گاز مونو کسید کربن چه کاربردی دارد؟

گاز مونو کسید کربن چه کاربردی دارد؟
فهرست مطالب

گاز کربن مونوکسید چگونه تولید می شود

تولید گاز کربن مونوکسید به منظور تامین نیاز های کاربرد گاز کربن مونوکسید انجام می شود. سوخت ناقص مواد کربنی، آب زدایی از فرمیک اسید با سولفوریک اسید، کاهش کربن دی اکسید روی کک داغ و واکنش کربن و اکسیژن در دمای بالا همگی می توانند منجر به تولید مونوکسید کربن شوند.

کاربرد های گاز کربن مونوکسید

یک مورد کاربرد گاز کربن مونوکسید استفاده در صنایع شیمیایی است. از این گاز در تولید مواد شیمیایی غیر آلی (مانند کربونیل فلزات، تیتانیوم دی اکسید)، مواد شیمیایی آلی (مانند بنزآلدهید و سیتریک اسید) و مواد دیگری مانند تولوئن، دی ایزوسیانات و پلی یورتان استفاده می کنند.

گار مونوکسید کربن در ترکیب با گاز های دیگری از قبیل هیدروژن، نیتروژن، متان و کربن دی اکسید به عنوان سوخت استفاده می شود. از این سوخت با نام syngas یاد می کنند و جایگزینی برای گاز طبیعی خواهد بود.

همچنین از گاز مونوکسید کربن در تولد فلزات، در بسته یندی  گوشت و ماهی و … استفاده می شود.

گاز مونوکسید کربن

آیا می دانید گاز مونوکسید کربن چیست ؟ مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بدون بو، قابل اشتعال و دارای سمیت بسیار بالاست. مونوکسید کربن با خلوص بسیار بالا در حالت جامد برای فلزات خورنده نیست. اگر این گاز همراه با رطوبت و گوگرد باشد، می تواند در فلزات خوردگی ایجاد کند. به طور کلی گاز کربن مونوکسید حالت پایداری دارد.

گرید های مختلفی از گاز مونوکسید کربن برای کاربرد گاز کربن مونوکسید در موارد مختلف در دسترس قرار دارد. این گونه ها از خلوص 98% تا 99.99% را شامل می شوند.

ایمنی

گاز کربن مونوکسید فوق العاده سمی است. خطر انفجار این گاز نیز به علت اینکه بویی ندارد بسیار بالاست. کربن مونوکسید می تواند با هموگلوبین خون ترکیب شود و مانع از انتقال اکسیژن گردد. واکنش پذیری کربن مونوکسید با هموگلوبین خود 200 برابر بیشتر از گاز اکسیژن است. این ویژگی سبب می شود که حتی مقادیر کم کربن مونوکسید بتواند مشکلات حاد ایجاد کند. پیوند شیمیایی بین کربن مونوکسید و هموگلوبین بازگشت ناپذیر است. این گاز که با تنفس وارد خون می شود مشکلات حاد و حتی مرگ را در پی دارد.

اشتعال

وقتی گاز کربن مونوکسید با هوا مخلوط شود، تبدیل به یک خطر جدی برای آتش سوزی یا انفجار خواهد شد.

ذخیره سازی و جابه جایی

گاز مونوکسید کربن را در کپسول ذخیره و جا به جا می کنند. کپسول های گاز مونوکسید کربن باید حتماً عمودی روی زمین قرار بگیرند و در فضایی نگهداری شوند که دارای تهویه مناسب است. این گاز را نباید در کنار مواد اکسید کننده نگهداری کرد زیرا خطر آتش سوزی را بسیار بیشتر می کند.

در این نوشته شرح داده شد که گاز کربن مونوکسید چگونه تولید می شود و کاربرد گاز کربن مونوکسید چیست.

منبع: airproducts

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا