گاز دی اکسید کربن چگونه تولید میشود

گاز دی اکسید کربن چگونه تولید میشود
فهرست مطالب

 

در پاسخ به این سوال که گاز دی اکسید کربن چگونه تولید میشود باید گفت با وجود اینکه این گاز به وفور در جو زمین وجود دارد تقطیر و استحصال آن از هوا روشی گران و ناکار آمد به شمار می رود. بنا بر این گاز دی اکسید کربن از منابع دیگری مانند سوخت فسیلی و … تهیه می شود.

کارآمدترین روش تولید این گاز از آمونیاک است. آمونیاک یک ماده ی شیمیایی معدنی است که در تولید محصولات شوینده خانگی، تولید پلاستیک و ذخیره سازی مواد غذایی از آن استفاده می شود. بیشتر آمونیاک تولید شده در کشاورزی به عنوان کود استفاده می شود.

آمونیاک را از سوزاندن گاز طبیعی برای جدا شدن اتم های کربن و هیدروژن تهیه می کنند. هیدروژن جدا شده سپس با گاز نیتروژن ترکیب شده و سبب تولید آمونیاک می شود. اتم های کربن نیز می توانند با گاز اکسیژن ترکیب شوند و گاز کربن دی اکسید تولید کنند.

کمبود گاز کربن دی اکسید

کمبود گاز کربن دی اکسید می توان به علت چند عامل مختلف ایجاد شود.

اول اینکه تولید آمونیاک در فصولی که کشاورزان نیاز زیادی به کود ندارند کمتر است و تولید کمتر آمونیاک به معنی تولید کمتر گاز کربن دی اکسید است.

از طرفی بالارفتن قیمت گاز طبیعی به معنی بالا رفتن هزینه ی تولید است و از سوی دیگر افزایش تولید نوشابه های گاز دار که مصرف کننده ی گاز کربن دی اکسید هستند سبب افزایش مصرف این گاز و کمبود آن در بازار می شود.

کاربرد گاز کربن دی اکسید

بخش اعظمی از گاز کربن دی اکسید در تولید نوشیدنی های گاز دار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در بسته بندی مواد غذایی برای افزایش طول عمر مواد غذایی از گوشت گرفته تا سالاد از این گاز استفاده می کنند.

از گار کربن دی اکسید برای تولید یخ خشک نیز بهره می گیرند که برای سرد نگه داشتن مواد غذایی و … حین انتقال استفاده می شود.

در تولید مواد نیمه رسانا، استخراج نفت خام و برخی کاربردهای پزشکی نیز از این گاز استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت وجود گاز کربن دی اکسید برای بسیاری از صنایع حیاتی است.

حمل و نقل گاز کربن دی اکسید

حمل و نقل گاز کربن دی اکسید معمولاً سبب افزایش هزینه ی خرید این گاز می شود. به همین دلیل در دنیا بیشتر کشور ها خود تولید کننده ی مستقیم این گاز هستند.

خواص کربن دی اکسید

گاز کربن دی اکسید گازی بی رنگ است و تنفس آن در غلظت های زیاد سبب تغییر مزه دهان و احساس سوزش در گلو بینی می شود. در واقع این گاز در حالت محلول در آب (یا همان بزاق دهان) می تواند اسید ضعیف کربونیک تولید کند.

این گاز غیر قطبی است و به صورت طبیعی یکی از محصولات سوخت و ساز در بدن و به طور کلی سوختن مواد است. کسانی که تمایل دارند در مورد اینکه گاز کربن دی اکسید چگونه تولید میشود بیشتر بدانند باید به واکنش های شیمیایی آن نگاهی بیندازند.

منبع: verdict

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا