گاز سولفور هگزا فلوراید دارای چه خواص و ویژگی هایی است؟

فهرست مطالب

ویژگی های گاز سولفور هگزا فلوراید چیست ؟

در مورد ویژگی های گاز سولفور هگزا فلوراید باید گفت که این گاز بی اثر، رنگ و بو ندارد. SF6 سا سولفور هگزا فلوراید نوعی گاز غیر عالی است. این گاز در زمره ی گاز های گلخانه ای قرار دارد. آتش نمی گیرد و عایق بسیار خوبی است. مولکول آن هشت وجهی است و در شیمی جایگاه ویژه ای دارد.

تعریف گاز سولفور هگزا فلوراید

اگر مایل باشید بدانید که گاز سولفور هگزا فلوراید چیست و چه کاربردی دارد ؟ باید گفت که سولفور هگزا فلوراید توسط کاشف فلوئور کشف شد. این گاز، نوعی گاز ترکیبی ساخته شده توسط بشر است و عمدتاً از آن به عنوان گاز دی الکتریک در تاسیسات برقی استفاده می کنند. سولفور هگزا فلوراید اثر گلخانه ای قوی بر جو زمین دارد و یمی از عوامل گرم شدن کره ی زمین است. این گاز می تواند در اثر تنش الکتریکی تجزیه شود و محصولات جانبی سمی تولید کند.

 

ویژگی های گاز سولفور هگزا  چیست ؟

در جدول زیر برخی از دیگر ویژگی های گاز سولفور هگزا فلوراید آمده است:

ویژگی توضیح
محدوده نقطه ذوب 50- درجه سلسیوس
محدوده نقطه جوش 63- درجه سلسیوس
چگالی 1.56
وزن مخصوص 6.16
انحلال در آب (در 20 درجه سلسیوس) 40 میلی گرم در لیتر
قابل انحلال در حلال الکل و اتر
پی اچ خنثی
خطر انفجار ندارد
خطر آتشگیری خود به خودی ندارد
خطر اکسایش ندارد

یکی از ویژگی های در مورد گاز ها عنوان می شود مقدار انحلال آن ها در حلال است. نحوه تشکیل مخلوط گاز در مایع چگونه است؟ مقداری از گاز می تواند در مایع (برای مثال آب) حل شود و از ان خارج نگردد.

ویژگی های حرارتی گاز سولفور هگزا

گاز سولفور هگزا فلوراید ثبات حرارتی بسیار بالایی دارد. ترکیبی از قدرت دی الکتریک و این ویژگی حرارتی سبب شده است تا از این گاز در ولتاژ برق قوی و متوسط، در کابل های ولتاژ بالا و .. استفاده کنند. از این گاز برای خاموش کردن قوس الکتریکی استفاده می شود. اثرات گرمایشی این گاز بر زمین به مراتب بیشتر از گاز کربن دی اکسید است اما اثر سوراخ کنندگی بر لایه اوزون ندارد. ویژگی های حرارتی بسیار خوب در این گاز سبب گسترده تر شدن کاربرد های آن شده است.

کاربرد استقامت الکتریکی  گاز سولفور هگزا

استقامت الکتریکی گاز سولفور هگزا فلوراید سبب کاربرد آن در حیطه ی برق فشار قوی شده است و کاربرد گسترده ای برای آن ایجاد کرده است. استقامت الکتریکی سولفور هگزا فلوراید در فشار یک اتمسفر و در شرایط یکسان، چندین برابر استقامت الکتریکی هوا و گاز نیتروژن است. حجم و وزن کم این گاز نسبت به گاز های دیگر نیز سبب می شود اندازه ی تجهیزات حاوی آن کوچکتر و مقرون به صرفه تر شوند و به شکل بهتری استحکام الکتریکی مورد نیاز را تامین کنند.

کاربرد در ریخته گری گاز سولفور هگزا

در ریخته گری منیزیم مراحل مختلفی وجود دارد. کوره برقی مورد استفاده برای این کار تحت گاز محافظی عمل می کند. از طرفی دمای مذاب برای رسیدن به نقطه ای بالاتر از نقطه ذوب منیزیم لازم است و باید توسط دماپایی کنترل شود که گاز محافظ آن را احاطه کرده است. در حین پر کردن قالب نیز گاز محافظ سبب افزایش کیفیت ریخته گری و جلوگیری از احتراق مذاب می شود. گاز های بی اثر مختلفی در این رابطه می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. یکی ز گازهای خوب با خواص مناسب برای ریخته گری، گاز سولفور هگزا فلوراید است.

منبع تولید گاز سولفور هگزا

راه استاندارد سنتز گاز سولفور هگزا فلوراید قرار دادن S8 در کنار F2 است. البته در این روش کمی سلفور فلوراید نیز تولید می شود که می توان آن را با حرارت دادن حذف نمود. از سود نیز برای جدایش هر گونه سلوفور تترافلوراید در نمونه استفاده می کنند. سولفور هگزا فلوراید را با ستفاده از بروم در دمای کم نیز می تواند تولید کرد. محصول این روش نیز دارای ناخالصی فلورایدی است که با استفاده از روش پیرولیز باید جدا گردد.

اطلاعات ایمنی گاز سولفور هگزا فلوراید

این گاز باید در دمای کمتر از 45 درجه سلسیوس نگهداری شود. این گاز به صورت خود به خود شعله ور نمی شود و در دسته گاز های بی اثر قرار دارد ولی نباید در کنار آتش قرار گیرد زیرا امکان انفجار کپسول وجود دارد. همچنین در حین حمل و نقل نیز باید از برخورد ضربه با بدنه کپسول ها جلوگیری شود.

در صورت تماس بدن با این گاز مشکلی ایجاد نمی شود اما باید احتیاطاً از لباس مخصوص استفاده کرد. تنفس سولفور هگزافلوراید مجاز نیست.

خرید گاز سولفور هگزا فلوراید

خرید گاز سولفور هگزا فلوراید معمولاً توسط کسانی انجام می شود که آن را به عنوان گاز عایق الکتریکی در صنعت برق، به عنوان گاز محافظظ ریخته گری در صنایع فلزی، برای کاربرد در عکس برداری فراصوت، برای واسنجی و .. استفاده می کنند.

برای خرید این گاز باید به کیفیت و خلوص محصول ارائه شده توجه نمود. زیرا آلودگی ها می توانند خطرناک باشند و به ویژه در کاربرد واسنجی اختلالات زیادی ایجاد کنند.

منبع : fluorocarbons ، ncbi ، geometryofmolecules

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا