستگاه قرار می دهند تا کالیبره شود. در واقع این گاز مخلوط به عنوان مرجع اندازه گیری و برای تعیین دقت عملکرد دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دیگری از گاز های کالیبراسیون نیز وجود دارند که جزء اصلی و مورد نظر در آن ها وجود ندارد و با نقطه صفر کالیبره می کنند.

نقش گاز میکس به عنوان گاز محافظ

گاهی از گاز میکس به عنوان گاز محافظ استفاده می شود. در زمانی که مجاورت با هوا و اکسیژن خطرناک باشد و یا غلظت بیشتری اکسیژن مورد نیاز باشد از گاز های میکس با مخلوط سفارشی استفاده می کنند. برای مثال آزمایش گرمایی استیل نیاز دارد که گاز محافظ در زمان فرآیند اطراف آن را احاطه کند.

 فرآیند های تولید مواد شیمیایی

فراهم کردن گاز های واکنش پذیر برای فرآیند های شیمیایی با نسبت مورد نیاز یکی دیگر از کاربردهای میکش گازی است.

کاربرد گاز میکس در پزشکی

گاز هایی که برای تنفس بیماران حین عمل های جراحی و یا در بخش مورد استفاده قرار می گیرد، مخلوطی از گاز اکسیژن با گاز های دیگر هستند. گاهی مخلوط اکسیژن و نیتروژن و گاهی برای بیماران حاد تنفسی از مخلوط هلیوم و اکسیژن استفاده می کنند. مخلوط هلیوم و اکسیژن به دلیل داشتن چگالی بسیار کمتر از هوا به راحتی در ریه های فرد بیمار جریان پیدا می کند و تنفس را تسهیل می کند.

گاز میکس در غواصی

امکان استفاده از اکسیژن خالص برای غواصان وجود ندارد. در عین کپسول هوا با حجم زیادی لازم است تا اکسیژن مورد نیاز برای یک غواصی طولانی مدت تأمین شود. به همین دلیل از مخلوط اکسیژن و نیتروژن استفاده می کنند و چون نیتروژن در فشار اعماق زیاد دریا خاصیت تخدیری ایجاد می کند و از هوشیاری غواص می کاهد برای غواصی عمیق از مخلوط هلیوم و اکسیژن بهره می گیرند.

گاز میکس در  جوشکاری قوس الکتریکی

در جوشکاری قوس الکتریکی باید فضای اطراف جوشکاری با گاز محافظی احاطه شود تا اکسیژن در محل جوش اختلال ایجاد نکند. تشکیل شدن اکسید در محل جوشکاری کیفیت جوش را پایین می آورد و استحکام آن را تحت تآثیر قرار می دهد. از گاز های بی اثر مانند هلیوم در مخلوط گازی محافظ جوشکاری قوس الکتریکی بهره می گیرند.

در بسیاری از موارد بالا که تحت عنوان “کاربردهای گاز میکس چیست؟ گفته شد، غلظت دقیق گاز ها در مخلو نقش حیاتی و مهمی دارند.

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا