گاز میکس و چگونگی تولید آن

گاز میکس و چگونگی تولید آن
فهرست مطالب

گاز میکس چگونه تولید می شود؟

تولید گاز میکس با استفاده از دو روش عمده فشار نسبی و روش وزنی انجام می شود. روش وزنی یکی از رایج ترین و دقیق ترین روش ها برای تولید مخلوط گازی است. کشور ایران در تولید مخلوط گازی برای پزشکی در رتبه هشتم جهانی قرار گرفته است.

گاز میکس چیست؟

تولید گاز میکس با استفاده از ترکیب دو یا چند گاز مختلف انجام می شود. گاز میکس را در کپسول های 2 تا 50 لیتری به مشتریان عرضه می کنند. از انواع گاز میکس در صنایع مختلف جوشکاری، برق، هوا فضا، کشتی سازی، تجهیزات پزشکی، متالورژی و … استفاده می شود.

کاربردهای گاز میکس چیست؟

از گاز میکس در کاربرد های مختلفی نظیر عکسبرداری با اشعه ایکس، گاز محافظ جوشکاری، مخلوط گاز تنفسی، گاز واسنجی یا کالیبراسیون برای دستگاه های آزمایشگاهی، صنایع غذایی و کاربردهای صنعتی مختلف استفاده می شود.

نمونه ای از انواع مخلوط های گازی

گاز هایی مانند هلیوم، نئون، آرگون، نیتروژن، استالدهید، استیلن، آمونیا، هوا، ان بوتا، ایزوبوتان، پروپان، هگزان، کربن دی اکسید و … از جمله گاز هایی هستند که می تواند برای تولید میکس گازی برای کاربردهای ممختلف با هم مخلوط شوند.

ترکیب گاز میکس می تواند دوجزئی، سه جزئی یا چند جزئی باشد و بنا به سفارش مشتریان نیز می تواند گاز میکس تولید کرد. برای مثال ترکیب سه جزئی هلیوم، آرگون، کربن دی اکسید به عنوان گاز میکس جوشکاری با ترکیب درصد های مختلف تهیه می شود.

مخلوط های گازی وارداتی چیست؟

برخی از مخلوط های گازی امکان تولید در داخل را ندارند و از آنجا که ترکیب درصد دقیق و خلوص بالا مد نظر است و یا اینکه قیمت تمام شده در داخل بیشتر از قیمت نمونه ی خارجی آن است، به صورت مخلوط گازی آماده وارد می شوند و به مشتریان عرضه می گردند.

گاز میکس لیزر شامل چه گازهایی است؟

گاز میکس لیزر گاز هایی هستند که برای تأمین نیازمندی های سنعت لیزر تهیه می شوند. گاز های لیزر بعضاً به صورت خالص و یا به صورت میکس تهیه و عرضه می شوند. هلیوم، نیتروژن، کربن دی اکسید، نئون و کربن مونوکسید از جمله گاز های پرکاربرد به عنوان گاز لیزر هستند. گاز لیزر وظیفه ی انتشار پرتو لیزر را بر عهده دارد. برای اینکه عملکرد گاز میکس لیزر به درستی انجام گیرد باید رطوبت در آن به حد اقل مقدار ممکن برسد. آلودگی های دیگر نیز می توانند بر کیفیت عملکرد لیزر اثر سوء داشته باشند. به همین دلیل حخلوص گاز میکس مورد استفاده اهمیت دارد.

گاز میکس جوشکاری شامل چند نوع گاز است؟

آیا می دانید هدف از تولید گاز میکس جوشکاری چیست ؟ مسأله ی مهمی که در جوشکاری وجود دارد، حفاظت از محل جوش در برابر اکسید اکسید شدن است. به ویژه در جوشکاری آلومینیوم، اکسیژن سبب تشکیل اکسید در سطح آلومینیوم می شود و ظاهر و کیفیت جوش را تحت تأثیر قرار می دهد. لازم است که گاز های آتشگیر در تولید گاز میکس استفاده نشوند. معمولاً از گاز های نجیب مانند هلیوم و آرگون برای تولید گاز میکس جوشکاری استفاده می کنند. البته گاز میکس جوشکاری عری از اکسیژن نیست و برای آرام کردن قوس الکتریکی تا 2% اکسیژن به آن اضافه می کنند که البته تأثیر شیمیایی بر جوش نخواهد داشت.

گاز دی اکسید کربن نیز در جوشکاری به عنوان گاز محافظ استفاده می شود و در مواردی که کربن مشکل چندانی در محل جوش ایجاد نمی کند، جایگزین ارزان تری برای گاز های نجیب است و یا در ترکیب با گاز های نجیب مورد استفاده قرار می گیرد.

مخلوط گاز تنفسی شامل چند نوع گاز است؟

جزء اصلی گاز مخلوط تنفسی چه نوع گازی است ؟ قطعاً اکسیژن باید اصلی ترین جزء یک مخلوط گاز تنفسی را تشکیل دهد. اما، اینکه اکسیژن در کنار چه گاز های دیگری به کار گرفته شود، انواع مخلوط گاز میکس تنفسی را تشکیل می دهد.

هوا خود یک مخلوط گاز تنفسی محسوب می شود. درصد زیادی از هوا را نیتروژن و اکسیژن تشکیل داده اند و گاز های دیگری مانند هیدروژن، گاز های نجیب و درصدی از آلاینده ها مانند کربن دی اکسید و لاینده های سمی نیز در هوا وجود دارند.

برای تولید گاز میکس تنفسی بسته به اینکه کاربرد آن چه باشد، مخلوطی از اکسیژن و نیتروژن و یا مخلوطی از اکسیژن و هلیوم را مورد استفاده قرار می دهند. تولید گاز میکس تهیه شده از اکسیژن و نیتروژن برای غواصی در عمق کم و گاز میکس تهیه شده از اکسیژن و هلیوم برای غواصی عمیق و برای بیماران تنفسی کاربرد دارند. زیرا در عمق زیاد، تحت فشار بالا، گاز نیتروژن اثر تخدیری پیدا کرده وسبب خواب آلودگی و ایجاد خطر برای غواص می گردد.

گاز میکس برای دستگاه عکسبرداری از شامل چند نوع گاز است؟

در رادیولوژی نیز از مخلوط های گازی استفاده می شود. برای مثال در عکسبرداری مخلوط متان و آرگون کاربرددارند و در تولید گاز میکس برای عکسبرداری با اشعه ایکس از مخلوط 90% آرگون همراه با متان استفاده می شود.

منبع : advancedweldingsupply

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا