گاز سنگین – گوگرد هگزافلوئورید

گاز سنگین – گوگرد هگزافلوئورید
فهرست مطالب

قابلیت گاز هگزا فلوئورید

گاز گوگرد هگزافلوئورید این قابلیت را دارد صدای شما ره به یک صدای زیر و جیغ جیغو مبدل کند.

مدرسان فیزیک و شیمی معمولاً برای اینکه نشان دهند چگالی هوا بر تار های صوتی اثر دارد گاز هلیوم و گاز گوگرد هگزافلوئورید را مثال زده و آزمایش می کنند. در صورت تمایل به تنفس چنین گازی باید حتماً با نکات ایمنی در مورد آن آشنا شد.

گوگرد هگزافلوئورید چیست ؟

گوگرد هگزافلوئورید گازی بی اثر و غیر سمی است. این گاز در مقادیر کم هم شگفت انگیز است. البته این گاز گرانقیمت نیز هست.

گاز SF6 و  گاز کربن دی اکسید

گاز SF6 گازی است که چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد و از هوا سنگین تر است. گاز کربن دی اکسید نیز همین گونه است. این گاز ابتدا پایینی ترین حفرات را پر می کند.

همانند گاز کربن دی اکسید، گوگرد هگزافلوئورید چگالی بالایی دارد و اجازه می دهد بعضی از اشیاء در آن غوطه ور شوند. اگر با یک ورق آلومینیومی یک قایق درست کنید می تواند در گاز SF6 شناور گردد.

این گاز به دلیل داشتن خاصیت نارسانایی در صنایع الکتریکی کاربرد فراوانی دارد. همانطور که از فرمول شیمیایی آن مشخص است از یک اتم گوگرد و شش اتم فلوئور تشکیل شده است. در چنین شکل فضایی حتی فلوئوذ که به شدت واکنش پذیر است تمایلی به واکنش دادن نخواهد داشت. این ویژگی سبب بی اثر بودن گاز گوگرد هگزافلوئورید و مناسب بودن آن برای بسیاری از کاربرد ها می شود.

البته تفریح کردن با گاز SF6 و تغییر صدا نیز جای خود را دارد. اما همانند گاز هلیوم باید در تنفس مداوم این گاز احتیاط کرد.

گاز گوگرد هگزافلوئورید چگونه کار می کند؟

حتماً می دانید که اگر کمی هلیوم تنفس کنید صدای شما بم می شود. امواج صوتی از درون هلیوم خیلی سریعتر از هوا عبور می کنند و سبب تغییر صدامی شوند. گاز هلیوم 6 برابر چگالی کمتری نسبت به هوا دارد.

گاز SF6 نیز 6 برابر چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد و باعث می شود با عبور از درون تار های صوتتی، صدای انسان زیر و جیغ جیغو شود. البته توصیه نمی شود این گاز ها را تنفس کنید هر چند که بی خطر هستند.

اطلاعات ایمنی

تنفس گاز گوگرد هگزا فلوئورید به مقدار کم و به طوری که ریه ها را پر نکند مشکل ساز نیست. برای همین افراد نا آشنا با این گاز نباید آن را تنفس کنند

کاربردهای SF6 در دنیای واقعی

گوگرد هگزافلوئورید یک ابزار قدرتمند الکتریکی است. بدون رنگ، بدون بو و غیر آتشگیر است و پایداری شیمیایی دارد. در دمای اتاق با هیچ ماده ی دیگری وارد واکنش نمی شود. پایداری آن علت کاربرد فراوانش در صنایع الکتریکی است. این گاز هادی جریان برق نیست و به خوبی از ایجاد قوس الکتریکی جلوگیری می کند.

مخلوط این گاز با آرگون در عایق بندی شیشه های دوجداره کاربرد دارد. این گاز در ریخته گری منیزیم نیز در صنایع فلزی کاربرد دارد. از گاز SF6 به عنوان عامل خنک کننده در عمل های  جراحی استفاده می شود و به خاطر خاصیت آتشگیر نبودن می تواند در خاموش کردن آتش نیز موثر باشد.

منبع: stevespanglerscience

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا