گاز مونو اکسید کربن چه ضررها و خطراتی دارد؟

گاز مونو اکسید کربن چه ضررها و خطراتی دارد؟
فهرست مطالب

خطرات و مضرات گاز منو اکسید کربن چیست؟

در فصل سرما، شرایط و امکانات هر منقطه ای ایجاب می کند که با وسیله ی متفاوتی اقدام به گرمایش منازل و محیط های بسته صورت گیرد. در چنین زمانی خطرات گاز منواکسید کربن اهمیت پیدا می کنند و افراد باید از آن ها آگاهی داشته باشند. زیرا گاز مونوکسید کربن محصول واکنش سوختن است و می تواند کشنده باشد. خطرات گاز منواکسید کربن و ایجاد مسمومیت در فضای بسته زمانی رخ می دهد که تهویه درست و مناسب در محیط برای خارج کردن گاز های اصل از سوختن وجود نداشته باشد و هوای تازه و اکسیژن امکان ورود نداشته باشند.

نقص فنی در وسایل گرما زا، نقص در نصب دودکش و زغال نیم سوخته همگی سبب ورود این گاز خطرناک به محیط بسته و در پی آن مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شوند.

گاز منو اکسید کربن چیست؟

گاز مونو اکسید کربن یکی از محصولات سوخت ناقص است . ترکیب شیمیایی گاز مونو اکسید کربن چیست ؟ اگر سوختن کامل انجام شود کربن دی اکسید محصول اصلی سوختن خواهد بود. و مونوکسید کربن با فرمول شیمیایی CO که از یک کربن و یک اکسیژن تشکیل شده است در اثر سوخت ناقص ایجاد می شود.

خطرات گاز منواکسید کربن به مراتب بیشتر از گاز کربن دی اکسید است و در خون انسان مشکل اکسیژن رسانی ایجاد می کند. با جایگیزینی اکسیژن در هموگلوبین اجازه ی رساندن اکسیژن به سلول های بدن را نمی دهد و می تواند به کما و مرگ منجر شود.

چگونگی تولید گاز مونو اکسید کربن

برای پیشگیری از خطرات گاز منواکسید کربن در محیط های بسته لازم است از منابع تولید آن آگاه باشیم. وسایل گاز سوز گرمایشی در داخل منازل و فضای داخلی ساختمان ها سبب تولید گاز مونوکسید کربن می شوند. نقص در دودکش یکی از مهمترین علل انتقال این گاز به فضای داخلی است. استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش هوای داخل منازل، استفاده از روشنایی گازی بدون تهویه و به مدت زمان طولانی، شومینه، مشعل شوفاژ معیوب، آبگرمکن های گازی و دود خارج شده از اگزوز اتومبیل همگی منابعی برای تولید گاز مونو اکسید کربن هستند.

گاز منواکسید کربن چه مضرات و خطراتی دارد؟

گاز مونو اکسید کربن سبب ایجاد مسمومیت می شود. این مسمومیت در افراد مختلف خطرات متفاوتی دارد. برای مثال خطرات گاز منواکسید کربن برای جنین های در شکم مادر و نوزادان به مراتب از بزرگسالان بیشتر است و رشد مغزی آن ها را دچار اختلال می کند. همچنین افراد مسن نیز در برابر مسمویت با گاز مونوکسید کربن حساسیت و آسیب پذیری بیشتری دارند. به همین دلیل باید مراقب این گروه های سنی و همچنین بیماران قلبی بود.

اگر گاز مونوکسید کربن منجر به از دست رفتن هوشیاری شود احتمال کما و مرگ به شدت بالا می رود.

مسمومیت با گاز مونو اکسید چگونه است؟

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن با سر درد و سرگیجه آغاز می شود و در فرد احساس خواب آلودگی ایجاد می کند. در موارد شدید تر تهوع، استفراغ، تنگی نفس، از دست رفتن سطح هوشیاری و تاری دید نیز از علائم آن خواهند بود. به همین دلیل افرادی که از وسایل گرمایشی دودزا استفاده می کنند باید به این علائم آگاه باشند تا بتوانند از خطرات گاز منواکسید کربن مصون بمانند.

چگونه می توان فهمید که دچار مسمومیت خفیف شده ایم؟

اگر فردی در حالت بیداری در معرض تنفس گاز منوکسید کربن قرار بگیرد می تواند علائم اولیه را تشخیص داده و به سرعت برای رفع آن اقدام کند. قربانیان گاز مونوکسید کربن که متاسفانه دچار مرگ می شوند، کسانی هستند که در زمان خواب در معرض تنفس این گاز خطرناک قرار می گیرند.

افراد باید بدانند با بروز علائمی همچون سوزش گلو، گیجی، خواب آلودگی و تهوع باید خود را به هوای تازه برسانند.

وسایلی که می توانند در زمان های خطزناک گاز مونوکسید کربن تولید کنند

وسایل گاز سوز و وسایل گرمایشی که دود کش ندارند، منبع اصلی تولید گاز مونوکسید کربن در داخل فضای بسته هستند و عمده خطرات گاز منواکسید کربن مربوط به این وسایل است. آبگرمکن های دیواری و اتومبیل روشن در پارکینگ نیز می توانند این گاز خطرناک را به داخل فضای بسته وارد کنند.

در هنگام مسمومیت با گاز مونوکسید از چه پادزهری باید استفاده کرد؟

دانشمندان به تازگی پروتئینی را در بدن موش ها ساخته اند که می تواند روند مسمویت با مونوکسید کربن را معکوس کند. در صورتی که این فرمول آزمایش های انسانی را به خوبی پشت سر بگذارد، به عنوان اولین پادزهر مسمومیت مونوکسید کربن به کار گیری خواهد شد و خطرات گاز منواکسید کربن از سر بشر رفع خواهد کرد.

اطلاعات ایمنی گاز کربن مونوکسید

داشتن اطلاعات ایمنی کافی، علائم و درمان اولیه در مسمومیت با مونوکسید کربن به اقدام به موقع منجر می شود. این گاز قابل اشتعال است و می تواند در تماس با آتش منفجر شود. برای ایمنی از خطرات این گاز باید در محیط ار تهویه متاسب استفاده گردد.

منبع : mayoclinic

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا